Gå til innhold

Mor som er en "Grinch" i jula

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg feirer jul sammen med familien og etter at besteforeldre har gått bort og øvrig familie har funnet andre måter å feire på så er det kun oss 4 igjen. Alt julerelatert er stress, herk, og unødvendig ifølge mor så selve julefeiringen blir spinklere og spinklere for hvert år som går. Juletre er ingen vits når vi kun er oss 4, julegaver vil hun helst ha fjernet (vi ble til slutt enige om makspris på 200 kr pr stk), julematen skal være så lik og sunn som hverdagsmat som mulig, julekaker skal helst ikke bakes, osv. 

Jeg har forsøkt å implementere nye juletradisjoner som å kjøpe julegaver og legge under frelsesarmeens juletre, julekonserter, spise brunsj sammen, at familien strikker sammen (hun liker strikking) og drikker varm kakao, lager slankende juleoppskrifter, går på tur sammen, og masse annet. Idéen om julekos gjør henne bare mer og mer surmult for hvert år som går.

Jeg er glad i jul, men opplever at julen aldri helt lever opp til forventningene mine fordi hun bringer inn såpass mye negativitet. Jul trenger ikke å være nisser og gaver, men litt ekstra fokus på kos og familietid hadde vært fint. Både jeg og søsteren min studerer og er kun hjemme til jul og sommer. 

Noen som har noen gode råd og tips til hvordan jeg kan prøve å få julen til å bli en mer positiv tid for alle?

Anonymkode: f9461...998

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da lar du jo bare være å feire jul med din mor. Hva om du og søsteren din lager en god jul sammen? Virker jo ikke som moten din vil feire jul og gjør det kun for dere.

Anonymkode: 87f0f...3bb

• Liker 11
Skrevet

Ta ansvar selv.

Kjøp inn juletre. Sett opp, og pynt. 

Kjøp de presangene dere ønsker. Så kan hun holde seg til 200 kr om hun ønsker det. 

Kjøp inn og lag julematen selv. 

Om hun sitter med alt ansvaret, skjønner jeg jo at det er stress og herk. 

Anonymkode: 65c6a...4cc

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da lar du jo bare være å feire jul med din mor. Hva om du og søsteren din lager en god jul sammen? Virker jo ikke som moten din vil feire jul og gjør det kun for dere.

Jeg og søsteren min bor på to forskjellige steder av landet og da blir alternativet å feire jul i en liten ettromshybel. Vi ser kun foreldrene våre to ganger i året og begge to har en veldig kort juleferie. Vi vil jo hjem og ferie jul hjemme

ts 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og søsteren min bor på to forskjellige steder av landet og da blir alternativet å feire jul i en liten ettromshybel. Vi ser kun foreldrene våre to ganger i året og begge to har en veldig kort juleferie. Vi vil jo hjem og ferie jul hjemme

ts 

Men siden moren din føler seg ferdig med jul, så må du jo da enten leve med den sure stemningen, eller lage din egen jul. Du får ikke forandret andre.

• Liker 12
Skrevet

Jeg kjenner forøvrig litt av det igjen på min mor etter at mine besteforeldre gikk vekk. Det første året var julen ganske stusselig. Det var nok hovedsaklig en sorgreaksjon fra mamma sin side. At det føltes meningsløst og trist og leit med jul, og hun var ikke i julestemning i det hele tatt. Da er det klart det ikke er noe stas å skulle stresse og kave, når du bare er lei deg. 

• Liker 1
Skrevet

Det er trolig vanskelig/umulig å tre julestemning ned over hodet på moren din. Kan du feire med venner?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta ansvar selv.

Kjøp inn juletre. Sett opp, og pynt. 

Kjøp de presangene dere ønsker. Så kan hun holde seg til 200 kr om hun ønsker det. 

Kjøp inn og lag julematen selv. 

Om hun sitter med alt ansvaret, skjønner jeg jo at det er stress og herk. 

-Juletre har jeg ikke råd til alene, men de gangene vi har hatt juletre har alle (utenom mamma) pyntet treet. Hun kjøpte forøvrig aldri treet selv, det gjorde pappa

-Jeg kjøpte noe fra kitchn til henne i fjor som så vidt oversteg 200 kr. I eksamensstresset glemte jeg å fjerne prislappen, hun ble sur som en sitron (dette hjalp på ingen måte på julestemningen)

-Jeg har handlet inn og har laget godt over halvparten av julematen selv siden jeg var 16

Hun sitter ikke alene med ansvaret på noen som helst måte

ts

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner forøvrig litt av det igjen på min mor etter at mine besteforeldre gikk vekk. Det første året var julen ganske stusselig. Det var nok hovedsaklig en sorgreaksjon fra mamma sin side. At det føltes meningsløst og trist og leit med jul, og hun var ikke i julestemning i det hele tatt. Da er det klart det ikke er noe stas å skulle stresse og kave, når du bare er lei deg. 

Det er godt mulig at det er en måte å sørge på, men det har foregått noen år nå. Om det så er tilfelle at det er en reaksjon på sorg så hjelper vi i familien til slik at det er svært lite som hun faktisk trenger å ordne i stand til jul

ts

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

-Juletre har jeg ikke råd til alene, men de gangene vi har hatt juletre har alle (utenom mamma) pyntet treet. Hun kjøpte forøvrig aldri treet selv, det gjorde pappa

-Jeg kjøpte noe fra kitchn til henne i fjor som så vidt oversteg 200 kr. I eksamensstresset glemte jeg å fjerne prislappen, hun ble sur som en sitron (dette hjalp på ingen måte på julestemningen)

-Jeg har handlet inn og har laget godt over halvparten av julematen selv siden jeg var 16

Hun sitter ikke alene med ansvaret på noen som helst måte

ts

Nei, men kan du ikke bare fortsette å lage mat, da? Så lager du den maten du og din søster vil ha, så kan din mor heller lage en annen mat til seg selv og din far, om ikke han heller vil ha "ordentlig" julemat? 

Spleis på tre med din søster - og altså, juletre på plantasjen koster bare 2-300 kr om dere ikke er forferdelig kresen og skal ha den største edelgranen de har. 

Jammen så kjøp noe til 200 kr til HENNE, da, og kjøp for mer til din søster og far?? Hun kan ikke bestemme hva DU skal gi i julegave til andre.. 

Igjen: ta ansvar selv.. Du kan selv velge hva DU vil gjøre. Om HUN ikke vil lage mat, eller spise pinnekjøtt, så neivel, det er hun i sin fulle rett til, men du kan da vel lage mat til deg selv likevel? 

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, Garderobemannfrue skrev:

Det er trolig vanskelig/umulig å tre julestemning ned over hodet på moren din. Kan du feire med venner?

Alt jeg har av venner drar hjem til familien til jul og feirer der. Vi er studenter, så å feire jul alene (eventuelt med søsteren min) på en liten hybel er ikke spesielt koselig :tristbla:

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men kan du ikke bare fortsette å lage mat, da? Så lager du den maten du og din søster vil ha, så kan din mor heller lage en annen mat til seg selv og din far, om ikke han heller vil ha "ordentlig" julemat? 

Spleis på tre med din søster - og altså, juletre på plantasjen koster bare 2-300 kr om dere ikke er forferdelig kresen og skal ha den største edelgranen de har. 

Jammen så kjøp noe til 200 kr til HENNE, da, og kjøp for mer til din søster og far?? Hun kan ikke bestemme hva DU skal gi i julegave til andre.. 

Igjen: ta ansvar selv.. Du kan selv velge hva DU vil gjøre. Om HUN ikke vil lage mat, eller spise pinnekjøtt, så neivel, det er hun i sin fulle rett til, men du kan da vel lage mat til deg selv likevel? 

Jeg kan lage ordentlig julemat til meg selv (og resten av familien), men da må jeg også takle kommentarer rundt middagsbordet på julaften om at saus er unødvendig fett, for mye salt ikke er bra for helsen, og andre sure miner. Julekaker og dessert vil hun helst ikke ha i huset i det hele tatt. 

Hun kan ikke bestemme hva jeg skal gi til andre, men kan hun føle at hun har grunn til å bli sur dersom jeg bruker mer enn 200 kr på andre? Ja, det kan hun, og det er ikke gøy

Hun er en grinch!

ts

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan lage ordentlig julemat til meg selv (og resten av familien), men da må jeg også takle kommentarer rundt middagsbordet på julaften om at saus er unødvendig fett, for mye salt ikke er bra for helsen, og andre sure miner. Julekaker og dessert vil hun helst ikke ha i huset i det hele tatt. 

Hun kan ikke bestemme hva jeg skal gi til andre, men kan hun føle at hun har grunn til å bli sur dersom jeg bruker mer enn 200 kr på andre? Ja, det kan hun, og det er ikke gøy

Hun er en grinch!

ts

Jeg har en tante som holder på sånn hver jul, så vet hvordan det er med folk som sitter og kommer med surt oppgulp. Men hva med å si klart ifra, og få din søster og din far med, på at om hun ikke har noe fint å si, så kan hun tie stille? At dere prøver å kose dere, og at dere setter lite pris på at hun kommer med sure kommentarer? 

Dere har jo det esset i ermet at dere kan true med å ikke komme hjem til jul om hun holder på sånn ;) Selv om det er en bløff. 

• Liker 7
Skrevet

Sliter moren din med spiseforstyrrelser? Jag hater også julen og vil spy bare av tanken men jeg henger meg ikke opp i at maten ikke er slankende. Høres ut som det ligger mer bak enn at hun ikke liker jul.

Anonymkode: 00c75...51e

• Liker 7
Skrevet

Meld deg som frivillig og gjør julen hyggelig for noen som trenger det. Heller det enn å feire med en grinch, hadde det vært opp til meg.

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en tante som holder på sånn hver jul, så vet hvordan det er med folk som sitter og kommer med surt oppgulp. Men hva med å si klart ifra, og få din søster og din far med, på at om hun ikke har noe fint å si, så kan hun tie stille? At dere prøver å kose dere, og at dere setter lite pris på at hun kommer med sure kommentarer? 

Dere har jo det esset i ermet at dere kan true med å ikke komme hjem til jul om hun holder på sånn ;) Selv om det er en bløff. 

Jeg har sagt klart ifra flere ganger, men søster og far er litt mer passive. 

Trist å innrømme, men jeg har i alle fall flere ganger nevnt på tlf i januar og februar at jeg kanskje ikke kommer hjem til jul fordi det ikke er spesielt hyggelig, da får jeg beskjed om at jeg kan gjøre som jeg vil. Realiteten treffer meg om høsten når jeg innser at julen ikke blir helt det samme uten en stue å sitte i, tv, en peis, og masse annet som jeg ikke kan få i hybelen min

ts

• Liker 4
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

, lager slankende juleoppskrifter,

Bare dette hadde vært høytidskveler nok for meg. Herlighet, slanke seg gjør man eventuelt ellers i året.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter moren din med spiseforstyrrelser? Jag hater også julen og vil spy bare av tanken men jeg henger meg ikke opp i at maten ikke er slankende. Høres ut som det ligger mer bak enn at hun ikke liker jul.

Anonymkode: 00c75...51e

Hun sliter ikke med spiseforstyrrelser nei, men er generelt veldig negativ og liker ikke at folk går i mot henne. Lager jeg julemat, så klager hun på kaloriinnhold, salt og fett. Henger jeg opp julepynt så klager hun på fargekombinasjoner og støv. Juletre er insekter og barnåler på gulvet. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er denne moren din ellers i året, da, er hun alltid så sur og misfornøyd?

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Garderobemannfrue skrev:

Hvordan er denne moren din ellers i året, da, er hun alltid så sur og misfornøyd?

Ja :) på en prikk, men i jula når det nye høyder. Misforstå meg rett hun er moren min og grei og koselig til tider (riktignok når hun får det som hun vil), så det er ikke bare negativitet.

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...