Gå til innhold

Min datter på 14 vil gå å få fake negler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lot min 14-åring ta, hun brukte egne penger. Hun hatet dem og fjernet dem etter 2-3 uker (jeg sponset, kostet 200). Ikke noe mer mas 😄 Nå kjøper hun av og til på H&M om hun vil dille litt ekstra.

Jeg er for å la ungdommen prøve ting som relativt enkelt kan reverseres, hår er f.eks. stort sett fritt vilt, men hun hadde ikke fått lov til å ha falske negler fast med alle de kostnadene som følger med. Ei heller falske vipper og vippeserum (inneholder ofte stoffer som kan skade vipper og øyne). 

Langvarig bruk av gelnegler kan ødelegge dine egne negler slik at du ikke kan slutte (i følge ei jeg snakket med som jobber med slikt, de som vokser ut blir svakere og tynnere), akryl er visst bedre i den sammenheng.

Anonymkode: 27959...a70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min begynte når hun var 13 år, og er nå 14 år, med falske negler, men hun kjøper bare sånne billige på hm ol. De varer en halv dag før hun begynner å plukke de av igjen. Jeg hadde aldri latt henne få gå og ordnet negler, jeg syns hun er for ung for det.

Anonymkode: bac9f...311

Skrevet

NEI!

Anonymkode: ab604...e67

• Liker 2
Skrevet

Hva med å gi henne de 550 kr men at dere sammen bruker pengene på noe som faktisk er nødvendig eller nyttig, eller kanskje til og med donere pengene til noen som har det vanskelig og som kunne trenge litt hjelp? 
Vil tro hun trenger å lære verdien av penger, og trenger å forstå hvor stor forskjell en sånn sum utgjør for folk som ikke er like heldig stilt som dere.

Anonymkode: 4f8d6...2ce

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes det er helt greit at de vil ha negler...? Altså, det er bare negler, mote osv?

Det er absolutt ikke alle som får dårligere negler. Om neglene blir dårligere, så er det noe som vokser ut igjen. Akkurat som håret.

Anonymkode: ab5c4...bca

Skrevet
På 7.10.2020 den 20.41, AnonymBruker skrev:

Hun sier at de andre jentene får lov og bla bla, men det koster jo tross alt 550kr per gang og må vedlikeholdes.

Ikke tjener hun egne penger

Ikke kan jeg se behovet for at en på 14 skal ha det (men hva vet vel jeg)

Jeg vet jo at det blir mine penger som brukes, selv om hun sier hun har sparepenger. Det er jo jeg som sparer til henne..

Noen andre som har stått foran dette dilemmaet?

Hadde det vært for en spesiell anledning som feks juleball eller noe, men det virker for meg som om de bare vil ha negler som Kylie Jenner og bloggere osv. 

Er man en for streng mor om man sier nei til slikt? 

Anonymkode: 3278f...032

Hei,

Falske negler er et herk. For det første varer de bare i en uke, før du får glipper øverst ved neglebåndene fordi neglen vokser ut. I glippen kan det komme bakterier ned mellom negl og den falske neglen. Dette kan gi infeksjoner og ødelegge neglene.

Jeg hadde falske negler i fjor ( testet både akryl og gel.) Gel var best, akryl lagde stygge hakk og merker på neglene fordi det skadet selve neglen.

Det eneste positive er at nå har jeg litt sterkere og hardere negler. 

14åringer burde ikke ha falske negler, hun kan heller spare negler ut og så kan du kjøpe henne forskjellig neglelakk til jul feks. 

Er hun en som biter negler ned slik at de blir stygge kan det hjelpe for å få henne til å slutte. Men gjør da en avtale med henne. Feks at hun får totalt 3 påfyll på gel. Og så ikke mer, for da har hennes naturlige negler vokst ut. 

Anonymkode: eab7c...c6d

• Liker 1
Skrevet

En gang til spesiell anledning hadde vært ok. En gang tilfeldig dog? Nei. Det er poengløst om du ikke skal vedlikeholde det, og liker du det og gjør det er det mye penger på noe som kun kan betegnes som luksus, og ikke for en 13 åring overhodet. 

Anonymkode: a0609...212

• Liker 1
Skrevet

Min datter på 14 får dette, men hun betaler selv. Jeg er ikke interessert i å betale for negler. Jeg hadde ikke tatt meg råd til dette for meg selv, da er det uaktuelt å betale det for en på 14. 
men betaler hun selv så versegod!

Anonymkode: b7c87...874

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En gang til spesiell anledning hadde vært ok. En gang tilfeldig dog? Nei. Det er poengløst om du ikke skal vedlikeholde det, og liker du det og gjør det er det mye penger på noe som kun kan betegnes som luksus, og ikke for en 13 åring overhodet. 

