Gå til innhold

Kan man få hjelp noe sted til å montere bilstol med base?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat det synes jeg er så viktig at blir gjort korrekt. Kan man få hjelp noe sted? Jeg leaser bil, kan man evnt få forhandler til å fikse dette, eller andre steder?

Anonymkode: d32ce...4ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, du kan jo spørre de du kjøper basen om å vise hvordan du fester den, men det er jo dritlett om du har isofix..

De fleste baser har også sensorer som sier ifra om de er rett montert. 

Og basen tar du jo gjerne inn og ut. Det er ikke noe du "installerer". Du klikker den pent og pyntelig på plass i isofix-festene, riksler på den og kjenner at den sitter, og ser på eventuelle indikatorlys at de lyser at alt er ok. 

Anonymkode: 7ccfe...0f6

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, du kan jo spørre de du kjøper basen om å vise hvordan du fester den, men det er jo dritlett om du har isofix..

De fleste baser har også sensorer som sier ifra om de er rett montert. 

Og basen tar du jo gjerne inn og ut. Det er ikke noe du "installerer". Du klikker den pent og pyntelig på plass i isofix-festene, riksler på den og kjenner at den sitter, og ser på eventuelle indikatorlys at de lyser at alt er ok. 

Bestilte stol og base fra nettbutikk 😕 Høres jo ikke altfor komplisert ut det da - men hvordan vet jeg om jeg har riktig helling på stolen? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestilte stol og base fra nettbutikk 😕 Høres jo ikke altfor komplisert ut det da - men hvordan vet jeg om jeg har riktig helling på stolen? 

Det finnes det nok flere apper som kan hjelpe deg med å måle, eller du kan bruke god gammeldags tommestokk og matematikk-kunnskaper fra ungdomsskolen. 

Det er ikke komplisert, nei, det er ganske enkelt med litt øving. Her låner besteforeldrene på begge sider barnebarnet innimellom, og da bare leverer vi basen til dem, så har de null problemer med å klikke fast i bilen sin selv. Basen er ut og inn av bilen ganske ofte. 

• Liker 1
Skrevet

Sjekk YouTube! Der legger produsentene ut film på hvordan alt gjøres korrekt 👍

Anonymkode: 4e2cf...c78

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bestilt fra en kjede som har fysisk butikk? Hvis så, spør dem om hjelp. 

Er hvertfall slik hvis man kjøper på for babyshop så viser de deg hvordan den monteres. 

Anonymkode: 7684b...e92

Skrevet

Lover deg at om du ser over videoer og gjør det 100% slik som det vises, vil det være like godt eller bedre enn de du leaser bil av eller ansatte i butikker som selger utstyr. Det er helt elendig opplæring i bilsikkerhet av ansatte som jobber med det. Elendig!

Men å montere en stol er relativt lett, det bare føles så "stort" ut, for det er jo livsviktig 🙂

Anonymkode: f3398...011

• Liker 2
Skrevet

Det er jo superenkelt, sikkert litt forskjellig fra modell til modell, men jeg tror det er vanlig med noen indikatorer som skifter farge eller lignende. Den modellen vi har klikker du bare inn i isofixfestene, så ser du at de feltene midt på skifter farge fra rød til grønn. Så setter man beinet i gulvet og justerer høyden, hvis den er for kort så hyler den fordi knappen under må være trykket inn. Så har den en egen indikator for selve stolen, når den klikkes fast i basen bytter den fra rød til grønn. For å sjekke helling lastet jeg ned en app, laser level, og la kanten på mobilen langs seteryggen. Det var riktig uten at jeg trengte å justere noe. 

Anonymkode: b1b81...a84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...