Gå til innhold

Dere som skriver at dere ikke feirer halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil dere ha ut av tråden deres. Skryt ? Støtte  mange som sier dere har rett?  Det gjelder mange andre situasjoner også men akkurat nå halloween. 

Jeg feirer ikke halloween  men ungene mine gjør det . Jeg  synes det er helt greit men gjør ikke noe ut av det. Har litt godis viss det kommer noen men sjelden.  

Men tilbake  til tema . Hvorfor ?  Jeg er oppriktig  nysgjerrig  

Anonymkode: fa230...880

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg også gjør det. Ikke veldig stort, men litt 🖤

Skrevet

Tipper det fiskes etter noen som er enige hvertfall. Jeg elsker halloween og  syntes det er kjempestas! Foreløpig er barna litt for små, men gleder meg til de blir litt større og kan bli mer med på feiringen. Det skal nevnes at jeg er litt barnslig av meg og er veldig glad i feiringer og familietradisjoner. Jeg vokste opp sent 90-tall/tidlig 2000 da halloween akkurat hadde blitt litt normalisert der jeg bodde og har selv gått knask eller knep siden jeg var 6 år. Elsker å pynte til påske, jul, 17. mai, halloween osv! Og så jobber jeg på barneskole da. Kidsa der syntes det er minst like gøy! Det jeg ikke syntes noe om er det der black friday tullet..

Anonymkode: c8eed...9a8

• Liker 7
Skrevet

Syns det er tull å feire det jeg personlig.. mye amerikanisering syns jeg. Hvis noe, ville jeg heller hatt høst-takkefest! Halloween gjør som så mye annet bare at det blir så veldig kjøpebonanza.  Samme med Black Friday, Valentine osv.. Men så er jo jeg en type som ikke handler julegaver for titalls tusen og heller kjøper en liten sjokolade kalender til ungene før jul... så hva vet vel jeg.. 

Skrevet

Halloween er bare tull uansett. Hvorfor kan ikke folk få skrive det? Kg er et sted man kan få utløp for irritasjon. Tenk på all aggresjonen som har bygget seg opp.

• Liker 6
Skrevet

Vi trenger ikke halloween. Det er et kjøpepress uten like, folk får ødelagt dørene og andre ting hvis de ikke åpner opp og gi snop til tiggerne.

Vi er kristne og feirer derfor ikke halloween.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Er det to helligdager jeg virkelig ønsker at skal bli gjeninnført i Norge er det Allehelgensaften/dag og Mikkelsmess(høsttakkefest). Dette er eldgamle norske helligdager som ble feiret lenge før man visste hva USA var for noe og som har sterk tilknytning til menneskers liv og virke. 

Er det noe Korona har lært meg så er det at nordmenn har et veldig fjernt og usunt forhold til døden, og å innføre en dag der man hedrer dem som har gått bort ville kanskje ha hjulpet og i mine øyne vært en veldig fin ting.

Høsttakkefest som ble feiret i forbindelse med innhøsting, for å takke for det jorden har gitt oss er også en vakker tradisjon. 

Jeg voterer for at 1. og 2.pinsedag kan fjernes for å gjeninnføre disse dagene, den gjennomsnittlige nordmann vet uansett ikke hva vi har disse helligdagene for.

Endret av Arth88
  • Liker 8
Skrevet
9 minutter siden, Honey Dew said:

Vi trenger ikke halloween. Det er et kjøpepress uten like, folk får ødelagt dørene og andre ting hvis de ikke åpner opp og gi snop til tiggerne.

Har du de samme tankene oversmå barn..ah..jeg mener tiggere som går julebukk?

• Liker 2
Skrevet

Intet fornuftig menneske feirer Halloween i Norge. Dette er for saueflokken som gjør ting fordi "alle andre" gjør det, og de som tenkte slik da man gikk på skolen, var ikke akkurat de smarteste sjelene.

Anonymkode: 734f6...803

• Liker 6
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du de samme tankene oversmå barn..ah..jeg mener tiggere som går julebukk?

Julebukk har en lang og god tradisjon. De gjør også noe for kakene som de får. Det gjør ikke halloween-tiggerne. Får de ikke noe, ødelegger de.

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet

Syns bare Halloween er teit. Unødvendig  tid og penger. Ikke noe bra med alt det ekstra sukkeret heller. Folk må bare feire idiotiet, men ikke forvente at jeg skal delta.

Skrevet

Det som virkelig slår  meg er at de som liker halloween ikke gjør så mye ut av det. Mulig noen få poster med praktisk ting.  Jeg har ikke opplevd  mye bøll på halloween. Føler det er noe små hendelser  og masse myter.  Russetiden er mye verre med egg osvog bråk   . 

Men de som er i mot ojj de høres . De står omtrent å skriker hvor ille dette er og noen sier  farlig.  Det er ikke måte på hvor ille dette er at ungene en gang i året kler seg ut og er mørke. Og maser  om godis.

Jeg ferier ikke halloween  men jeg har som sakt unger som gjør det og de gleder seg forberder pynt og kostyme.  Ser filmer  noen ser jeg noen nekter jeg å se for min egen søvn skyld  men de tåler det. De vet alt det er fantasi.  Tror mange ser for seg at halloween  er akkurat som i USA men jeg tror vi har vår egen  vri.  

PS  lusia skal jage ut monster spøkels og hekser  så ikke uskyldig  det heller  samma med julebukk.  

• Liker 1
Skrevet
På 8.10.2020 den 11.40, Honey Dew skrev:

Julen er nå enda mer kjøpepress enn halloween også mye annet. Så utrolig mange ting man kan lage selv, og i utgangspunktet ganske lite man får kjøpt i butikk. Og oftes rimlige ting. Vi har det super artig med å lage div "pynt" utav det vi har. 

Artig at du sier at du er kristen og derfor ikke feirer halloween, når halloween I utgangspunktet er en kristen feiring 🤔

Anonymkode: 99646...5d4

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Julen er nå enda mer kjøpepress enn halloween også mye annet. Så utrolig mange ting man kan lage selv, og i utgangspunktet ganske lite man får kjøpt i butikk. Og oftes rimlige ting. Vi har det super artig med å lage div "pynt" utav det vi har. 

Artig at du sier at du er kristen og derfor ikke feirer halloween, når halloween I utgangspunktet er en kristen feiring 🤔

Vi feirer allehelgensaften. Vi trenger ikke lage julepynt, da vi har 8 store flyttekasser med all den julepynt som et hus kan trenge.

• Liker 1
Skrevet
På 8.10.2020 den 12.10, Honey Dew skrev:

Julebukk har en lang og god tradisjon. De gjør også noe for kakene som de får. Det gjør ikke halloween-tiggerne. Får de ikke noe, ødelegger de.

Så en sang er alt som skal til for at det ikke skal være tigging? 

Det var jo ganske generaliserende å påstå at de som ikke får noe, ødelegger. Det er et fåtall det gjelder. 

Og julen har vel hakket større kjøpepress enn Halloween, eller...?

Halloween er forresten en kristen feiring https://www.kristendommen.no/halloween-er-faktisk-en-kristen-feiring/

Anonymkode: a96f5...921

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så en sang er alt som skal til for at det ikke skal være tigging? 

Det var jo ganske generaliserende å påstå at de som ikke får noe, ødelegger. Det er et fåtall det gjelder. 

Og julen har vel hakket større kjøpepress enn Halloween, eller...?

Halloween er forresten en kristen feiring https://www.kristendommen.no/halloween-er-faktisk-en-kristen-feiring/

Anonymkode: a96f5...921

Halloween hører ikke til i Norge. Det er en irsk feiring.

Skrevet
4 minutter siden, Honey Dew skrev:

Halloween hører ikke til i Norge. Det er en irsk feiring.

Og juletre er tysk.  

• Liker 3
Skrevet

Halloween er jo bare noe som handelsstanden prøver å få igang, for å øke omsetningen, slik de har greid med Jula. Takk og pris for at det fortsatt heter Jul forresten etter før-kristelig tradisjon.

Anonymkode: 3a864...aeb

Skrevet
2 timer siden, Honey Dew skrev:

Vi feirer allehelgensaften. Vi trenger ikke lage julepynt, da vi har 8 store flyttekasser med all den julepynt som et hus kan trenge.

Men på et eller annet tidspunkt har du jo skaffet julepynten. Vi trenger ikke halloween pynt heller, da vi allerede har det 🤷‍♀️

Og i julen er det gaver, mat, pentøy, snop etc. 

Halloween = all hallows eve = allehelgensaften 

Skrevet

Altså om du vil feire go ahead jeg bryr meg ikke, men om du gjør det betyr ikke det at jeg må gjøre det, og det er helt greit.

Alle lever sitt eget liv, sånn er det! :) 

Ha en fortsatt fin kveld videre ^^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...