Anonymkode: a0609...212

Det er ikke poengløst om jenta har nedbitte stygge negler, og om hun sliter med å bite. falske negler går ikke an å bite, og neglene under vokser ut.

Men falske gel negler er ikke koselig å ha. Det er plagsomt, akkurat som om man skaffer seg øyevippe extensions eller hår extensions. Det er fake og det er i veien. Men det er fint akkurat der og da. etter en uke er det plagsomt.

Skrevet

Helt greit om hun betaler selv. Har selv en fjortenåring som har spurt om dette, svaret er selvsagt at det kan hun bare gjøre men da betaler hun selv. Jeg sponser ikke slikt tull. Selv ikke for 'spesielle anledninger'. Skal hun betale selv så betyr det at hun ikke har råd til noe av det andre hun vil ha. Da kan hun velge hva som er viktigst. Tydeligvis var det andre ting som var viktigere 😉

• Liker 1
Skrevet

Jeg legger negler selv, kjøper utstyr på wish, koster meg 300 kr i året. 

Til de som sier det er uhygienisk, det er så uhygienisk som du gjør det selv :) 

Vask de henda, vask vask de henda!

Anonymkode: ab5c4...bca

• Liker 1
Skrevet

Kjøp billige på h&m,rusta osv. Gøy å prøve. Men ikke salong da må hun betale selv eller få i gave til bursdag eller jul.

Anonymkode: 8d8e6...5ee

Skrevet (endret)

Hehe ja. Jeg støpte til slutt akrylnegler på henne. Har drevet med det før, og skulle uansett legge på meg selv. Hun sa at det var såå mange venninner som hadde kunstige negler, og hadde såå lyst til å ha det hun også.  Jeg spurte om det virkelig stemte at hun har venninner som har støpt negler i salong? Ja, det var det! Da jeg til slutt hadde lagt på negler på henne kom det til slutt fram at det var ingen av venninnene hennes som hadde slike negler likevel.😅

Endret av -Titania-
Skrevet

Min datter på 12 ville ha det. Jeg nektet.

Så spurte hun bestefar om tidlig bursdagspresang og han sa ja. Så hun bestilte time og satte på shellac.

Hun var kjempefornøyd, men etter en ukes tid da neglene vokste, var de ikke så fine likevel, og etter to uker pelte hun de av.

Jeg tenker at nå fikk hun oppleve det, og vi er ferdig med saken. Nå maser hun ikke.

Anonymkode: c9a7e...c2e

Skrevet

Min 15 åring har fått det til et par spesielle anledninger som bryllup og senest til sin egen konfirmasjon. Jeg brukte det selv i mange år før jeg sluttet pga jobb. Det er ikke noe jeg kommer til å sponse hver tredje uke men om hun vil bruke sine egne penger får hun gjøre det. Men tviler på at hun gjør det. 

Anonymkode: 43e19...7fa

Skrevet

Jeg har en datter på 15 som har snakket om å ville ha negler, var vel 14 når det først kom opp. Foreløpig har det ikke blitt. Jeg synest det er greit om det er til en spesiell anledning, men kommer heller ikke til å sponse fast negle pleie. Det kan hun gjøre når hun tjener egne penger. 

Anonymkode: 15286...0d8

Skrevet

Det blir jo for drøyt at en 14 åring skal få gele eller acryl negler, fast. Greit når de er 17-18. Jeg skjønner at det er vanskelig dette med at datteren din blir litt utenfor på dette området, men forsøk heller med negler hun kan lime på selv. De kan sitte på i opptil 5-6 dager av erfaring, hvis det gjøres riktig. 

Anonymkode: 96703...a92

• Liker 1
Skrevet
På 10.10.2020 den 22.18, AnonymBruker skrev:

etter to uker pelte hun de av.

Ikke lurt, da limen er vdig sterk og pelling vilslade neglene.

Skrevet

Om det er hennes egne penger, så synes jeg hun burde få bestemme selv hva hun vil bruke de på. Om hun er villig til å betale 500+ i måneden for dette, så er det tydeligvis viktig for henne. Min erfaring er at de fleste ungdommer som ønsker å starte med negler/vipper gjør det 2-3 ganger før de innser hvor stress og unødvendig dyrt det er. 

Skrevet

Hadde jeg aldri akseptert. Ønsker å oppdra min datter til å verdsette andre ting når det gjelder både liv og skjønnhet. Jeg hater falskheten i dagens moteverden. At små jenter skal ha falske vipper og negler er helt grusomt spør du meg. Håper virkelig at min datter vil ikke være interessert i sånne bimbo-ting. Men det kan jeg selvfølgelig ikke garantere at hun ikke vil, men jeg vil prøve mitt beste. 

Anonymkode: 698b7...853

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...