Gå til innhold

Min datter på 14 vil gå å få fake negler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun sier at de andre jentene får lov og bla bla, men det koster jo tross alt 550kr per gang og må vedlikeholdes.

Ikke tjener hun egne penger

Ikke kan jeg se behovet for at en på 14 skal ha det (men hva vet vel jeg)

Jeg vet jo at det blir mine penger som brukes, selv om hun sier hun har sparepenger. Det er jo jeg som sparer til henne..

Noen andre som har stått foran dette dilemmaet?

Hadde det vært for en spesiell anledning som feks juleball eller noe, men det virker for meg som om de bare vil ha negler som Kylie Jenner og bloggere osv. 

Er man en for streng mor om man sier nei til slikt? 

Anonymkode: 3278f...032

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du er ikke for streng. En14 åring hadde ikke fått lov å sette på gele eller akryl negler av meg. Hvertfall ikke uten å betale det selv!!! Er absolutt ingen grunn til at hun skal ha det. Da kan hun kjøpe sånne fra cubus som man klistrer på

• Liker 19
Skrevet

Jeg hadde ikke betalt dette for min 14-åring. Som du sier, hadde jeg vurdert det dersom det var til en spesiell anledning. 16-åringen hadde nok fått lov, men måtte isåfall betalt selv.

Anonymkode: 368ba...d04

• Liker 8
Skrevet

Jeg har en 14 åring selv, og jeg blir seriøst sjokkert når jeg ser de andre 14 åringene med vipper og negler og slikt .. Min får ikke lov til det enda?! Men har lurt på om jeg også kanskje er for streng. Men syntes liksom at det holder med mascara og neglelakk/file neglene sine/ta vitaminer så man har fine negler 🥳 

Svaret mitt blir altså nei. Du er ikke for streng. 

Anonymkode: 859a6...12a

• Liker 7
Skrevet

Alder er en ting men synest hun burde uansett spare/å betale selv. 

Hadde kanskje vurdert betale som gave ved en eldre alder. 

Anonymkode: 70142...790

• Liker 5
Skrevet

Jeg fikk lov til det når jeg var 14-15. (Er snart 40)

Anonymkode: 9e6a7...220

• Liker 2
Skrevet

TS her!

Takk for fine svar.

Ja hun har jo sparepenger, men man skal jo også veilede dem til å ta vare på pengene sine. Og til syvende og sist: det er jo «mine» penger hun bruker av, altså jeg som setter inn månedlige penger. Og jeg er sikker på hun ikke kommer til å digge å ikke kunne gå på kino etc pga negler. 

Hadde jeg sett behovet eller det var til en spesiell anledning, ok - men det er kun for å fjonge seg! Samtidig så er ikke jeg 14 i 2020 og vil noensinne kunne forstå helt presset de lever under. 

Kanskje desto større grunn til å hjelpe dem i riktig retning. Det koster 550kr å sette på og sikkert ca samme pris å ta av + neglene blir jo stygge etterpå.

• Liker 2
Skrevet

Kjøp heller noen fine neglelakker/negleutstyr så hun kan ordne neglene sine litt hvis hun ønsker. Jeg er 17 år jeg elsket å fikse neglene mine fra jeg var 13 ca, men da var det kun vanlig neglelakk. Begynte med geleneglelakk fra jeg var 16 og holdt på med det nesten 2 år, neglene sier ikke særlig bra etterpå og blir svært svake. Nå jobber jeg med mat, og må ha korte negler uten neglelakk og heldigvis er mine fine naturlige nå, ikke svake uten gelenegler.. 

Anonymkode: 894d2...1aa

• Liker 5
Skrevet

Barn på den alderen der gjør alt for å se voksne ut, har en kusine som er 13 og hun ser mye eldre ut enn meg, og jeg er 18.... 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjøp heller noen fine neglelakker/negleutstyr så hun kan ordne neglene sine litt hvis hun ønsker. Jeg er 17 år jeg elsket å fikse neglene mine fra jeg var 13 ca, men da var det kun vanlig neglelakk. Begynte med geleneglelakk fra jeg var 16 og holdt på med det nesten 2 år, neglene sier ikke særlig bra etterpå og blir svært svake. Nå jobber jeg med mat, og må ha korte negler uten neglelakk og heldigvis er mine fine naturlige nå, ikke svake uten gelenegler.. 

Hun har alt hun trenger til å ordne neglene sine, så det skal ikke stå på det. Hun får fine hudprodukter osv som hun trenger av meg, og jeg er ikke gnien. Allikevel skal man ha respekt for penger og forstå hvordan man skal bruke det riktig. Om hun hadde jobbet selv så hadde jeg ikke sagt et pip. Jeg kan jo godt forstå at hun vil ha pene negler. 

Skrevet

Nei, det er ikke for streng. Har selv en niese på 16 og hun får kun lov til å ha fake negler hvis det er hennes egne penger, eller hvis hun får det gratis utført av våre venninner som jobber med negler.

Anonymkode: 0252a...9eb

• Liker 1
Skrevet

Kan hun ikke begynne å få ukepenger, da? I tillegg til de pengene du sparer til henne. Gi henne oppgaver hjemme eller noe. Gi henne så hun har de 550 kr ila en måned, se om hun klarer å spare dem. Klarer hun det, så er det jippi hurra, hun får falske negler!

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, luianna skrev:

Kan hun ikke begynne å få ukepenger, da? I tillegg til de pengene du sparer til henne. Gi henne oppgaver hjemme eller noe. Gi henne så hun har de 550 kr ila en måned, se om hun klarer å spare dem. Klarer hun det, så er det jippi hurra, hun får falske negler!

Joda det går, men det betyr også at jeg må bruke 6600kr i året på negler, på henne. Noe jeg ikke en gang selv tillater meg. Og hun får penger hver mnd på egen konto.

• Liker 2
Skrevet

Min mann har en datter som er like gammel, hun vil også ha men de har sagt nei. Og at hun kan ha sånt når hun tjener egne penger 

Anonymkode: 04d8d...eea

Skrevet

Aldri i verden! 
Ikke tjener hun penger selv og det ødelegger neglene hennes!

Anonymkode: 37c33...e21

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har alt hun trenger til å ordne neglene sine, så det skal ikke stå på det. Hun får fine hudprodukter osv som hun trenger av meg, og jeg er ikke gnien. Allikevel skal man ha respekt for penger og forstå hvordan man skal bruke det riktig. Om hun hadde jobbet selv så hadde jeg ikke sagt et pip. Jeg kan jo godt forstå at hun vil ha pene negler. 

Jeg har en 14-åring og hadde sagt nei uansett. Det er jo et veldig luksus-produkt som er dumt å venne seg til at er normalt.

Vi som foreldre må også ta ansvar for å ikke øke presset om å se «perfekt» ut. Om en 14-åring i klassen får det vil også noen andre ha. Jeg hadde ikke tillatt hverken vipper eller negler til min 14 år gamle datter.

Anonymkode: f7901...f14

• Liker 1
Skrevet

Hun kan nå vente til pandemien er over. Er ikke akkurat hygienisk med falske negler...

Anonymkode: f1afc...e59

• Liker 2
Skrevet

Nei, det ser sjukt dumt ut med 14åringer med falske negler. 

Anonymkode: 859a6...12a

• Liker 1
Skrevet

Si at dere kan diskutere saken når pandemien er over. Lange falske negler vil hun ikke ha nå med tanke på hygiene og all spritingen.

Anonymkode: 646f7...3fe

Skrevet

Herregud, la henne prøve! Spander på henne men gi beskjed om at hun får holde videre vedlikehold sjøl. Lover deg, det blir med den ene gangen. Det er vondt når de knekker og neglene er helt ødelagt etterpå! 

Anonymkode: 8c86e...522

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...