AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #1 Skrevet 7. oktober 2020 Om noen helger stilles klokken 1t tilbake. Og som alltid er det diskusjon på jobb. Jeg jobber natt, men jeg jobbet også natt i år da klokken ble skrudd frem. Så det går opp i opp. Han jeg skal jobbe med gjorde ikke det. Vi får ikke betalt for den ekstra timen. Vi jobber 2130-0730. 10t. Blir 11 med ekstra time. Når klokken skrus fram så slutter vi på senvakt 22 (noen slutter da, andre 21 og 2130). De tidligste begynner 07. Til vanlig 9t hvile. Med en time fram blir det 8t. La oss si de fleste bruker 30min til og fra så blir det 1t. Og da blir det 7t hvile. Utenom det skal man spise, kanskje dusje, ta seg av barn om morgenen osv. Hvilke rettigheter har man? Leder gjør ikke noe. Feks starter som regel de som slutter 22, kl 07 om morgenen. I stedet for å de vaktene når klokken stilles, endres slik at de som slutter 21 heller kunne kommet 07. Eller at hvis man har senvakt dagen før så kunne man hatt senvakt dagen etter også, og ikke tidlig. Anonymkode: 4c0ce...5ba
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #2 Skrevet 7. oktober 2020 AML sier vel 8 timer ‘hvile’ mellom arbeidsøkter. Det betyr ikke at det er ren hviletid det er snakk om, men fritid. Dersom man som arbeidstaker ‘velger’ å bruke fritid på pendling, dusjing, osv, så er ikke det noe arbeidsgiver trenger å tenke på. Det er også snakk om en dag i året. Ikke lag problemer ut av noe som ikke er et problem. Anonymkode: 3b656...956 8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #3 Skrevet 7. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber natt, men jeg jobbet også natt i år da klokken ble skrudd frem. Så det går opp i opp. Det gjør jo det for deg. Du jobbet natt når en time «forsvant» og du jobber natt når det blir en time «ekstra». Anonymkode: c4eef...719
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #4 Skrevet 7. oktober 2020 Aldri vært borte i den problemstillingen. Men der jeg jobber, fører man timer i timelister, og da fører man jo antallet timer som man faktisk jobber. Hadde det tilfeldigvis vært natt (eller klokken hadde blitt stilt midt på dagen), ville det samme ha gjeldt. Men det kan være det er annerledes for folk som har fastlønn eller der det går på antall skift og ikke antall timer. Anonymkode: 3a4c0...ab8 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #5 Skrevet 7. oktober 2020 Tror ikke man har noen rettigheter. Jeg jobbet alltid natt da vi skulle skru klokka tilbake og jobbet derfor 11 timer - og en time gratis. Sånn fungerer det i helsevesenet i hvert fall. Anonymkode: 33681...34e
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #6 Skrevet 8. oktober 2020 Det du skisserer her gjelder sommertid. Da får dagvaktene 1 time mindre søvn. Ved vintertid får dagvaktene 1 time mer søvn. Kan ikke dere bytte vakter internt når klokken stilles til sommertid? Men det fordrer at de er enige, de som har vaktene som slutter kl 21. Anonymkode: 01b59...a76
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #7 Skrevet 8. oktober 2020 Det tas ikke hensyn til her hvertfall, jobber man når klokka stilles tilbake må man jobbe en time mer, jobber man når den stilles frem jobber man en time mindre. Over årene har det gått cirka opp i opp, så jeg ser ingen grunn til å lage noe styr for de to dagene i året det gjelder. Anonymkode: 82c43...1c3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #8 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg jobbet natt for to år siden da klokka ble stilt tilbake. Skiftet var på 12 timer, men i realiteten var det da 13 timer. Fikk ikke betalt for den ekstra timen, men det ble ordnet sånn at vi fikk den ekstra timen inn på fleksikonto. Om det er vanlig praksis vet jeg ikke, kan hende sjefen gjorde det bare for å være grei. Det er kun nattevaktordning der noen få perioder om gangen ved behov, så problemstillingen kommer nok ikke opp særlig ofte. Anonymkode: 867e7...f7c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #9 Skrevet 8. oktober 2020 Da jeg jobbet natt fikk vi gå hjem en time tidligere når klokka ble stilt fram. Anonymkode: a4586...707
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #10 Skrevet 8. oktober 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Om noen helger stilles klokken 1t tilbake. Og som alltid er det diskusjon på jobb. Jeg jobber natt, men jeg jobbet også natt i år da klokken ble skrudd frem. Så det går opp i opp. Han jeg skal jobbe med gjorde ikke det. Vi får ikke betalt for den ekstra timen. Vi jobber 2130-0730. 10t. Blir 11 med ekstra time. Når klokken skrus fram så slutter vi på senvakt 22 (noen slutter da, andre 21 og 2130). De tidligste begynner 07. Til vanlig 9t hvile. Med en time fram blir det 8t. La oss si de fleste bruker 30min til og fra så blir det 1t. Og da blir det 7t hvile. Utenom det skal man spise, kanskje dusje, ta seg av barn om morgenen osv. Hvilke rettigheter har man? Leder gjør ikke noe. Feks starter som regel de som slutter 22, kl 07 om morgenen. I stedet for å de vaktene når klokken stilles, endres slik at de som slutter 21 heller kunne kommet 07. Eller at hvis man har senvakt dagen før så kunne man hatt senvakt dagen etter også, og ikke tidlig. Anonymkode: 4c0ce...5ba Er ikke dette slutt nå? Ble jo endret fra 2020. Sommertid hele året? Anonymkode: d1304...266
Kjetil E Skrevet 8. oktober 2020 #11 Skrevet 8. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke dette slutt nå? Ble jo endret fra 2020. Sommertid hele året? Anonymkode: d1304...266 Er mulig det blir slutt nå, men man skal stille klokken tilbake nå i høst. For hvis det skal være en tid hele året er det vintertid som gjelder. Siden det er den rette tiden. 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #12 Skrevet 8. oktober 2020 3 minutter siden, Kjetil E skrev: Er mulig det blir slutt nå, men man skal stille klokken tilbake nå i høst. For hvis det skal være en tid hele året er det vintertid som gjelder. Siden det er den rette tiden. Ikke slutt på det ennå. Fra 2021 er det åpent for det i EU, men det må besluttes av landene i samarbeid innen EU. Så vidt jeg har lest er det ingen som har gjort noe med dette ennå. Derfor gjelder sommertid/vintertid som vanlig, og jeg tror det vil gjøre det lenge. Fokuset ligger ikke akkurat der for tiden for å si det sånn. Anonymkode: 82c43...1c3
Kjetil E Skrevet 8. oktober 2020 #13 Skrevet 8. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke slutt på det ennå. Fra 2021 er det åpent for det i EU, men det må besluttes av landene i samarbeid innen EU. Så vidt jeg har lest er det ingen som har gjort noe med dette ennå. Derfor gjelder sommertid/vintertid som vanlig, og jeg tror det vil gjøre det lenge. Fokuset ligger ikke akkurat der for tiden for å si det sånn. Anonymkode: 82c43...1c3 Takk ser den, men uansett hvis man går for en tid hele året (Før eller senere) så blir det vintertid som gjelder siden det er normaltid. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #14 Skrevet 8. oktober 2020 1 minutt siden, Kjetil E skrev: Takk ser den, men uansett hvis man går for en tid hele året (Før eller senere) så blir det vintertid som gjelder siden det er normaltid. Ikke nødvendigvis. I forslaget til EU så er det så vidt meg bekjent åpent for at landene kan velge sommertid eller normaltid (vintertid). I praksis kommer nok landene til å velge det samme (vil være veldig upraktisk at noen av landene er ute av synk med andre land), men det gjenstår jo fortsatt at landene beslutter om de faktisk vil ha sommertid eller vintertid - hvis dette i det hele tatt kommer til å gjøres. Anonymkode: 82c43...1c3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #15 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg skjønner ingenting av problemstillingen, var så mye tidspunkt å forholde seg til. Men altså den natta vi stiller klokken er jo likt for absolutt alle, og det er snakk om én natt i året med mindre tid mellom vaktene. På høsten kan vi sove en time lenger, på våren må vi stå opp en time før. Evt en time kortere vakt vs lengre vakt - for de som jobber natt. Eneste jeg synes hørtes rart ut i dette tilfelle var at dere ikke får betalt for den ekstra timen på høsten. Anonymkode: 9c20a...251
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #16 Skrevet 8. oktober 2020 Eneste jeg reagerer på her er at dere ikke får betalt for den ekstra timen. Her hos oss får vi en time mindre betalt når klokka blir stilt frem, og en time mer når klokka blir stilt tilbake. Anonymkode: 27f32...9e0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå