AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #1 Skrevet 7. oktober 2020 Tenker å kjøpe motorsag for å sage ved her jeg bor. Det står mange trær her som bør sages ned og sages opp til ved. Jeg er kvinne og har kun brukt motorsag på jordbruksskolen for mange år siden. Er det vanskelig? Anonymkode: bb22a...b1d
Påkrevd Skrevet 7. oktober 2020 #2 Skrevet 7. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenker å kjøpe motorsag for å sage ved her jeg bor. Det står mange trær her som bør sages ned og sages opp til ved. Jeg er kvinne og har kun brukt motorsag på jordbruksskolen for mange år siden. Er det vanskelig? Anonymkode: bb22a...b1d Selve motorsaga er ikke spesielt vanskelig å håndtere, men hvis du skal felle trær av en viss størrelse, bør du ha med deg noen som har litt erfaring. Det skal ikke mye til før treet detter feil. 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #3 Skrevet 7. oktober 2020 Det er ikke vanskelig. Bare tenk sikkerhet. Anonymkode: 11af8...db3 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #4 Skrevet 7. oktober 2020 Trodde ikke de solgte dette til kvinner. Du må ha blitt lurt. Anonymkode: fa802...03a 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #5 Skrevet 7. oktober 2020 Du er helt sikker på at trærne står på din eiendom, så du ikke får ei regning på noen hundretusen av f.eks naboen eller kommunen? Uansett, du må ha sikkerhetsklær også, skal du bruke motorsag Anonymkode: 35728...e43 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #6 Skrevet 7. oktober 2020 Just now, AnonymBruker said: Trodde ikke de solgte dette til kvinner. Du må ha blitt lurt. Anonymkode: fa802...03a Morsom du. Anonymkode: 11af8...db3 6
Zienna Skrevet 7. oktober 2020 #7 Skrevet 7. oktober 2020 Stå på! Jeg er også usikker på verktøy som en motorsag. Det er mannen min som behersker den, men det ser jo slett ikke vanskelig ut. Hvis trærne er store, kreves det kanskje noe mer kunnskap enn om du skal sage bjørk og krattskog. Spør noen eller sjekk på youtube.com. Utstyret er viktig om vedhogsten skal være effektiv og trivelig. Vi har en stokkholder som gjør det lett og sikkert å kappe tjukke stokker. Så har vi en vedkappsag og en vedklyver. De to sistnevnte er det jeg som bruker. Å arbeide med ved er nyttig, trivelig og sunt.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #8 Skrevet 8. oktober 2020 Vanskelig er der ikke. Men du må tenke på retningen når treet faller, og så er det utrolig mye jobb når treet ligger der. Og tung jobb. Du kan få noen til å vise deg først, så er det bare å prøve. Anonymkode: 55ca8...58c 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #9 Skrevet 8. oktober 2020 Du har jo lært det på skolen. Husk sikkerhet og verneutstyr! Pass på hvilken retning trærne lener, så du legger felleskjæret rett veg hvis det er større trær. Kanskje lurt å begynne på litt mindre trær til du er vant med saga igjen Anonymkode: 6fb6f...774 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #10 Skrevet 8. oktober 2020 18 timer siden, Påkrevd skrev: Selve motorsaga er ikke spesielt vanskelig å håndtere, men hvis du skal felle trær av en viss størrelse, bør du ha med deg noen som har litt erfaring. Det skal ikke mye til før treet detter feil. Hehe...bortsett fra at det spinner en kjede som er konstruert for å dra seg inn i hva den enn treffer i over 80 km/t rett under nesa di😛 Anonymkode: 51c75...9da
