Gå til innhold

Trening når man har små barn: Treningssenter eller "hjemmegym"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg og min samboer vil prøve å få barn. Vi er begge to opptatte av trening (styrke) og er på treningssenter ca. 4-5 dager i uken. Som regel reiser vi på trening sammen. På grunn av at jobbene våre er fysisk krevende er vi nødt til å holde oss i form.

Det kan godt hende jeg overtenker dette. Men det må jo naturligvis bli en del endringer hvis vi får barn. Jeg stresser litt over om vi klarer å trene såpass mye, ha et barn og samtidig få tid til hverandre, i tillegg til alt annet i en hektisk hverdag. Jeg ser for meg at vi må trappe ned litt på treningen, og at det blir til at vi trener annenhver dag, feks jeg man-ons-fre, og han tir-tor-lør og evt noen søndager.

Men hvordan fungerer dette for andre egentlig? Hva er deres erfaringer?

Vi vurderer å bygge treningsrom i kjelleren og investere i treningsutstyr og noen apparater. Siden vi trener styrke krever det en del utstyr og det kan bli veldig dyrt. Det blir jo ikke det samme som å være på et senter, men det er en mulighet. Skriv gjerne hvis noen har erfaring med dette også :) 

Anonymkode: abee3...1a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere trener på et senter som har barnepass/minisats , så er det en mulighet at baby/barnet leker der mens dere trener.  Ulempen er når barnet begynner i barnehage og dere er i jobb etter permisjon å møter den berømte tidsklemma, da hadde jeg enten satset på at dere bytter på annenhver dag eller hjemmegym. 

Anonymkode: 7acb5...07f

• Liker 2
Skrevet

Annenhver dag. 
Det er godt å komme seg litt ut av huset og få en liten ‘pause’. 

Anonymkode: fc41f...b9e

• Liker 2
Skrevet

Og forresten så er de første årene som nybakte foreldre unntakstilfelle, så sikkert lurt å ikke ha for høye ambisjoner 

• Liker 4
Skrevet

Hjemmegym! Sparer reisetid og man kan trene når man er alene med barna på kveldstid.

• Liker 4
Skrevet

Om en av dere må passe babyen hjemme, mens den andre skal trene, vil det jo nødvendigvis gå ut over tiden dere får sammen (om dere vanligvis trener sammen). 

Jeg var vant med å trene 6-7 dager i uken før barn. Nå trener jeg annenhver - de dagene jeg ikke har ansvar for leggingen. 

Jeg har hjemmegym. Jeg trener også mye styrke, men altså, det er faktisk MYE billigere enn å trene på studio.. Jeg trener med frivekter. Fokus å baseløftene, som knebøy, markløft, benkpress, skulderpress, roøvelser, pullups, alt med frivekter. Det er ikke spesielt dyrt. Xxl har masse utstyr, sportsmaster har masse utstyr, og om du regner på det har du tjent inn igjen alt det utstyret på bare et par-tre år i forhold til å trene på studio. 

Jeg har knebøystativ med sikkerhetspigger, flatbenk, gymringer til å gjøre pullups i, to lange 25mm vektstenger og fire 25mm manualstenger, og en hel haug vektskiver til 25mm stenger (fordelen med 25mm er at du da kan bruke samme vektskivene til manualer som til vektstangen, i motsetning til om du kjøper olympisk stang). Da får jeg kjørt akkurat samme øvelsene som jeg ville gjort på studio. 

Kabelmaskiner er ikke kjempedyrt det heller, og du får bur/halvbur til noen tusenlapper - men det spørs jo om dere har plass (og takhøye) til. 

Jeg synes det er veldig greit å trene hjemme. Jeg gjorde dette FØR jeg fikk barn også, alt utstyret mitt kjøpte jeg seks år før vi fikk barn, og har trent hjemme i ti år nå. Himmelen i forhold til studio. 

Slipper bruke tid på å reise noe sted, slipper vente på utstyr, slipper bli utsatt for elendig musikk og Folk. 

Og nå etter vi fikk barn, hadde jeg rett og slett ikke hatt fritid igjen de dagene jeg skal trene, om jeg skulle kastet bort dyrebar tid på å reise til studio. 

Anonymkode: 8a9c8...a39

• Liker 5
Skrevet

Invester i hjemmegym!

• Liker 2
Skrevet

Hvor langt unna gymmet bor dere? Er det en halvtime i transport hver vei, så ville jeg nok vurdert hjemmegym. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Om en av dere må passe babyen hjemme, mens den andre skal trene, vil det jo nødvendigvis gå ut over tiden dere får sammen (om dere vanligvis trener sammen). 

Jeg var vant med å trene 6-7 dager i uken før barn. Nå trener jeg annenhver - de dagene jeg ikke har ansvar for leggingen. 

Jeg har hjemmegym. Jeg trener også mye styrke, men altså, det er faktisk MYE billigere enn å trene på studio.. Jeg trener med frivekter. Fokus å baseløftene, som knebøy, markløft, benkpress, skulderpress, roøvelser, pullups, alt med frivekter. Det er ikke spesielt dyrt. Xxl har masse utstyr, sportsmaster har masse utstyr, og om du regner på det har du tjent inn igjen alt det utstyret på bare et par-tre år i forhold til å trene på studio. 

Jeg har knebøystativ med sikkerhetspigger, flatbenk, gymringer til å gjøre pullups i, to lange 25mm vektstenger og fire 25mm manualstenger, og en hel haug vektskiver til 25mm stenger (fordelen med 25mm er at du da kan bruke samme vektskivene til manualer som til vektstangen, i motsetning til om du kjøper olympisk stang). Da får jeg kjørt akkurat samme øvelsene som jeg ville gjort på studio. 

Kabelmaskiner er ikke kjempedyrt det heller, og du får bur/halvbur til noen tusenlapper - men det spørs jo om dere har plass (og takhøye) til. 

Jeg synes det er veldig greit å trene hjemme. Jeg gjorde dette FØR jeg fikk barn også, alt utstyret mitt kjøpte jeg seks år før vi fikk barn, og har trent hjemme i ti år nå. Himmelen i forhold til studio. 

Slipper bruke tid på å reise noe sted, slipper vente på utstyr, slipper bli utsatt for elendig musikk og Folk. 

Og nå etter vi fikk barn, hadde jeg rett og slett ikke hatt fritid igjen de dagene jeg skal trene, om jeg skulle kastet bort dyrebar tid på å reise til studio. 

Anonymkode: 8a9c8...a39

Singerer denne.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde valgt hjemme gym. Sparer tid på å reise + evt venting på maskiner. Det går an å skvise inn en halvtime her og der mens baby sover feks. 

Anonymkode: 3f657...3c8

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og forresten så er de første årene som nybakte foreldre unntakstilfelle, så sikkert lurt å ikke ha for høye ambisjoner 

Dette

Anonymkode: 6c312...4e7

Skrevet

Med hjemmegym kan dere trene sammen når baby sover.👌🏼

Anonymkode: 4b9c9...3de

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg hatt mulighet til hjemmegym, så hadde det blitt hjemmegym på flekken! 👌🏼

Anonymkode: 1c6b4...39f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...