Gå til innhold

Nærkontakt - skjønner ikke dette med karantene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på en konfirmasjon i helga der det var 0 tiltak mot korona, ingen sprit, vi satt klistra oppå hverandre, alle tok av samme mat.. 

Hun ene som deltok i denne konfirmasjonen og satt noen centimeter unna meg har fått påvist smitte. Så jeg fikk beskjed om at jeg må i isolasjon til jeg har fått svar på test. Men de sa også at jeg hadde karantene i 10 dager. 

Men så fikk jeg et ark etter testen idag der det står at når man får negativt prøvesvar kan man gå tilbake til jobb/skole og at man ikke lenger er i karantene? 

Så hva stemmer? Må jeg være 10 dager i karantene selv om prøvesvar er negativt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring koronatlf i kommunen din og spør de. 

Skrevet

Det arket du får er standard, og ikke spesifikt for din situasjon. Mange tester seg uten at de på forhånd er karantenepliktig.

man er pliktet til 10 dager karantene om man er nærkontakt og blitt oppringt av smitteteamet eller hvis man har vært et rødt land. Denne karanten skal overholdes uansett.

alle som tester seg må holde seg hjemme til svaret foreligger (altså en slags karantene) selv om de i utgpunktet ikke er karantenepliktige. Mange tester seg jo fordi de feks er forkjøla. 

• Liker 6
Skrevet

Som hun overfor sier så skal du uansett ha 10 dager karantene fordi du var nærkontakt. Selv om testen er negativ så kan du få symptomer innen 10 dager og teste positivt på et senere tidspunkt.

• Liker 3
Skrevet

Herlighet, det standardarket burde jo inneholde informasjon om de forskjellig karantenepliktene. Nærkontakt, ved test osv. Ikke rart folk blir forvirret.

Tenkte faktisk endel over det når det kom ut i media at feks 3 av 4 50-60 åringer brøt karanteneplikten. Jeg vet rett og slett ikke om folk helt har kapasitet til å få med seg reglene. 

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, Snedig skrev:

Herlighet, det standardarket burde jo inneholde informasjon om de forskjellig karantenepliktene. Nærkontakt, ved test osv. Ikke rart folk blir forvirret.

Tenkte faktisk endel over det når det kom ut i media at feks 3 av 4 50-60 åringer brøt karanteneplikten. Jeg vet rett og slett ikke om folk helt har kapasitet til å få med seg reglene. 

Ja det er sant. Det er forvirrende og mye blanding av begreper.

Man er pliktig til 10 dager karantene i to situasjoner: Når man er definert som nærkontakt til et bekreftet tilfelle og får beskjed om dette via smitteteamet, eller hvis man har reist i et rødt land. Dette skal overholdes uansett. Dersom man i løpet av denne tiden før påvist covid19 gjør selvsagt isolasjonsreglene seg gjeldene, 

man er pliktig tiL isolasjon dersom man er er påvist tilfelle. Isolasjonens lengde har egne regler ut fra symptombildet

i tillegg til dette så oppfordres man til å holde seg i «karantene», hvis man har testet seg av andre grunner, feks forkjølelsessymptomer frem til testsvaret kommer. Hvis testen er negativ så oppfordres det likevel til å holde seg hjemme til man er symptomfri. Men dette er ikke noe karanteneplikt på samme måte. 

Skrevet
3 timer siden, Windows123 skrev:

Var på en konfirmasjon i helga der det var 0 tiltak mot korona, ingen sprit, vi satt klistra oppå hverandre, alle tok av samme mat.. 

Hun ene som deltok i denne konfirmasjonen og satt noen centimeter unna meg har fått påvist smitte. Så jeg fikk beskjed om at jeg må i isolasjon til jeg har fått svar på test. Men de sa også at jeg hadde karantene i 10 dager. 

Men så fikk jeg et ark etter testen idag der det står at når man får negativt prøvesvar kan man gå tilbake til jobb/skole og at man ikke lenger er i karantene? 

Ja, du må være i karantene i 10 dager selv om test er negativ! Men har du symptomer? Hvis du ikke har noen er du i karantene og ikke i isolasjon. 

Skrevet
1 time siden, Jobbermedbarn skrev:

Ja, du må være i karantene i 10 dager selv om test er negativ! Men har du symptomer? Hvis du ikke har noen er du i karantene og ikke i isolasjon. 

Isolasjon er man Bare pliktig til dersom man har påvist covid 19. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Jobbermedbarn skrev:

Ja, jeg hoster så mye at jeg ikke får sove og har hodepine og litt feber, så får holde meg hjemme :) 

Skrevet
6 timer siden, Windows123 skrev:

Ja, det må du. Negativt prøvesvar er ingen garanti da det kan være feil.

Skrevet
1 time siden, Windows123 skrev:

Ja, jeg hoster så mye at jeg ikke får sove og har hodepine og litt feber, så får holde meg hjemme :) 

Ja, da burde du isolere deg👍 God bedring! 

Skrevet
2 timer siden, Windows123 skrev:

Det høres veldig ut som du har covid-19. Har du fått svar på testen?

Skrevet
2 timer siden, Sermina skrev:

Det høres veldig ut som du har covid-19. Har du fått svar på testen?

Nei, tok den istad, så får vel svar i morgen eller fredag. 

Skrevet

Hvorfor deltar du i slike sammenkomster hvor dere sitter klistret inntil hverandre?? 

• Liker 1
Skrevet

Testet positivt 

Skrevet
12 minutter siden, Windows123 skrev:

Testet positivt 

Kom det som et sjokk? 

• Opprett ny...