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #11 Skrevet 8. oktober 2020 Husk at du må ha et sted å tørke veden før den selges. Anonymkode: 5f74a...d4c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #12 Skrevet 8. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Husk at du må ha et sted å tørke veden før den selges. Anonymkode: 5f74a...d4c Hvem snakket om å selge ved? Anonymkode: 51c75...9da 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #13 Skrevet 8. oktober 2020 Tut og kjør, gassen i bånn, det er ikke vanskelig. Tror flere av de som skriver slikt ikke har en anelse om hvor farlig det er å holde på i skogen. Kort fortalt, årlig er det dødsfall knyttet til feil bruk av motorsag, feil teknikk for å felle trærne, eller transport av hogsten. Inderlig godt at TS har hatt litt kursing så hun vet hvor mange ting som kan gå galt. TS, før du kaster deg over saginga så bør du gjøre deg godt kjent med den nye motorsaga du går til anskaffelse av. Kjøp motorsaga fra en butikk med en kunnskapsrik betjening som kan instruere deg noen minutter om hvordan motorsaga vedlikeholdes under bruk og klargjøres før hver økt. Jeg antar du ikke skal gå løs på tømmer stort større enn 30 centimeter i diameter. Da vil jeg anbefale en motorsag på +/- 35 m3, og et sverd på 13". Er tømmeret du skal felle større enn 30 centimeter i diameter anbefale jeg deg å gå opp til +/- 40m3, og sverd på 15". (Hobbybruk, opp til 3-4 favn i året) Når du kjøper saga bør du også kjøpe riktig rundfil, flatfil, og filmal. En annen uvurderlig ting er filklo for stabil filing. Kjøp nødvendig sikkerhetsutstyr som sko, bukse(chaps), jakke, hansker og hjelm med visir. Gå ikke fra butikken uten å ta med deg 2 stykk tømmersaks av god kvalitet. (ikke billigmerkenes egne merker som Jula, Biltema - av den enkle årsak at de ikke kan brukes til annet "tømmer" enn tynningstrær med en diameter opp til 15 centimer uten å vri seg. Når motorsaga og utstyret er på plass så vil jeg anbefale på det sterkeste å investere en time eller to på youtube, der er det mange gode råd og tips å få hva gjelder teknikk og sikkerhet. Mener å huske at Husqvarna har noen veldig gode videosnutter om akkurat disse tingene. Når du har felt trærne og kvistet de - gjør deg opp noen tanker på hvordan du skal frakte trærne fra skogen og hjem. Tenker du å kappe, klyve og stable de på samme plass og hente de senere, eller tenker du å frakte tømmeret hjem for å kappe og klyve de der. Du trenger i så fall en sagbukk og noe å klyve kubbene med. Min anbefaling er å ha en fast plass hvor du kapper, klyver og lagrer veden. For veden bør ha tak over hodet så snart som det er klyvd, og det er så mye merarbeid å frakte utsyret til skogen, enn å frakte tømmeret til kapp, klyv og lagringsplassen. Lykke til. Anonymkode: 4f621...318 7
Påkrevd Skrevet 9. oktober 2020 #14 Skrevet 9. oktober 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hehe...bortsett fra at det spinner en kjede som er konstruert for å dra seg inn i hva den enn treffer i over 80 km/t rett under nesa di😛 Anonymkode: 51c75...9da Hun har brukt motorsag på jordbruksskolen, så at det er et skarpt kjede som snurrer fort rundt, og fare forbundet med det må vi gå ut fra at hun vet. Det hun lurte på var om det er vanskelig å felle trær, og da er det litt mer å tenke på enn selve saga.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #15 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg ville vel heller prøvd å låne/leie en fremfor å kjøpe. Med mindre du har tilgang til skog fast, så det blir en årlig greie at du skal felle trær, er det litt bortkastet å kjøpe en sag. Anonymkode: 50059...78f 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #16 Skrevet 9. oktober 2020 4 minutter siden, Påkrevd skrev: Hun har brukt motorsag på jordbruksskolen, så at det er et skarpt kjede som snurrer fort rundt, og fare forbundet med det må vi gå ut fra at hun vet. Det hun lurte på var om det er vanskelig å felle trær, og da er det litt mer å tenke på enn selve saga. Jepp. Og jeg har jobbet som proffhogger i 8 år og vet svært godt hva det dreier seg om:-) Anonymkode: 51c75...9da
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #17 Skrevet 9. oktober 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Tut og kjør, gassen i bånn, det er ikke vanskelig. Tror flere av de som skriver slikt ikke har en anelse om hvor farlig det er å holde på i skogen. Kort fortalt, årlig er det dødsfall knyttet til feil bruk av motorsag, feil teknikk for å felle trærne, eller transport av hogsten. Inderlig godt at TS har hatt litt kursing så hun vet hvor mange ting som kan gå galt. TS, før du kaster deg over saginga så bør du gjøre deg godt kjent med den nye motorsaga du går til anskaffelse av. Kjøp motorsaga fra en butikk med en kunnskapsrik betjening som kan instruere deg noen minutter om hvordan motorsaga vedlikeholdes under bruk og klargjøres før hver økt. Jeg antar du ikke skal gå løs på tømmer stort større enn 30 centimeter i diameter. Da vil jeg anbefale en motorsag på +/- 35 m3, og et sverd på 13". Er tømmeret du skal felle større enn 30 centimeter i diameter anbefale jeg deg å gå opp til +/- 40m3, og sverd på 15". (Hobbybruk, opp til 3-4 favn i året) Når du kjøper saga bør du også kjøpe riktig rundfil, flatfil, og filmal. En annen uvurderlig ting er filklo for stabil filing. Kjøp nødvendig sikkerhetsutstyr som sko, bukse(chaps), jakke, hansker og hjelm med visir. Gå ikke fra butikken uten å ta med deg 2 stykk tømmersaks av god kvalitet. (ikke billigmerkenes egne merker som Jula, Biltema - av den enkle årsak at de ikke kan brukes til annet "tømmer" enn tynningstrær med en diameter opp til 15 centimer uten å vri seg. Når motorsaga og utstyret er på plass så vil jeg anbefale på det sterkeste å investere en time eller to på youtube, der er det mange gode råd og tips å få hva gjelder teknikk og sikkerhet. Mener å huske at Husqvarna har noen veldig gode videosnutter om akkurat disse tingene. Når du har felt trærne og kvistet de - gjør deg opp noen tanker på hvordan du skal frakte trærne fra skogen og hjem. Tenker du å kappe, klyve og stable de på samme plass og hente de senere, eller tenker du å frakte tømmeret hjem for å kappe og klyve de der. Du trenger i så fall en sagbukk og noe å klyve kubbene med. Min anbefaling er å ha en fast plass hvor du kapper, klyver og lagrer veden. For veden bør ha tak over hodet så snart som det er klyvd, og det er så mye merarbeid å frakte utsyret til skogen, enn å frakte tømmeret til kapp, klyv og lagringsplassen. Lykke til. Anonymkode: 4f621...318 Slett ikke verst:-)! Anonymkode: 51c75...9da
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #18 Skrevet 9. oktober 2020 Å jobbe i skogen er ikke særlig farlig jevnført med å være politi f.eks. Og det er en jobb som mange kvinner gjør bedre enn menn. Så vidt jeg forstått så er det bare viktig å passe på å lage et slikt hakk i treet så det faller riktig vei. Så skal du ha en eller annen metallstang med flat ende som du bruker til å dytte treet over ende når du har kappet over det. Husk på at det menn kan kan vi kvinner også! Lykke til! Anonymkode: e4591...29e
Illuminatum Skrevet 9. oktober 2020 #19 Skrevet 9. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å jobbe i skogen er ikke særlig farlig jevnført med å være politi f.eks. Og det er en jobb som mange kvinner gjør bedre enn menn. Så vidt jeg forstått så er det bare viktig å passe på å lage et slikt hakk i treet så det faller riktig vei. Så skal du ha en eller annen metallstang med flat ende som du bruker til å dytte treet over ende når du har kappet over det. Husk på at det menn kan kan vi kvinner også! Lykke til! Anonymkode: e4591...29e Lite dødsfall i politiet. https://www.arbeidstilsynet.no/nyheter/29-arbeidsskadedodsfall-i-2018/ Klart mange kvinner kan gjøre en god jobb i skogen. Med ordlyden .... lage et slikt hakk --- en eller annen metallstang med flat ende ................. regner jeg med at du ikke har felt så mange trær selv. Jeg skal love deg at det er tungt arbeid å ta ned skog med motorsag. Kvister veier mye mer enn en gjerne skulle tro. Til TS. Det er trivelig i skogen men pass på og ha godt verneutstyr. Det er nok ikke kult å få kuttet deg skikkelig og finne ut at det var litt dårlig mobildekning der du er.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #20 Skrevet 9. oktober 2020 http://kvinneriskogbruket.no/ Anonymkode: 6fb6f...774
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå