Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det så uvanlig at flertallet aldri bør bekymre seg?? 

Hva tror dere. 

Blir det litt på samme linje som å bli den ene som bli truffet av lynet? 

Anonymkode: fa4fc...609

Skrevet

Det er 3% sannsynlig. Så hvis det er 15% sannsynlig for SA så er det 12% av gangene der kroppen rydder opp selv. Så går sannsynligheten ned i takt med statistikken generelt

Anonymkode: dd00d...bcf

Skrevet

Men ikke gå rundt og bekymre deg for det. Da er du veldig uheldig, så ikke ta de sorgene på forskudd

Anonymkode: dd00d...bcf

Skrevet

Det blir litt et definisjonsspørsmål. Det er relativt vanlig å oppleve å miste (ca halvparten av alle par som prøver på barn opplever det i løpet av livet), men sannsynligheten er klart størst tidlig i svangerskapet og synker for hver dag og uke som går. Denne siden illustrerer godt hvordan risikoen synker utover i svangerskapet: https://datayze.com/miscarriage-chart. Man mister vanligvis fordi noe går galt i den tidlige fosterutviklingen, og kroppen rydder stort sett opp selv etterhvert. Det er ekstremt få som kommer på OUL i uke 18 og så viser det seg at fosteret har vært dødt siden uke 8, for å sette det litt på spissen. 

Men, det er heller ikke sånn at kroppen nødvendigvis begynner å støte ut fosteret med en gang - kanskje tar det noen dager eller til og med uker. Om dette kalles en "missed abortion" eller en vanlig spontanabort kommer an på om du tilfeldigvis oppdager at utviklingen har stoppet før kroppen begynner å rydde opp. Nå som det er relativt vanlig med flere tidlige ultralyd privat så er det også større sjanse for at man oppdager et foster som har sluttet å utvikle seg før kroppen har begynt å støte det ut. Sånn sett kan det føles som om MA plutselig er mye vanligere. Opplevde selv en spontanabort i uke 12 -- der hadde sannsynligvis utviklingen stoppet flere uker tidligere utifra forløpet og størrelsen på livmor, og hadde jeg vært på TUL uka før hadde det da blitt oppdaget som en MA. (Å miste såpass sent i første trimester er relativt uvanlig, ca 2% sjanse, eller 1 av 50 graviditeter. Ikke supervanlig, men mye mer sannsynlig enn å bli truffet av lynet.)

Burde du bekymre deg? Jeg syns det er greit å ha i bakhodet at en tidlig graviditet har flere mulige utfall (skulle ønske vi snakket mer om spontanabort egentlig, det er en veldig vanlig men også veldig privat sorg av en eller annen grunn). Men er det ikke liv laga, er det ikke noe du kan gjøre fra eller til, og for hver dag som går øker sannsynligheten for at det går bra. Det kommer til å være tusen andre ting å bekymre seg for i graviditeten og livet som mamma, og det hjelper ikke å ta sorgene på forskudd.

Anonymkode: 7073b...76a

• Liker 5
Skrevet

Vanlig og vanlig. Jeg opplevde det to ganger, samt en hel haug SA og et par tomme fostersekker da vi prøvde på forjemann. 

Får man gjort noe med det? Nei. Burde man gå å bekymre seg for det? Nei. Er det ikke liv laga så er det ikke liv laga. Det er ikke noe man får gjort med det, annet enn å kanskje prøve igjen. På A hus fortalte legen meg at så og si alle fertile kvinner opplever det en gang ila livet, men det er ikke en sorg som snakkes så høyt om - desverre egentlig. For det er sjukt vondt og vanskelig. 

Men nå venter jeg tredjemann. Helt naturlig. Enda vi hadde en tom fostersekk for et halvt år siden også. Jeg tenker alltid er akkurat de barna jeg har, er virkelig meningen ❤️

Anonymkode: 208d0...b73

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...