AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #1 Skrevet 7. oktober 2020 Har en baby på 9 dager og er usikker på dette med vekking om natten. Babyen vil ikke ta pupp, så pumper og mater med kopp. Han spiser alt mellom 40-90 ml per måltid. Går som regel 3-4 timer mellom hver gang. Har nå hatt alarm på hver 4. time om natten for å mate. Men baby er ofte veldig trøtt og ikke så gira på mat, mens andre ganger svelger han unna. Av og til våkner babyen av seg selv for mat før alarmen går. Bør jeg vekke eller vente til baby gir beskjed selv? Er det en OK mengde mat han får i seg? Anonymkode: b2ecf...35c
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #2 Skrevet 7. oktober 2020 Om barnet går opp i vekt som det skal ville jeg ikke vekket for måltid, spesielt siden det av og til våkner selv for mat 😊 Anonymkode: d19a3...ca7 6
myMa Skrevet 8. oktober 2020 #3 Skrevet 8. oktober 2020 Ring helsestasjonen for en ekstra vektkontroll hvis du er usikker på mengden du gir. 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #4 Skrevet 8. oktober 2020 Kun babyer med lav vekt/dårlig vektoppgang skal vekkes for mat. Dette skal du ha fått beskjed om på sykehuset. Om de ikke har sagt noe om at du bør vekke om natten, lar du være. Om babyen er lite interessert i å drikke fordi den er trøtt, kan du vekke den ved å skifte bleie/kle av på. Vi hadde en baby med svært lav fødselsvekt, og vi var nødt til å vekke ham om natten, og da måtte vi alltid skifte på ham for at han skulle faktisk spise. Ikke alle babyer spiser i søvne. Så hør med helsestasjonen. Om de er bekymret for vektoppgangen, sier de om du skal vekke eller ei. Anonymkode: bf523...da6 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #5 Skrevet 8. oktober 2020 Hør med helsesøster. Jeg fikk beskjed om å vekke hver 2. time. Var 2800 gram født 36+6. Anonymkode: 4fee6...e0d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #6 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg har aldri vekket baby for mat. Her har hun gått bra opp i vekt, spiser godt og sier tydelig i fra når hun er sulten. Jeg lar henne sove til yun våkner, om det så har gått 5 timer. Anonymkode: e075f...605 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. oktober 2020 #7 Skrevet 8. oktober 2020 Babyer skal kun vekkes for mat om de har lav fødselsvekt/dårlig vektoppgang.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #8 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg fødte en gutt på 2700 gram, og fikk beskjed om å vekke han for mat hver tredje time. Vi ga det fort opp, da han spiste og la godt på seg selvom han hadde lengre sovedyret på natten (mellom 4-6 timer de første ukene). Han sov så godt at det var vanskelig å vekke han, og da føltes det ikke riktig. Anonymkode: 5f8c6...1b5 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #9 Skrevet 8. oktober 2020 Sovestrekk* skulle det stå. Men han er et sovedyr 😂 Anonymkode: 5f8c6...1b5 1
boblevann Skrevet 8. oktober 2020 #10 Skrevet 8. oktober 2020 Friske, fullbårne barn som legger tilstrekkelig på seg trenger ikke vekkes om natten for mat Jeg vekket min de første to ukene pga litt dårlig vektoppgang, men aldri gjort det siden!
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #11 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig så lenge barnet gikk opp i vekt som normalt. Vårt barn endte med å gå nedover i vekt så vi måtte begynne å vekke om natten, men barnet sovnet igjen med engang det fikk pupp/flaske så det nyttet ikke. Anonymkode: 96e9f...45a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå