Gå til innhold

Barnevernet - hva er normalt ryddig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at barnevernet ser på mange ting når de er på hjemmebesøk. Noe av det første de ser etter er om det er bilder av barna og familien samlet. Og de ser etter om det er normalt ryddig. Men hva er normalt ryddig hos en barnefamilie? 🤔

Anonymkode: 16ceb...1a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Familiebilder samlet?? Det har jeg virkelig ikke hørt om før. 

Anonymkode: 373c9...99c

• Liker 43
Skrevet

Familiebilder på veggen? Vi har ikke bilder av levende vesener på veggene pga vår tro. Har noen tykke album som vi ser i ganske jevnlig da.. 

Anonymkode: 9c269...4ad

• Liker 11
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er normalt ryddig hos en barnefamilie? 🤔

Jeg vet ikke, men vil tro det viktigste er at det er hygienisk greit. Matrester og søppel er kastet, oppvasken er ikke gammel (har ikke stått ute i fem-seks dager eller uke slik at det mulgler og lukter), skitne klær ligger i skittentøy i stedet for slengt over alt. "Rene" gulv og overflater. Ikke nyvasket nødvendigvis, men ikke klisjete gulv med gamle saftflekker eller badbenk full av hele ukas tannkrem. Leker innen rekkevidde håper jeg er et godt tegn, evt ei barnetegning eller to på veggene. Det bør ikke være ekkelt å komme inn i huset tenker jeg, verken når barnevernet er der eller ellers 😊

Anonymkode: c36a3...d3a

• Liker 17
Skrevet

Jeg tenker at om det står oppvask på benken til etter ungene er lagt så er det greit. Leker stort sett i hver krok er normalt, litt klær her og der normalt. 
Ikke normalt hauger med slitne klær, kanskje også våte. Oppvask som blir stående over flere dager, søppel slengene rundt. Tenker også at det bør være en viss orden på barnas rom, med tanke på brann, nå rydder vel de færreste barnas rom daglig, men det bør hvertfall være en grei klaring, slik at evakuering er enkelt. Generelt mener jeg at leker er greit rot, men at det bør være en viss orden i alt annet.

Anonymkode: d3405...8b9

• Liker 4
Skrevet

Man bør ikke ha det plettfritt når de kommer på besøk.. de skjønner at det bare er stelt i stand til de kommer. Ha det ryddig nok til at barna dine har et trivelig, ryddig og trygt hjem du

• Liker 3
Skrevet

«Familebilder», lol, nei det er virkelig ikke det de ser etter! 

Anonymkode: 477d4...d0c

• Liker 19
Skrevet

Normalt ryddig vet man hva er. Normalt rotete er en hårbørste og shampoflaske på benken på badet, noen sko i gangen, en kjele fra samme dag i oppvaskkummen, et klesplagg på avveie på soverommet, mange leker på avveie på barnerommet. Unormalt er det når rotet er mye og feil: kjele, sko, klær og hårbørste i stua. Og skittent. Man kan ha det normalt ryddig, men rotete på vaskerommet eller i kottet. Men er det rotete generelt, er det rett og slett ikke ryddig. Siden du lurer på dette, så ville jeg satset på unormalt ryddig, dvs rett og slett ryddig. 
Og vit hvor du har familiebildene da, om det er digitalt eller i album. Jeg har også hørt at de kan være opptatt av om man markerer bursdager, jul og andre høytider, utflukter, samvær, det er viktig for barn. Er barna sammen med slekt og venner, opplever de vanlige og positive ting, får de impulser? Bildebevis er jo en enkel måte å vise det på.

Anonymkode: f0224...2ca

• Liker 5
Skrevet

Tror heller de ser om det et skittent enn om det er helt ryddig. Her kan ett helt ryddig hus bli kaos iløpet av en time! 

Anonymkode: 1bf42...c64

• Liker 4
Skrevet

normalt hygienisk og rent under det rotet man kan forvente barn lager på en dag eller to. At det virker som det bor en familie med tingene relativt på stell der med normale rutiner i forhold til renhold på kjøkken og andre rom, søppel og rot. Superryddig og overrent er egentlig heller ingen positiv ting, Det bør jo syns at det bor barn i huset.

Anonymkode: f6557...346

• Liker 1
Skrevet

Det er helt umulig for oss på forumet å svare på, siden hva som er akseptabelt kommer an på den enkelte saksbehandler og vil være subjektivt. Samspill mellom foreldre og barn er nok uansett langt viktigere enn om de har bilder på veggene 🙂

Har lest en rapport som omhandler hvordan barnevernet undersøker (ligger ute på Bufdir sine nettsider), og det er (utrolig nok) dårlig med retningslinjer for hva som skal skje på et hjemmebesøk, og hva barneverntjenesten skal vektlegge. Det blir subjektivt, som sagt. 

