Gå til innhold

Det beste/dyreste - hjemme eller i barnehagen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, avledet fra en annen tråd og «la være å sende med det dyreste klærne i barnehagen». Leser også ofte i annonser om barnevogner (gjerne skrøpelige/slitte) «fin som sovevogn i barnehagen». 

Hva sender du i barnehagen og hva er hjemme-klær ? Vil du sende med det dyre/beste i barnehagen ? 

Vi har en ganske ny Emaljunga-vogn som barnet sover i når det er i barnehagen og en enkel vogn hjemme som vi har fått. Dette er et lett valg for meg fordi barnet sover i barnehagen 5 ganger i uka og hjemme 2 dager i uka. Den beste vogna der barnet sover mest.

Ungene får ny Reima-dresser til vår/høst og vinter som de bruker i barnehagen og har noen slitte reservedresser hjemme. Det samme gjelder ulltøy, votter, sko/støvler osv. Selvfølgelig kjempesurt om det blir ødelagt, stjålet («borte»), eller møkka skikkelig til i barnehagen, men jeg synes de skal ha det beste (som regel er det dyreste) i barnehagen for der er de store deler av dagen, de er mye ute og kan «forsvinne i mengden»/ingen oppgaver at de er våte eller kalde. Når vi er ute med de her hjemme kan de bruke mer slitte, gamle ting for det er lettere å oppdage om de er kalde, våte, trenger skift, kan evt gå inn. 

Hvordan tenker du ?

Anonymkode: 4a70e...ab2

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker klær i barnehagen som har best kvalitet, uavhengig av om det er billig eller dyrt. Men jeg tar også høyde for at plaggene kan bli ødelagte uansett hvor dyre de er. Det er en konsekvens av å sende med dyre klær som igjen skal kunne brukes.

• Liker 2
Skrevet

Best kvalitet i barnehagen selvsagt

Anonymkode: 580ad...7b0

• Liker 3
Skrevet

Noen kjøper dyrere klær pga farge, merke osv. Da kan man ikke bli sur over at de blir «ødelagt» (flekkete) i bhg. Da bør man heller kjøpe noe rimeligere klær (brukt feks) som kanskje ikke er så fint (en liten flekk på ulldressen, og kanskje ikke favorittfargen på ullundertøyet). Man må tåle at klær i bhg blir skitne og flekkete.

Anonymkode: db1fe...ca8

• Liker 1
Skrevet

Beste kvalitet i barnehagen. Hva det står på prislappen er ikke så nøye. Har stort sett vokst fra klærne før de er utslitt uansett.

• Liker 1
Skrevet

Sender med det beste i bhg. 

Anonymkode: 209e9...bfd

Skrevet

Jeg kjøper brukte kvalitetsklær, dvs yttertøy. Brukte vinterdresser, vår/høstdress....ala Reima, pop osv. Kjøper pent brukt. Så barnet har godt utstyrt i bhg, men ser ikke poenget med å kjøpe helt nytt. De vokser så raskt.

Anonymkode: 35336...07d

Skrevet

Vi har "finklærene" hjemme. Ja, av og til går han i noen av de litt finere i barnehagen,  men sparer det mest til hjemmebruk. Han har jo ingen glede av at jeg pynter han lott, er jo mest for egen del, så da naturlig å bruke det mest hjemme. 

Lillelam kjøper vi brukt til barnehagen, varmer like bra, men 1/3 av prisen.

Uteklær skal naturligvis være gode og varme, uavhengig av om det er hjemme eller barnehagen. Så jeg er ikke redd for å sende med en Reima dress i barnehagen,  uteklær forventer man at kan få juling. Men ref den andre tråden, jeg anser meg som tolerant men om barnehagen hadde lånt bort Reima dressen til en annen unge uten å spørre, da hadde jeg faktisk blitt sint! Klærne er til mitt barn, om andre barn mangler får de ringe foreldrene. Hadde vi glemt å sende med noe til vårt barn, så er det så klart far eller jeg som fikser det, hadde ikke forventet å få låne ulldresser eller uteklær av andre.

