Gå til innhold

Lån til bolig og tilgjengelig kreditt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har tenkt til å kjøpe bolig, men leser at all tilgjengelig kreditt sees på som gjeld selv om kreditten ikke benyttes. Dette er da veldig snodig? I hvert fall for oss som ikke nødvendigvis benytter oss av hele kreditten, men liker å ha den i bakhånd i tilfelle noe skjer. I tillegg så gir dette kortet også masse fordeler ved at jeg får rabatter ved bruk. Betaler alltid før forfall. Vil bankene regne f.eks mitt kredittkort på 50 000 som potensiell gjeld altså? Går det an å vise til at man ikke har hatt ubetalte fakturaer og at kortet alltid går i null, eller er det slik at man uansett har disse 50 (for min del) som "gjeld"? 50 000 kr er sikkert ikke så mye for noen, men for oss så utgjør det masse i evt budrunde.

Anonymkode: 2c6c8...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det stemmer. Løsningen er å si opp kortet/kreditten slik at beløpet fjernes fra gjeldsregisteret, så kan du heller bestille et nytt kort etter at dere har kjøpt bolig.

Anonymkode: 04a78...e9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har tenkt til å kjøpe bolig, men leser at all tilgjengelig kreditt sees på som gjeld selv om kreditten ikke benyttes. Dette er da veldig snodig? I hvert fall for oss som ikke nødvendigvis benytter oss av hele kreditten, men liker å ha den i bakhånd i tilfelle noe skjer. I tillegg så gir dette kortet også masse fordeler ved at jeg får rabatter ved bruk. Betaler alltid før forfall. Vil bankene regne f.eks mitt kredittkort på 50 000 som potensiell gjeld altså? Går det an å vise til at man ikke har hatt ubetalte fakturaer og at kortet alltid går i null, eller er det slik at man uansett har disse 50 (for min del) som "gjeld"? 50 000 kr er sikkert ikke så mye for noen, men for oss så utgjør det masse i evt budrunde.

Det blir reknet med og reglen er der for en grunn.

Anonymkode: 8cb24...101

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer. Løsningen er å si opp kortet/kreditten slik at beløpet fjernes fra gjeldsregisteret, så kan du heller bestille et nytt kort etter at dere har kjøpt bolig.

Anonymkode: 04a78...e9f

Hva er i så fall poenget med denne regelen? Om jeg har kortet før eller etter boligkjøp? Banken har jo sikret pengene sine i boligen åkkesom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir reknet med og reglen er der for en grunn.

Anonymkode: 8cb24...101

Kan du utdype hva du mener? Jeg skjønner de som bruker over evne og havner i gjeldsfelle, men de som faktisk betaler ned til null hver måned skal bli "straffet"? Opplys meg gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Merksi skrev:

Teller kreditt kortet mitt som gjeld selv om jeg aldri har brukt det? 

Ja

Anonymkode: a8bc8...8b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Merksi skrev:

Teller kreditt kortet mitt som gjeld selv om jeg aldri har brukt det? 

Ja, det gjør det visst. Det er jo nettopp dette jeg også blir helt frustrert over! Jeg har ett kort som jeg bruker av og til for å få rabatter osv, men ser også nå på gjeldsregisteret.no at jeg har kreditter andre steder som jeg aldri har benyttet meg av. Dette er kreditter som jeg selvfølgelig nå skal sørge for å få slettet, men det ene kortet vil jeg veldig gjerne beholde pga fordelene det gir. Er så frustrert, men skjønner jo at det hjelper de som sliter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan beholde et kredittkort med grense på 20 000 uten at det teller med på gjeldsgraden. 

Anonymkode: 2a182...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har mye høyere kredittrammer enn de reelt sett har behov for, og flere kort de ikke bruker. Da er det ofte greit å redusere eller avslutte noen. Banken forventer ikke at du ikke skal ha noen kredittkort, men at du kan holde de totale rammene på et nivå som gjenspeiler ditt  faktiske behov.