Anonymkode: 0370d...31f

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt umulig for oss på forumet å svare på, siden hva som er akseptabelt kommer an på den enkelte saksbehandler og vil være subjektivt. Samspill mellom foreldre og barn er nok uansett langt viktigere enn om de har bilder på veggene 🙂

Har lest en rapport som omhandler hvordan barnevernet undersøker (ligger ute på Bufdir sine nettsider), og det er (utrolig nok) dårlig med retningslinjer for hva som skal skje på et hjemmebesøk, og hva barneverntjenesten skal vektlegge. Det blir subjektivt, som sagt. 

Kilde?

Anonymkode: d1b42...fa9

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og vit hvor du har familiebildene da, om det er digitalt eller i album. Jeg har også hørt at de kan være opptatt av om man markerer bursdager, jul og andre høytider, utflukter, samvær, det er viktig for barn. Er barna sammen med slekt og venner, opplever de vanlige og positive ting, får de impulser? Bildebevis er jo en enkel måte å vise det på.

Anonymkode: f0224...2ca

Må bare nevne at bilder ikke alltid blir etterspurt. Vi har ikke hatt hjemmebesøk, men jeg la frem et par bilder på møte hos barnevernet. Saksbehandler ville ikke se bildet og jeg ble avfeid med:  "Et øyeblikksbilde forteller oss ingenting". 

• Liker 6
Skrevet

De ser aldri etter familiebilder.

De kommer første gang gjerne for å hilse på barna, og for at barna skal få hilse på bvt sammen med sin familie.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kilde?

https://bibliotek.bufdir.no/BUF/101/barnevernets_undersokelsesarbeid_fra_bekymring_til_beslutning_delrapport_4_redigert.pdf

Det står mye om hjemmebesøk. Et par eksempler: 

side 83: I en fokusgruppe var det en oppfatning av at det var mindre fokus på observasjoner enn tidligere:

Kontaktperson 2: «[...]Har du et hjemmebesøk kan du
på en måte si "check" hjemmebesøk, men det har vært en veldig lang dag for ungene, for oss,
for foreldrene. Snart må man begynne med kveldsstell, så man er mest bare innom og sier
hei, og runder av med noen setninger. Det blir ansett som et hjemmebesøk, men egentlig var
det mer å bare treffe dem i tjue minutter. Det blir ikke mye hold i det man ser, man ser mye,
men ...»
Kontaktpersonene pekte på at hjemmebesøk og observasjoner, ikke minst kvaliteten på disse, kan bli
en salderingspost innenfor tidsrammen for undersøkelser. Verdien av observasjonene blir da et viktig
tema, og kontaktpersonene diskuterte dette ved å være innom flere spørsmål; kan man stole på det
man observerer? Hvor mange og lange hjemmebesøk er nødvendig? Hva gjør vi når vi observerer?
Og har barnevernsarbeidere den nødvendige kompetansen til å gjennomføre, tolke og vurdere
observasjoner?

side 84. Hva betyr det så å observere? Og hva betyr det når det inngår som en del av hjemmebesøk? I
rapporten fra Helsetilsynets gjennomgang av 106 saker som har gått til fylkesnemnda (Helsetilsynet,
2019), er de inne på temaet. Når de leste notater/rapporter etter hjemmebesøk fant de at det
sjelden var planlagte og strukturerte observasjoner, men at det kunne foreligge relativt detaljerte
referater. De påpeker at det var utydelig hvordan barnevernstjenesten tolket og vektla det de hadde
observert, og at det var utydelig om og hvordan observasjonene var tatt opp med familien.

Jeg har ikke finlest hele rapporten, men dette med hjemmebesøk virker altså noe tilfeldig. Det skal gjennomføres hjemmebesøk, men bvt har ikke en klar plan med hvor de vil hen, virker det som  🙂

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare tull. Et besøk er jo først og fremst for å bli kjent med familien, og selvfølgelig blir besøkene ulike ut fra hva som er bekymringen. Er bekymringen foreldrekonflikt, så sjekker man ikke kjøleskapet for mat, liksom...

• Liker 7
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan de tenker men vil tro at eventuelt rot bør være fra siste dagers hendelser, og ikke ting som har ligget rundt siden forrige jul. Og at det er hygienisk. 

Anonymkode: 6f1ed...a3a

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare tull. Et besøk er jo først og fremst for å bli kjent med familien, og selvfølgelig blir besøkene ulike ut fra hva som er bekymringen. Er bekymringen foreldrekonflikt, så sjekker man ikke kjøleskapet for mat, liksom...

Hva er tull? At samspill er viktig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...