AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #1 Skrevet 7. oktober 2020 Jeg går siste året på videregående, og trenger litt hjelp til å finne ut hva jeg skal studere. Det jeg har mest lyst til er å studere rettsvitenskap, men jeg har blitt mobbet hele livet, og er derfor livredd for å gå et studie som er kjent for å være fullt av snobber. Hvilke andre utdanninger uten realfag gir interessante og godt betalte jobber? Finnes det noen? Anonymkode: 406a8...f1a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #2 Skrevet 7. oktober 2020 Økonomi og IT Anonymkode: 80504...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #3 Skrevet 7. oktober 2020 Jeg har gått rettsvitenskap - der er det riktignok endel snobber (og det er gjerne de som roper høyest om at de er jus-studenter), men det er folk av alle slag, og du finner noen som passer for deg. Hadde ikke vært redd for å starte der! Anonymkode: 44200...735 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #4 Skrevet 7. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått rettsvitenskap - der er det riktignok endel snobber (og det er gjerne de som roper høyest om at de er jus-studenter), men det er folk av alle slag, og du finner noen som passer for deg. Hadde ikke vært redd for å starte der! Anonymkode: 44200...735 Takk for at du tok deg tid til å svare. Har hørt så mye negativt, og er så redd for å bli utstøtt der fordi jeg er lite attraktiv og ikke har råd til dyre merkeklær. Anonymkode: 406a8...f1a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #5 Skrevet 7. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du tok deg tid til å svare. Har hørt så mye negativt, og er så redd for å bli utstøtt der fordi jeg er lite attraktiv og ikke har råd til dyre merkeklær. Anonymkode: 406a8...f1a Det er helt sikkert mange som deg der:) Du vil kanskje oppfatte at noen er «den kule gjengen» men sånn er det jo overalt. Dessuten - dere er voksne nå:) Anonymkode: 44200...735 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #6 Skrevet 7. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt sikkert mange som deg der:) Du vil kanskje oppfatte at noen er «den kule gjengen» men sånn er det jo overalt. Dessuten - dere er voksne nå:) Anonymkode: 44200...735 👆 Støtter denne. Høyere utdanning er noe helt annet enn vgs, sånn sosialt sett. Der det er lett å falle utenfor på vgs, finner man alltid likesinnede på universitetet/høyskolen. Så søk på det du synes en mest spennende, og skulle det ikke være noe for deg likevel er det ikke verre enn å begynne på noe annet Anonymkode: e220a...971 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #7 Skrevet 7. oktober 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke andre utdanninger uten realfag gir interessante og godt betalte jobber? Hvis det er det du er ute etter vet jeg ikke om jeg ville valgt rettsvitenskap... Anonymkode: 5cb28...739
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #8 Skrevet 7. oktober 2020 Hva er grunnen til at du vil studere rettsvitenskap, TS? Hvis vi får innsikt i grunnlaget bak interessen kan vi komme med bedre råd. Det er mulig at du ikke ønsker å studere juss i det hele tatt, men er tiltrukket av prestisjen og den potensielle lønnen. Det beste er nok at du finner noe som du virkelig trivdes med, så slipper du å eventuelt bytte studie/jobb senere i livet. Jeg studerer ikke juss, men jeg kjenner til mange på jussen som er veldig hyggelige og ikke snobbete. En av de jobber på Deloitte nå, så om du virkelig brenner for faget, vil du klare deg fint samt finne noen likesinnede som du trivdes å være rundt. Anonymkode: fa6d7...367
IkkeAnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #9 Skrevet 7. oktober 2020 Jeg tror det viktigste rådet mitt er å ikke starte å studere noe om du ikke føler deg sikker på valget ditt. Ikke begynn på et studie bare fordi du føler det er viktig og bra betalt. Brenner du ikke for det, blir det vanskelig å få seg jobb (og i det hele tatt komme seg gjennom studiet) uansett hva du velger. En måte du kan finne ut hva du vil er å spørre seg selv, "hvilket emne kunne du snakket om i 20 minutter uten å forberede deg?" så kan du ta utgangspunkt i det. Er det hunder? Bli oppdretter, veterinær, dyrepleier, hundepasser. Er det hår? Bli frisør, kjemiker, resepsjonist i salong. Er det jus? bli advokat, advokatsekretær, politiker. osv .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå