Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar denne ganske anonymisert. 

Hvis man driver en form for terapi/alternativ behandling, kan man da velge klientene sine? Opplever at venner og familie ønsker at jeg hjelper, men føler det blir for nært. Tenker jeg må beskytte meg selv da man kan komme inn på ting jeg ikke ønsker å vite. Tenker også på sikt noen kan angre eller få en rar relasjon etter at jeg vet ting kanskje ikke alle skal vite osv. 

Anonymkode: cc0ae...9ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er poenget med å opplyse at du tar denne som anonym? Vi ser da det.

Anonymkode: 9c077...765

Skrevet

Om du driver alternativ behandling kan du gjøre som du vil

Anonymkode: 6e861...951

Skrevet

Jeg driver også som terapeut, og jeg jobber aldri med folk som er nære meg. Det kan fort bli mye rot med slikt, og tenker at det er viktig å skille rollene. 

Skrevet
13 minutter siden, Frk Midnattsol skrev:

Jeg driver også som terapeut, og jeg jobber aldri med folk som er nære meg. Det kan fort bli mye rot med slikt, og tenker at det er viktig å skille rollene. 

Hva sier du da om nære spør? 

Skrevet (endret)

At det er etisk uforsvarlig å behandle en pasient du allerede har et forhold til. For eksempel så kan du se en advarsel gitt av helsetilsynet til en behandler for å kontakt med pasient utenom og etter avsluttet behandling:

"Statens helsetilsyn har vedtatt å gi deg en advarsel i medhold av helsepersonelloven § 56 første ledd. Vi har kommet til at du har brutt forsvarlighetskravet i samme lov § 4 ved å privatisere ditt forhold til pasient XXXX."

(https://www.helsetilsynet.no/tilsyn/tilsynssaker/vennskapsrelasjon-mellom-pasient-og-psykolog--advarsel/

Altså annser helsetilsynet det som uakseptabelt å privatisere forholdet mellom behandler og pasient, dette er det så godt som umulig å unngå om du skal behandle noen du allerede har et nært forhold til.

Endret av KapteinJ
  • Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier du da om nære spør? 

Jeg sier at jeg ikke ønsker å blande disse rollene, for det blir for nært. Jeg klarer ikke å ha et objektivt behandlerforløp til noen jeg er emosjonelt knyttet til på en eller annen måte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...