Gå til innhold

Ombygging av garasje og bod

Leitz

Anbefalte innlegg

Hei

Min samboer og jeg har planlagt ombygging av garasjen som er en integrert del av huset til å bli 2 soverom. Min samboer og jeg er ikke helt enige om hvordan vi skal løse det, men vi har kommet frem til 2 løsninger. Min samboer er veldig for løsning 1, mens jeg heller stadig mer mot løsning 2. 

• Løsning 1 vil være å bygge garasjen om til ett stort rom, deretter dele det i to med en lettvegg, men da måtte gjennom nytt rom 1 for å komme til rom 2. 
  • Løsning 2 vil være å ta en del av boden, for å få to separate rom med hver sin dør inn. 

Løsning 1 vil være enklere og billigere, men jeg ser for meg at løsning 2 vil øke verdien på boligen mer uten å nødvendigvis koste altfor mye mer. Trenger tips/råd/innspill på hva du/dere ville gjort.. 

image.thumb.png.8eff54d9499f410fcd22e63fd704cdb4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville aldri bygget noe som innebar at man måtte gå gjennom ene rommet for å komme til det andre. Det utelukker bruk av det ytterste rommet til soverom. Det blir da ikke to soverom, men et soverom og et rom som da skal brukes til noe annet. For hallo, hvem vil ha et soverom andre reker gjennom for å komme til SITT soverom? 

Anonymkode: fa2d6...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å søke kommunen. Omdisponering av sekundærareal til primærrom er søknadspliktig. Det kan komme i strid med reguleringsplan, siden dere fjerner parkeringsplass. 

Ellers er stort sett ikke garasjer isolerte, så ta høyde for det. Man kan fort få litt problemer med kondensering i konstruksjonen om det ikke gjøres riktig. Husk også at det er isoleringskrav mhp. støy i primærrom, så må lage ganske tykke vegger for å ivareta akustiske krav. Må også legge opp lufteventiler, litt avhengig av hva slags alder bygget er  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, newman01 skrev:

Husk å søke kommunen. Omdisponering av sekundærareal til primærrom er søknadspliktig. Det kan komme i strid med reguleringsplan, siden dere fjerner parkeringsplass. 

Ellers er stort sett ikke garasjer isolerte, så ta høyde for det. Man kan fort få litt problemer med kondensering i konstruksjonen om det ikke gjøres riktig. Husk også at det er isoleringskrav mhp. støy i primærrom, så må lage ganske tykke vegger for å ivareta akustiske krav. Må også legge opp lufteventiler, litt avhengig av hva slags alder bygget er  

I tillegg blir det vel fasadeendring, siden man må ha nye vindu pga dagslyskrav pluss fjerne port pga isolering osv. Er sannsynligvis ikke noe isolasjon i gulv på garasjen (eller radonsperre), så kan bli gulvkaldt. 

Anonymkode: aaa26...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tekniske biten av prosjektet samt søknad er jeg ikke bekymret for. Alle søknadspliktige arbeider blir søkt om og godkjent før arbeidet starter. Kommer og til å få mye hjelp fra tømrer og er elektriker/el.ing selv. 

Det er mest biten med 2 helt separate rom eller gjennomgangsrom jeg lurer på hva folk mener noe om. Etter litt prat og visning på tegninger ble samboer litt mer enig med meg om å gå for løsning 2 med 2 helt separate rom, eneste negative jeg ser med det er at man mister noe bodplass. Men tanken er garderobeskap langs hele veggen der garasjeporten er idag. 

Garasjen er isolert på de veggene som deles med huset, samt gulvet der er isolert på samme måte som resten av huset. Det blir selvfølgelig isolert og montert dampsperre, lufting osv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...