Anonymkode: 16fc0...bf1

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ungene får ny Reima-dresser til vår/høst og vinter som de bruker i barnehagen og har noen slitte reservedresser hjemme. Det samme gjelder ulltøy, votter, sko/støvler osv. Selvfølgelig kjempesurt om det blir ødelagt, stjålet («borte»), eller møkka skikkelig til i barnehagen, men jeg synes de skal ha det beste (som regel er det dyreste) i barnehagen for der er de store deler av dagen, de er mye ute og kan «forsvinne i mengden»/ingen oppgaver at de er våte eller kalde. Når vi er ute med de her hjemme kan de bruke mer slitte, gamle ting for det er lettere å oppdage om de er kalde, våte, trenger skift, kan evt gå inn. 

Hvordan tenker du ?

Anonymkode: 4a70e...ab2

Akkurat sånn tenker jeg også. Men de peneste vanlige inneklærne brukes hjemme. Samme med favoritten blant strikkegenserne fra bestemor. (Sønnen min har til enhver tid minst 5 i riktig størrelse, så de som ikke er favoritten brukes i barnehagen.)

Anonymkode: 85df1...ce6

• Liker 1
Skrevet

Vi har vanter, luer, dresser og ullplagg fra Reima, og regntøy fra Kattnakken som vi bruker i barnehagen. Alt dette har jeg kjøpt på 50-70% salg så det har ikke kostet så veldig mye. Har også 3 Lillelamdresser med tilbehør liggende hjemme (vi fikk dette til jul i fjor). Den ene som er i strl. 86 passer barnet vårt nå, og jeg har vurdert å ta den med slik at den kan brukes som sovedress. Men jeg kjenner jeg blir skeptisk når jeg leser den andre tråden:PDressen er lyseblå, og helt nydelig. Akkurat den dressen orker jeg ikke å se at blir ødelagt :P 

Jeg sender kvalitetsyttertøy i bhg, men skal innrømme at det sved litt i sjela da jeg så hvor skittent regntøyet og parkdressen var allerede etter kort tid. Barnet går mye på knærne og de flekkene er ikke mulig å få bort. Samtidig så er jo dette plagg som skal brukes, og vi må bare regne med at det blir skittent. Når det gjelder vanlige klær så bruker vi en del fra HM og Lindex. Jeg har også kjøpt inn en del Johaplagg nå til vinteren, og har sørget for å kjøpe alt i mørke farger. Vi har noen fine plagg vi er "redde" for, de plaggene får barnet bruke hjemme. 

Anonymkode: 910d8...4be

• Liker 2
Skrevet

Bruker kvalitetstøy i barnehagen, på mine 3 år som barnehagemor så har jeg sjeldent opplevd at noe har blitt ødelagt. For meg er det viktig at barnet trives og har det godt i barnehagen, og da legger jeg vekt på å ha gode komfortable klær. Sender med alt vi har, handler mye dyrt.

Anonymkode: 1bc43...ce6

Skrevet

Barnehagen har det beste yttertøyet osv. Er dog ikke redd for ødeleggelser, går det hull i en dress, eller flekk på en ulldress så gjør det ikke noe. Barnas klær er jo til for å brukes!

Men jeg har en gammel, slitt simovogn med punkterte dekk i barnehagen. Den er fenomenal å sove i da den er svært stor og romslig med god plass til vinterpose til toåringen, og siden barnehagen ikke flytter vognen mer enn 2 meter, så gjør det ikke noe om den veier litt. Vogna vi har hjemme er ikke så god til å sove i, men mer brukvennelig til å gå tur med. 

Anonymkode: e2c91...678

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vanter, luer, dresser og ullplagg fra Reima, og regntøy fra Kattnakken som vi bruker i barnehagen. Alt dette har jeg kjøpt på 50-70% salg så det har ikke kostet så veldig mye. Har også 3 Lillelamdresser med tilbehør liggende hjemme (vi fikk dette til jul i fjor). Den ene som er i strl. 86 passer barnet vårt nå, og jeg har vurdert å ta den med slik at den kan brukes som sovedress. Men jeg kjenner jeg blir skeptisk når jeg leser den andre tråden:PDressen er lyseblå, og helt nydelig. Akkurat den dressen orker jeg ikke å se at blir ødelagt :P 

Jeg sender kvalitetsyttertøy i bhg, men skal innrømme at det sved litt i sjela da jeg så hvor skittent regntøyet og parkdressen var allerede etter kort tid. Barnet går mye på knærne og de flekkene er ikke mulig å få bort. Samtidig så er jo dette plagg som skal brukes, og vi må bare regne med at det blir skittent. Når det gjelder vanlige klær så bruker vi en del fra HM og Lindex. Jeg har også kjøpt inn en del Johaplagg nå til vinteren, og har sørget for å kjøpe alt i mørke farger. Vi har noen fine plagg vi er "redde" for, de plaggene får barnet bruke hjemme. 

Du var vel klar over at både regndress og parkdress kom til å bli møkkete, eller forventet du at barnet skulle sitte pent med henda i fanget gjennom hele den tiden hen er i barnehagen?

Anonymkode: 3a446...56a

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du var vel klar over at både regndress og parkdress kom til å bli møkkete, eller forventet du at barnet skulle sitte pent med henda i fanget gjennom hele den tiden hen er i barnehagen?

Anonymkode: 3a446...56a

Var absolutt klar over det ja! Ærlig talt, hva tror du selv? Det som "overrasket" meg var hvor fort det ble stygt, og jeg hadde faktisk forventet at plaggene ville se penere ut etter vask. En annen ting jeg forventet var at barnet mitt ville gå "normalt" som andre på hennes alder, men det skjedde ikke. Sånn er livet. Plaggene er stygge, det plaget meg i ett sekund, og that's it. 

• Liker 3
Skrevet

Slik jeg tolker den andre tråden er det ingen som mener at man ikke skal sende med gode klær i barnehagen, men bare at man ikke må sende med klær man er redd for. Jeg kjøper gode klær til bruk i barnehagen, men jeg tåler også helt fint at klærne får bruksmerker. Det gjør ingenting om ullbodyen har en tusjflekk eller Reimadressen får en liten rift i lek. De varmer likevel. Derfor synes jeg heller ikke det gjør noe å kjøpe brukt ulltøy for eksempel, for litt nupper gjør ingenting i barnehagen. Plaggene er gode og varme likevel. Derimot ville jeg aldri kjøpt en ulldress til 1000 kroner og så frike ut fordi den får matflekker på seg. Så ja, de beste klærne brukes i barnehagen, men ikke nødvendigvis de fineste. 

Anonymkode: 8d02a...225

• Liker 6
Skrevet

Jeg bare skjønner ikke helt vitsen med barneklær som ikke kan bli brukt av barn? Alt kan bli flekkete eller hullete, uavhengig av om det er i barnehagen eller hjemme. 

Anonymkode: b67b7...292

• Liker 1
Skrevet

Best kvalitet, mest praktisk og mest behagelig i barnehagen. Klær er til for å brukes, lekes i og søles på i den alderen 😊

Anonymkode: a2311...dc9

• Liker 2
Skrevet

Vi kjøper gjerne inn plagg litt frem i tid, eller jeg strikker ullplagg. Da bruker vi det hjemme en stund mens det enda er litt stort. 

Det kan for eksempel være en litt lang ullbukse som brettes opp på beina uten at den blir klumpete. Når den så passer perfekt bytter jeg den ut med en ny som er litt for stor hjemme. Så får barnet den som passer godt og ikke klumper seg under regntøyet med i bhg. 

Vi bruker nesten utelukkende ullklær fra nøstebarn eller hjemmestrikk i ubehandlet kvalitetsgarn. Det holder veldig godt på varmen og tørker fint fra dag til dag. Barnehagen er flink og bruker det stort sett bare ute under regntøy. Så det vaskes egentlig nesten aldri.

Vi gjør ofte det samme med yttertøy. Det er neppe noen krise om barnet bruker en dress som er litt lang på armene hjemme de korte periodene vi er ute. Når den passer blir den sendt med i bhg. 

Vi har alltid 2 sett regntøy, en parkdress og en vinterdress på denne årstiden.

Barnehagen henger 1 sett regntøy og den dressen som passer sesongen best.

• Liker 2
Skrevet

Vi kjøpte en vogn brukt, for 300, for å ha som sovevogn til eldste. Den andre vogna trengte jeg til baby nr 2. Vogna står ute i barnehagen, av og til under tak, av og til ikke. Den nye vognen ville blitt falmet ganske fort, og stygg. Og, det er snakk om barnehagen i Oslo, det har vært flere tyverier av vogner i barnehagen vår. Det er utelukkende dyre og nye vogner, spesielt Buggaboo, som ble stjålet. Ingen vil stjele gammel mountain buggy liksom..

Anonymkode: dc6ce...3eb

• Liker 1
Skrevet

For meg har det ingen betydning for barna bruker klærne jeg kjøper. Kjøper gode kvalitetsklær, og klærne er nå litt hjemme og litt i barnehagen, alt etter som. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...