Dersom du har et ubrukt kredittkort med ramme på kr 100 000 kan du i prinsippet ta opp hele denne summen i gjeld når du måtte ønske. Uavhengig av om du har gjort det før, eller ei. Syns derfor regelen om at kredittkort må vurderes som gjeld er grei, jeg. Risikoen er jo at du lett kan ta opp nye kort etter å ha fått innvilget boliglån, men det er vel vanskelig å helgardere seg også for boliglånsbankene.

Om en ramme på kr 50 000 stopper deg fra å få boliglånet du ønsker kan det være en indikasjon på at man heller bør spare eller vente med lånet, eller låne mindre.

Anonymkode: 661d4...556

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype hva du mener? Jeg skjønner de som bruker over evne og havner i gjeldsfelle, men de som faktisk betaler ned til null hver måned skal bli "straffet"? Opplys meg gjerne!

Det er enklere å ha en regel som gjelder for alle, enn å måtte gjøre individuell vurdering for en hver lånesøknad.
Om bankene skal gå inn å sjekke lånesøkers kredittkort-bruk på hver eneste lånesøker, og sjekke bakover i tid for å se om det er brukt i null hver måned, så vil det kreve utrolig mye merarbeid for banken.
Regelen har kommet av en grunn.
Mange har spekulert i det, og svidd av hele kredittkortet etter boligkjøp, og fått problemer med betalingsevnen.

Anonymkode: 673bb...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser litt på luksusfellen så er det en god grunn til at den regelen er kommet, nemlig at bankene ikke skal gi rammer for å låne ut mer penger enn det som er realistisk å betale tilbake. Hvsi du har flere kreditter du ikke benytter er det jo bare å si dem opp. Banken ser ikke på det som en farevarsel at du har ett kredittkort på 50 000 som brukes på småsummer hver måned, men 6-7 kredittkort der alle er brukt av i større eller mindre grad sier jo noe om en rotete økonomi, de forbruket gjerne overstiger inntekten. Jeg har flere kredittkort, bruker kun ett til trekk på spotify, netflix ect og det ser jo banken, så har aldri vært problemer med lån selv om det ligger inne flere i gjeldsregisteret. 

Anonymkode: 42c01...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ser litt på luksusfellen så er det en god grunn til at den regelen er kommet, nemlig at bankene ikke skal gi rammer for å låne ut mer penger enn det som er realistisk å betale tilbake. Hvsi du har flere kreditter du ikke benytter er det jo bare å si dem opp. Banken ser ikke på det som en farevarsel at du har ett kredittkort på 50 000 som brukes på småsummer hver måned, men 6-7 kredittkort der alle er brukt av i større eller mindre grad sier jo noe om en rotete økonomi, de forbruket gjerne overstiger inntekten. Jeg har flere kredittkort, bruker kun ett til trekk på spotify, netflix ect og det ser jo banken, så har aldri vært problemer med lån selv om det ligger inne flere i gjeldsregisteret. 

Jada, jeg har full forståelse for at dersom man har mange kort og benytter seg av kreditten her og der, at man da har en rotete økonomi. Det er jo da helt tydelig. Mente bare at jeg stusser over at det regnes som gjeld når man har kreditt, selv om den ikke benyttes. Det er nok ikke noe problem med det ene kortet. Jeg trodde bare at jeg kanskje måtte gi fra meg det ene som jeg faktisk har litt nytte av fra tid til annen. Ser jo nå at jeg ikke trenger det. 

En annen ting som jeg syns er litt rart er at man kan søke om kredittkort igjen etter at man har fått boliglån, som noen skriver her. Skjønner ikke helt logikken i det, for kredittselskapene har vel samme regler å forholde seg til som de vanlige bankene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, alle norske aktører må også forholde seg til forbrukslånforskriften (omfatter også kredittkort). Hvis du låner opp til 5-gangen i bank A skal du derfor få nei av nye banker til nytt kredittkort etterpå.

Men, det finnes tilfeller der kundene er innenfor 5-gangen men har litt strukket likviditet/betjeningsevne i følge boliglånsbanken. Hvis en bank gir deg boliglån med avtale om at du beholder X kroner i kredittkortrammer, kan du søke kredittkort i en ny bank etterpå og kanskje få det. Da fordi du er innafor 5-gangen, og den andre banken vurderer betjeningsevnen som ok. Historisk sett er (mitt inntrykk at) de store kredittkortselskapene er noe rundere i beregningen av betjeningsevne. Det er noe standard til disse beregningene også, men litt variasjon fra bank til bank.

Anonymkode: 661d4...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Det er enklere å ha en regel som gjelder for alle, enn å måtte gjøre individuell vurdering for en hver lånesøknad.
Om bankene skal gå inn å sjekke lånesøkers kredittkort-bruk på hver eneste lånesøker, og sjekke bakover i tid for å se om det er brukt i null hver måned, så vil det kreve utrolig mye merarbeid for banken.
Regelen har kommet av en grunn.
Mange har spekulert i det, og svidd av hele kredittkortet etter boligkjøp, og fått problemer med betalingsevnen.

Anonymkode: 673bb...809

På 8.10.2020 den 9.20, AnonymBruker skrev:

Banken har ikke tilgang på transaksjoner på kredittkort utstedt av andre banker.

Anonymkode: 8408d...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tilsammen 1mill i tilgjengelig kreditt fordelt på noen kredittkort. Det tok ikke banken med i betraktningen da vi søkte lån. De sjekket kredittrisiko og historikk, pluss ar jeg har vært kunde i over 20år. 

At vi hadde så mye i tilgjengelig kreditt ble nevnt som negativt av rådgiver, men han sa også at han var pliktig til å informere det. Vi fikk uansett mer lån enn det vi søkte om. 

Anonymkode: 4c1fe...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 8.10.2020 den 9.20, AnonymBruker skrev:

Det betyr da ikke at man har rotete økonomi når man har flere kredittkort som blir hyppig brukt. Vi bruker bare kredittkort og tjener en del bonuser på disse pga de stadig blir brukt. Jeg har f.eks ikke betalt for flybilletter i Norge eller Europa på mange år. Man betaler selvsagt tilbake før det påløper renter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr da ikke at man har rotete økonomi når man har flere kredittkort som blir hyppig brukt. Vi bruker bare kredittkort og tjener en del bonuser på disse pga de stadig blir brukt. Jeg har f.eks ikke betalt for flybilletter i Norge eller Europa på mange år. Man betaler selvsagt tilbake før det påløper renter.

Samme her, tror jeg har ca. 13.000 cashpoints på saldoen hos Norwegian nå ;) Men som nevnt tidligere, er det null problem å sette ned kredittgrensen til 20.000,- og evt. heve den igjen senere. Om 20.000,- er for lite til det man bruker kortet til kan man bare gjøre en ekstra innbetaling mellom forfallene. Jeg gjorde det når vi skulle ha nytt kjøkken til 160.000,-. Limit på kortet 100.000,-. Betalte først 80k, tok deretter å gjorde en ekstra innbetaling på det beløpet og betalte 80k igjen noen få dager senere. Man kan også ha positiv saldo på kortet, dvs. betale inn mer enn utestående. 

Anonymkode: 719f6...378

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Banken har ikke tilgang på transaksjoner på kredittkort utstedt av andre banker.

Anonymkode: 8408d...6cd

Nei, men jeg er selvfølgelig så smart at jeg bruker kredittkortet fra egen bank til disse trekkene, da viser jeg at jeg ikke har noe å skjule. Har aldri hatt problemer med å få lån, så jeg vil si den strategien virker. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da betaler du som regel innen 40 dager, og vil med jevne mellomrom stå med null i brukt kreditt hos gjeldsregisteret. Stor forskjell på det og å ha brukt 25 000 av ett kort, 13 000 av et annet, 42 000 av et tredje, 64 000 på et fjerde, ha makset ett på 100 000 osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 20.05, AnonymBruker skrev:

Jeg har ett kort som jeg bruker av og til for å få rabatter osv, 

Det behøver ikke være verre enn å redusere rammen på kredittkortet om det er et du jevnlig bruker for rabatter og ikke enorme enkeltsummer. 

Anonymkode: 9c2d6...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...