Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg jobber som overkonduktør i Vy. Turnusene er ganske forskjellige her, men ettersom SJ kun har langdistanse så vil jeg tippe at det er mye dobbelturer. Altså - du kommer fram til Trondheim, bor på hotell i noen timer, og reiser tilbake igjen dagen etter. Du jobber til alle døgnets tider. Du kan ha vakter som starter på alle mulige tidspunkt i døgnet. Jeg har vakter hvor jeg feks jobber fra 04:02-11:53, eller 00:12-08:08. 

Lønnen er enn så lenge lik i SJ, Goahead og Vy takket være fagforbundet. Jeg ligger på 600k i året, med to års ansiennitet. Dette er med tilleggene, som er veldig gode.

Da jeg var inne til intervju, så var jeg der i 1,5 timer. Etter intervjuet ble jeg innkalt til helsesjekk i BHT, hvor det også ble tatt en del psykiske tester. 

Anonymkode: 4ca57...bab

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, blir man overkonduktør allerede etter to år  ??   😲

Anonymkode: 78b4f...798

Ja. Nå utdanner de konduktørene slik at alle blir overkonduktører med en gang de er ferdig med opplæring/utdanning, så lenge alle eksamener og slikt er bestått😊

Anonymkode: 4ca57...bab

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en egen utdanning for å bli konduktør? Høres ut som de har høye krav til ansettelse, det er vel ikke lett å få jobb som konduktør. 

Anonymkode: b56b5...330

Ja. Du må først bli ansatt, så går du på skole i 4-5 måneder med både teori og praksis. Det er veldig mye teori man skal lære seg iløpet av kort tid, så jeg hadde strengt tatt ikke tid til noe særlig annet enn skolearbeid da jeg var aspirant. Du skal kunne mye mer enn det man kanskje skulle trodd😊 

Da jeg søkte tok de inn 20 av 550 søkere, så det er ikke så lett å få seg jobb her. Enda vanskeligere nå i coronaen. Hørte at søkertallene på aspirantstillinger i Vy lå på godt over 900 stykker.

Anonymkode: 4ca57...bab

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en egen utdanning for å bli konduktør? Høres ut som de har høye krav til ansettelse, det er vel ikke lett å få jobb som konduktør. 

Anonymkode: b56b5...330

Det er heller ikke en jobb som passer alle. De ser etter personlig egnethet. Jeg har jobbet som konduktør i snart 15 år. Det er en krevende jobb på mange måter med god lønn. Ja har tatt over hele pakke nord noe som også innebærer lokal kjøring ved Trondheim feks. Så det stemmer ikke helt at det kun er kjøring Oslo- Trondheim. Det kommer helt an på hvor du selv bor. Om du blir stasjonert Oslo, Hamar, Trondheim eller Bodø faktisk. Jeg personlig er veldig glad i jobben min, men den er også blitt mye mer krevende. Ikke arbeidsoppgavene i seg selv da de faktisk er blitt mye mindre (dessverre) enn før. Det å måtte forholde seg til jernbanepakker, privatisering, usikkerhet osv. er ikke alltid like lett

Anonymkode: b1840...825

  • Liker 1

Er helsekravene strenge ?  Jeg er bussjåfør, men måtte gi meg pga. lettere hjerteproblem. Men jeg tilfredstiller helsekravene til vanlig førerkort. Det er jo et "beslektet" yrke, men lønnen er bedre og jeg slipper delte skift.

Anonymkode: 78b4f...798

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er helsekravene strenge ?  Jeg er bussjåfør, men måtte gi meg pga. lettere hjerteproblem. Men jeg tilfredstiller helsekravene til vanlig førerkort. Det er jo et "beslektet" yrke, men lønnen er bedre og jeg slipper delte skift.

Anonymkode: 78b4f...798

Det er relativt strengt. Hvis du er i risiko for å besvime eller få forstyrrelser i bevisstheten på grunn av hjerteproblemet ditt, så vil du ikke få jobb som konduktør

Anonymkode: 4ca57...bab

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er helsekravene strenge ?  Jeg er bussjåfør, men måtte gi meg pga. lettere hjerteproblem. Men jeg tilfredstiller helsekravene til vanlig førerkort. Det er jo et "beslektet" yrke, men lønnen er bedre og jeg slipper delte skift.

Anonymkode: 78b4f...798

Du slipper ikke delt skift. Det er delt skift på natt jobbene og også når du jobber regiontog kan du ikke unngå delt dagsverk. Det er bedre enn hos bussjåførene men vi har helt andre turnuser. For helsekravene er det som trengs for å utføre sikkerhetstjeneste og den regnes nok helt likt for bussjåfører som for konduktører.

Anonymkode: b1840...825

På 7.10.2020 den 23.25, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg jobber som overkonduktør i Vy. Turnusene er ganske forskjellige her, men ettersom SJ kun har langdistanse så vil jeg tippe at det er mye dobbelturer. Altså - du kommer fram til Trondheim, bor på hotell i noen timer, og reiser tilbake igjen dagen etter. Du jobber til alle døgnets tider. Du kan ha vakter som starter på alle mulige tidspunkt i døgnet. Jeg har vakter hvor jeg feks jobber fra 04:02-11:53, eller 00:12-08:08. 

Lønnen er enn så lenge lik i SJ, Goahead og Vy takket være fagforbundet. Jeg ligger på 600k i året, med to års ansiennitet. Dette er med tilleggene, som er veldig gode.

Da jeg var inne til intervju, så var jeg der i 1,5 timer. Etter intervjuet ble jeg innkalt til helsesjekk i BHT, hvor det også ble tatt en del psykiske tester. 

Anonymkode: 4ca57...bab

Wow. Bedre lønn enn txp. Og kortere utdanning med mindre ansvar. 

Anonymkode: 09a2c...946

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Bedre lønn enn txp. Og kortere utdanning med mindre ansvar. 

Anonymkode: 09a2c...946

Mye bedre enn txp fikk helt sjokk jeg når jeg fikk vite hvor lite txp tjener. I tillegg så har vi lønnstige til 8 år så den personen over som tjente så mye har kun jobbet i 2 år. Mye mer på høyeste ansiennitet 

Anonymkode: b1840...825

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...