Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i et vikariat som går ut 1 november. I vikariatet tjener jeg mye bedre enn i min faste stilling. Sliter voldsomt med hodepine og høyt blodtrykk og legen ønsker å sykemelde meg fullt - har hittil jobbet delvis. Jeg har ikke så veldig lyst til å bare gå hjemme akkurat nå - men dersom jeg blir sykemeldt før vikariatet mitt utgår. Vil jeg da få sykepenger beregnet etter den gode lønna eller går det automatisk over til samme sum som min faste lønn når jeg skal tilbake til stillingen min? 

Anonymkode: 1b141...1d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du får sykepenger regnet ut etter hva du gjennomsnittlig tjener i månden

Endret av AnonymBrukern
Skrevet

Får vel for det du har tjent siste 3 mnd hele sykmeldingsperioden :) men er ikke 100% sikker

Anonymkode: fe91b...2c1

Skrevet

Noen som er 100 % sikker på reglene? 

Skrevet

Anonym 2c1 har rett, men om det skiller seg veldig ut fra det du har tjent de siste 3 mnd tar de et gjennomsnitt. Men det er hvis du tjener lavere nå, de går alltid etter det du kommer best ut av. 

Anonymkode: 8b0d0...5b8

Skrevet

Siste 3 årene, ikke mnd 💁🏼‍♀️

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Anonym 2c1 har rett, men om det skiller seg veldig ut fra det du har tjent de siste 3 mnd tar de et gjennomsnitt. Men det er hvis du tjener lavere nå, de går alltid etter det du kommer best ut av. 

De kan ta snittet om det skiller seg mer enn 25% siste 3 år. Men de gjorde ikke det med meg, og heller ikke blant de vennene jeg kjenner godt nok til å spørre om slikt (jeg fikk barn 2 år etter endt studie, lønn i siste år master var vesentlig lavere enn lønn i jobb)

Anonymkode: 1c2ae...4a3

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kan ta snittet om det skiller seg mer enn 25% siste 3 år. Men de gjorde ikke det med meg, og heller ikke blant de vennene jeg kjenner godt nok til å spørre om slikt (jeg fikk barn 2 år etter endt studie, lønn i siste år master var vesentlig lavere enn lønn i jobb)

Klagde dere på vedtaket for å få det endret? 

Skrevet

Dette kommer vel an på om det er nav eller arbeidsgiver som betaler. Er det arbeidsgiver, og begge stillingene er hos samme arbeidsgiver, da får du lønn etter den stillingen du faktisk sitter i på det tidspunktet.

Anonymkode: 55720...0e6

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer vel an på om det er nav eller arbeidsgiver som betaler. Er det arbeidsgiver, og begge stillingene er hos samme arbeidsgiver, da får du lønn etter den stillingen du faktisk sitter i på det tidspunktet.

Anonymkode: 55720...0e6

Er det ikke slik at nav dekker arbeidsgiverperioden når det er svangerskapsrelatert? 

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Klagde dere på vedtaket for å få det endret? 

Hvorfor skulle jeg få det endret? Jeg fikk jo fastlønn fra jobb og ikke snittberegnet

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Er det ikke slik at nav dekker arbeidsgiverperioden når det er svangerskapsrelatert? 

Jo, men det kan fortsatt være arbeidsgiver som utbetalermæ

Skrevet

Fra lov om folketrygd:

«§ 14-7.Beregning av foreldrepenger

Foreldrepenger til hver av foreldrene beregnes på grunnlag av vedkommendes inntekt etter de samme reglene som for sykepenger fra trygden, se kapittel 8. (...) Det ytes ikke foreldrepenger for den del av inntekten som overstiger seks ganger grunnbeløpet.

(...) For en kvinne som mottar dagpenger under arbeidsløshet eller sykepenger etter § 8-49 når stønadsperioden for foreldrepenger starter, skal beregningsgrunnlaget fastsettes ut fra inntekten i de beste seks av de siste ti kalendermånedene før hennes uttak tar til, se § 14-10 første og andre ledd, hvis dette gir et høyere grunnlag enn etter første ledd.«

6G = 608 106kr fra 1.5.2020 (1G = 101 351kr). Grunnbeløpet (G) justeres normalt opp litt hvert år, så det vil nok være litt høyere fra mai neste år.

Fra kapittel 8:

«§ 8-28.Sykepengegrunnlaget i arbeidsgiverperioden

(...) Den aktuelle månedsinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet og som rapporteres til a-ordningen etter reglene i a-opplysningsloven i en nærmere bestemt periode før han eller hun ble arbeidsufør (beregningsperioden).

Beregningsperioden fastsettes slik:

De tre siste kalendermånedene før arbeidstakeren ble arbeidsufør legges til grunn.
b I et arbeidsforhold som har vart så kort tid at det ikke er rapportert inntekt til a-ordningen for tre hele kalendermåneder, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn.
c I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av eller etter beregningsperioden, men før arbeidsuførhetstidspunktet, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn.

Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden. (...)»

Lønnsøkningen din er jo ikke varig, så punkt er ikke aktuelt. Jeg antar at arbeidsforholdet ditt totalt sett (vikariat + fast stilling) har vart minst tre måneder, så da er ikke punkt b aktuelt heller. Da gjenstår punkt a, altså snittet av lønna di de siste tre kalendermånedene.

Noen arbeidsgivere utbetaler lønn under foreldrepermisjon og noen dekker mellomlegget mellom 6G (som er det maksimale NAV dekker) og den faktiske lønna. Jeg tror ikke at arbeidsgiver er pliktig å gjøre dette etter vikariatet skulle gått ut, så hvis du lønna i vikariatet og den faste stillingen din er over 6G, så vil jeg tippe at det vil være den faste lønna di som vil gjelde. Men dette avhenger i så fall helt av arbeidsgiveren din og hvilken policy de følger.

Hvis begge deler er under 6G, så vil det - hvis jeg har skjønt det riktig - være økonomisk fordelaktig for deg å bli sykmeldt nå og fram til fødselspermisjonen begynner (tre uker før termin), for da skal de bruke de seks beste månedene av de siste ti månedene til å beregne arbeidsinntekten din, og da er det jo best med høyest mulig lønn i den perioden. Selv om du ikke har hatt vikariatet så lenge, så vil det jo dra snittet opp.

Obs! Jeg er ikke jurist, så det kan hende jeg har misforstått og/eller at det finnes andre lovparagrafer som overstyrer dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...