AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #1 Del Skrevet 7. oktober 2020 Er det noen her som har vært på frisklivssentralen i kommunen og har erfaringer å komme med? Jeg har kontaktet frisklivssentralen i kommunen min og har blitt kalt inn til en oppstartssamtale for et 12 ukers gruppetilbud for livsstilsendring. På nettsidene står følgende: "Frisklivsresept er for deg som har økt risiko for, er i ferd med å utvikle eller har utviklet sykdom knyttet til fysisk aktivitet og/eller kosthold. Det kan dreie seg om høyt blodtrykk, diabetes, overvekt, muskel- og skjelettplager eller hjerte- og karsykdom." Jeg vet ikke om jeg egentlig møter kriteriene da jeg "kun" er overvektig, dvs uten tilleggsplager. Har en BMI på ca. 30. Har også en del muskel og ryggplager, men tror ikke dette skyldes overvekten. Har også tidligere hatt høye leververdier (fettlever) men da veide jeg ca. 10 kg mer. Ellers sliter jeg mye psykisk (spesielt med depresjoner) og er for tiden sykemeldt. Anonymkode: 9421b...769 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #2 Del Skrevet 7. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frisklivsresept er for deg som har økt risiko for, 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om jeg egentlig møter kriteriene da jeg "kun" er overvektig, dvs uten tilleggsplager. Har en BMI på ca. 30. Jeg vil si at du fyller kravet da du har økt risiko for å utvikle sykdommer. Frisklivssentralen er i mange kommuner et kjempe fint tilbud. De som jobber der er ofte fysioterapeuter, folkehelsevitere eller idrettsvitere og kan mye om helse og kropp. Jeg tenker du kan se frem til dette. Ønsker deg lykke til med livsstilsendringen! Anonymkode: f23ec...6e0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #3 Del Skrevet 7. oktober 2020 Jeg tror man må ha BMI over 35 med tilleggsykdommer, eller BMI over 40 for å være med. Iallefall om du skal få det dekket. Du må kvalifisere til slankeoperasjon for å få dette som et tilbud. Anonymkode: c2542...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #4 Del Skrevet 7. oktober 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror man må ha BMI over 35 med tilleggsykdommer, eller BMI over 40 for å være med. Iallefall om du skal få det dekket. Du må kvalifisere til slankeoperasjon for å få dette som et tilbud. Anonymkode: c2542...392 Ja, det er noe sånt jeg er redd for Anonymkode: 9421b...769 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #5 Del Skrevet 7. oktober 2020 Ironisk tiltak. På den ene siden er mennesker med livsstilssykdommer frisklivssentralens målgruppe, på den andre siden er frisklivssentralen en gedigen sovepute som bare forteller dem det de allerede vet, og allerede ignorerer, som er grunnen til at de trenger frisklivssentraler. Og jeg ser selv ironien i at jeg sier noe alle vet og alle ignorerer. Anonymkode: 18d7b...005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #6 Del Skrevet 7. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror man må ha BMI over 35 med tilleggsykdommer, eller BMI over 40 for å være med. Iallefall om du skal få det dekket. Du må kvalifisere til slankeoperasjon for å få dette som et tilbud. Anonymkode: c2542...392 Dette stemmer ikke. Jeg trente på frisklivssentralen (i Oslo) i ett år. Ingen av de, eller kanskje bare en, var overvektig. Vi var fra 10-25 stk der hver gang (et par ganger i uka) Jeg har litt vondt i kroppen, pluss at jeg hadde det litt vanskelig det året... det var alt. det var alt fra psykisk til andre små og store kroppslige plager de andre hadde. Fysioterapeuter som hadde treningen som regel Anonymkode: 8a239...0af 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #7 Del Skrevet 7. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Jeg trente på frisklivssentralen (i Oslo) i ett år. Ingen av de, eller kanskje bare en, var overvektig. Vi var fra 10-25 stk der hver gang (et par ganger i uka) Jeg har litt vondt i kroppen, pluss at jeg hadde det litt vanskelig det året... det var alt. det var alt fra psykisk til andre små og store kroppslige plager de andre hadde. Fysioterapeuter som hadde treningen som regel Anonymkode: 8a239...0af Det stemmer at man kan trene der selv om man ikke nødvendigvis er overvektig/har fedme. Men for å bli med i et opplegg dekket av staten må man ha BMI over 35. Anonymkode: c2542...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #8 Del Skrevet 7. oktober 2020 Hmm... Jeg blir veldig usikker nå. Har søkt og søkt og finner liksom ingen steder hvor det står noen slik grense. Men et sted bør den jo være! Får bare vente å se hva de sier på samtalen. Anonymkode: 9421b...769 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #9 Del Skrevet 7. oktober 2020 Frisklivssentralen er et kommunalt tilbud, og det er ikke bmi-krav som ved operasjon. Jeg hadde en flott opplevelse med frisklivssentralen 👍 Anonymkode: d1af9...0a8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #10 Del Skrevet 7. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Frisklivssentralen er et kommunalt tilbud, og det er ikke bmi-krav som ved operasjon. Jeg hadde en flott opplevelse med frisklivssentralen 👍 Anonymkode: d1af9...0a8 Hmm, mulig det bare er sånn hvis man skal få det dekket da? Jeg fikk det dekket, og det var da jeg fikk vite dette. Må først ha henvisning fra fastlegen da. Anonymkode: c2542...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
studerende Skrevet 7. oktober 2020 #11 Del Skrevet 7. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror man må ha BMI over 35 med tilleggsykdommer, eller BMI over 40 for å være med. Iallefall om du skal få det dekket. Du må kvalifisere til slankeoperasjon for å få dette som et tilbud. Anonymkode: c2542...392 Dette er krav for behandling i spesialisthelsetjenesten. Frisklivssentralen er et kommunalt tilbud og BMI på 30 med fettlever og ryggplager kvalifiserer sannsynligvis for dette. Min far fikk tilbud fra friklivssentralen selv om hans eneste problem var litt forhøyet kolesterol. Det er ment til å være et lavterskeltilbud som skal hindre fremtidig sykdom og potensiell uførhet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #12 Del Skrevet 7. oktober 2020 5 minutter siden, studerende skrev: Dette er krav for behandling i spesialisthelsetjenesten. Frisklivssentralen er et kommunalt tilbud og BMI på 30 med fettlever og ryggplager kvalifiserer sannsynligvis for dette. Min far fikk tilbud fra friklivssentralen selv om hans eneste problem var litt forhøyet kolesterol. Det er ment til å være et lavterskeltilbud som skal hindre fremtidig sykdom og potensiell uførhet. Ok, mulig frisklivssentralen er mye mer enn det jeg har trodd. Trodde det kun var behandling for sykelig overvekt, er iallefall derfor jeg er der 🙈 Er i et opplegg hvor jeg blir fulgt opp over 5 år. Anonymkode: c2542...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #13 Del Skrevet 7. oktober 2020 Er ikke fettlever pga alkohol? Anonymkode: ee3cc...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
studerende Skrevet 7. oktober 2020 #14 Del Skrevet 7. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, mulig frisklivssentralen er mye mer enn det jeg har trodd. Trodde det kun var behandling for sykelig overvekt, er iallefall derfor jeg er der 🙈 Er i et opplegg hvor jeg blir fulgt opp over 5 år. Anonymkode: c2542...392 Skjønner. Det høres ut som et mer spesialtilpasset program Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #15 Del Skrevet 7. oktober 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke fettlever pga alkohol? Anonymkode: ee3cc...42b Det finnes to typer fettlever Anonymkode: 9421b...769 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #16 Del Skrevet 8. oktober 2020 Det har ingenting med fedme og vekt å gjøre. Jeg deltok der etter kreftbehandling og var egentlig undervektig. I min kommune koster det også bare 100 kr pr mnd. Anonymkode: b0bdf...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knots Skrevet 8. oktober 2020 #17 Del Skrevet 8. oktober 2020 Jeg var med en periode i fjor høst, og fra februar til korona happend. Jeg var med i hovedsak etter en noe psykisk tøff periode, men har også en bmi som tilsier at jeg er overvektig. Fra å alltid ha tenkt på fysisk aktivitet som noe slitsomt og et ork fikk det meg til å innse at det er noe jeg er avhengig av for å fungere i hverdagen. Psyken er blitt noe helt annet ette at jeg har lært meg at trening og fysisk aktivitet er gøy! Så ja til frisklivssentralen, er et kjempeopplegg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #18 Del Skrevet 8. oktober 2020 Er med i et opplegg med frisklivssentralen, sånn 12 ukers program. Jeg tok bare kontakt, og ble kalt inn til samtale da neste gruppe skulle begynne. Det er en salig blanding av aldersgrupper, kroppstyper og kjønn folk har forskjellig grunn til å være med. Det er fysioterapeuter som har treningene, og alle tar utifra eget nivå. Betaler bare 300 kroner elns for hele opplegget. Lavterskeltilbud. Det er det beste jeg har vært med på, helt ærlig. Har heller ingen plager annet enn at jeg er tjukk. Men nå er jeg i mye bedre form enn da jeg startet, og har det mye bedre. jeg anbefaler det varmt ihvertfall! Anonymkode: f3a16...f10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå