Gå til innhold

Noen som har studert en ting, men jobber med noe helt annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga ikke fått jobb i det feltet eller valgt feil studieretning. Hvordan fungerer livet for deg nå? 

Anonymkode: b55c8...665

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye bedre.

Tenk så mange som bruker årevis på en utdannelse de ikke vil ha, eller passer til. Men gjør det ofte pga status eller andre grunner.

Tragisk.

Så har man fått beskjed om hva samfunnet sier du skal utdanne deg til, selv om man ikke har lyst.

Anonymkode: ae8ad...37d

• Liker 2
Skrevet

Også mye bedre. Ble innpreget at et prestisjestudium var viktig, trivdes ikke, mye stress og lange dager. Har nå en gjennomsnittlig kontorjobb som krever bachelor og masse fritid og overskudd. 

Anonymkode: f0d3c...1af

• Liker 1
Skrevet

Jeg valgte feil utdanning fordi jeg ikke turte å satse på det jeg egentlig ønsket. Etter flere års studier med lite motivasjon og ingen sjanse til å få jobb, så valgte jeg å gå for det jeg egentlig ønsket. Jeg trengte noen år i livet før jeg havnet på rett hylle. Da jeg startet på den riktige utdannelsen så kjente jeg det i hele kroppen, jeg har elsket det fra første forelesning! Jeg holder på å gjøre ferdig mastergraden min nå og jeg kjenner et brennende engasjement for mitt fagfelt. Samtidig er jeg ikke bekymret for å ikke få jobb fordi det er så masse som interesserer meg. Jeg angrer absolutt ikke på at jeg valgte å ta en ny utdannelse når det føles så riktig. Det var skummelt å ta avgjørelsen og jeg brukte lang tid før jeg klarte å innse hva jeg egentlig ville, men jeg er så utrolig glad for det i etterkant. 

Anonymkode: 3544c...a70

• Liker 2
Skrevet

Valgte feil utdanning (bachelor) og tar fagbrevet i det jeg ønsker å jobbe som ( og jobber med ) når alt kommer til alt er det penger inn og pensjonspoeng som betyr noe. ( Oppriktig glad i jobben da, så det gir alt der :) Trist for at jeg valgte feil utdannelse, men får ikke gjort noe med det nå.

Anonymkode: 29dd8...295

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Valgte feil utdanning (bachelor) og tar fagbrevet i det jeg ønsker å jobbe som ( og jobber med ) når alt kommer til alt er det penger inn og pensjonspoeng som betyr noe. ( Oppriktig glad i jobben da, så det gir alt der :) Trist for at jeg valgte feil utdannelse, men får ikke gjort noe med det nå.

Du kan da ikke tjene så fett med bare et fagbrev? Du skriver jo at penger betyr mest.

Anonymkode: 72e02...2df

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan da ikke tjene så fett med bare et fagbrev? Du skriver jo at penger betyr mest.

Kommer vel ann på hvor man begynner å jobbe? 

Jeg har fagbrev og synes ikke det er dårlig betalt. 

• Liker 4
Skrevet

Vel, jeg har ikke gitt opp søkingen enda – men jeg er jurist og jobber i blomsterbutikk. 

Anonymkode: 35b4e...2d6

Skrevet

Hehe, jeg er utdannet lege. Jobber på et lager i dag 🙂 Bedriften selger produkter jeg har interesse av, jeg styrer lageret. Grei lønn, fin arbeidstid. Lite press.

Sånn kan det gå.

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe, jeg er utdannet lege. Jobber på et lager i dag 🙂 Bedriften selger produkter jeg har interesse av, jeg styrer lageret. Grei lønn, fin arbeidstid. Lite press.

Sånn kan det gå.

Lege som har blitt lærer her ;)

Anonymkode: 78a07...622

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg, men jo en kan tjene ganske godt med riktig fagbrev. Langt bedre enn for eksempel saksbehandler i staten. 

Anonymkode: 94862...f50

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg, men jo en kan tjene ganske godt med riktig fagbrev. Langt bedre enn for eksempel saksbehandler i staten. 

Anonymkode: 94862...f50

Som hvilke fagbrev da? 

Anonymkode: 7a926...648

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som hvilke fagbrev da? 

Min samboer er elektriker og tjener vel rundt 750k i året eks overtid. :) Nå ligger han muligens litt over snittet, men de som akkurat er ferdig med fagbrev i hans bedrift ligger mellom 500-550k.

Anonymkode: 08d97...507

• Liker 3
Skrevet

Utdannet journalist, og skiftet beite etter mange år i journalistikken. Trivdes der, og trives der jeg er nå.

Anonymkode: 62441...b9f

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utdannet journalist, og skiftet beite etter mange år i journalistikken. Trivdes der, og trives der jeg er nå.

Anonymkode: 62441...b9f

Hva jobber du med nå? Er det relevant med utdanningen?

Anonymkode: b55c8...665

• Liker 1
Skrevet

Utdannet innen markedsføring og eksport. Jobbet mange år i resepsjon, men nå innen IT. Selv om utdannelsen er fullstendig irrelevant for jobben min, tror jeg ikke jeg hadde fått den uten høyere utdanning av noe slag. 

Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Utdannet innen markedsføring og eksport. Jobbet mange år i resepsjon, men nå innen IT. Selv om utdannelsen er fullstendig irrelevant for jobben min, tror jeg ikke jeg hadde fått den uten høyere utdanning av noe slag. 

Hva gjør du sånn eksakt og hvordan fikk du den jobben?

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke ta nytt stuudielån over 3 år, da er fagbrevet en god løsning, :)

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte feil utdanning fordi jeg ikke turte å satse på det jeg egentlig ønsket. Etter flere års studier med lite motivasjon og ingen sjanse til å få jobb, så valgte jeg å gå for det jeg egentlig ønsket. Jeg trengte noen år i livet før jeg havnet på rett hylle. Da jeg startet på den riktige utdannelsen så kjente jeg det i hele kroppen, jeg har elsket det fra første forelesning! Jeg holder på å gjøre ferdig mastergraden min nå og jeg kjenner et brennende engasjement for mitt fagfelt. Samtidig er jeg ikke bekymret for å ikke få jobb fordi det er så masse som interesserer meg. Jeg angrer absolutt ikke på at jeg valgte å ta en ny utdannelse når det føles så riktig. Det var skummelt å ta avgjørelsen og jeg brukte lang tid før jeg klarte å innse hva jeg egentlig ville, men jeg er så utrolig glad for det i etterkant. 

Anonymkode: 3544c...a70

Så bra at det ble så riktig for deg! Det må være såååå gøy å studere når man er så engasjert. Kan jeg spørre hvor gammel du er? :)

Anonymkode: e7996...b0c

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som hvilke fagbrev da? 

Mannen min har fagbrev som mekaniker, tjente 950 000 i fjor.

Anonymkode: fb9b5...409

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...