Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, waco skrev:

Men klarer du å la være å straffe i og med at du har fri vilje, - eller er du tvunget og avhengig av straffelyst og lysten over å straffe noen som gjør feil?

Å straffe noen som gjør feil, er det en avhengighet du har eller er det din frie vilje som gjør at du har lyst til å straffe noen som gjør feil?

Hva mener du med fri vilje? Å straffe folk som er kriminelle er etter loven, ikke utifra hvilke behov og lyster jeg har

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, la oss ha anarki og gå tilbake til klan-/gjeng- kultur slik som i vikingtiden. 

Selvfølgelig har vi fri vilje over etiske valg.

Anonymkode: e07b4...ef6

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBrukern skrev:

Hva mener du med fri vilje? Å straffe folk som er kriminelle er etter loven, ikke utifra hvilke behov og lyster jeg har

Å følge loven er jo det motsatte av å ha fri vilje. 

Det er derfor jeg spør, klarer du å la være å straffe noen som gjør noe feil, - eller er du avhengig av å straffe noen som gjør feil i og med at det står i loven?

Skrevet
Akkurat nå, waco skrev:

Det er derfor jeg spør, klarer du å la være å straffe noen som gjør noe feil, - eller er du avhengig av å straffe noen som gjør feil i og med at det står i loven?

Det er jo ikke jeg som straffer noen... jeg bryr meg ikke så mye om folk får en straff og hva slags straff de får så lenge de ikke ute og er en fare for samfunnet

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker flest gjør det fordi de har blitt lært opp til å gjøre det av denne verden.

Og alle har en vilje selv om den ikke er fri.

En person uten empati får kun negstive impulser f.eks, aldri noen gode impulser som en person med empati, men personen velger selv å høre på de impulsene de får. Alle velger selv sine egne handlinger, uavhengig av hvilke tanker de har.

Anonymkode: 41878...467

Ikkesant. Det jeg lurer på er om det går an å ha empati og samtidig være straffelysten, - eller om menneskets behov for straff er et bevis for menneskets manglende empati?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBrukern skrev:

Det er jo ikke jeg som straffer noen... jeg bryr meg ikke så mye om folk får en straff og hva slags straff de får så lenge de ikke ute og er en fare for samfunnet

Å ha fri vilje betyr jo selvfølgelig at man klarer å la være og straffe mennesker. Om man ikke klarer det så har man selvsagt ikke noen fri vilje. Mest sannsynlig har du rettferdiggjort at det er riktig å straffe mennesker du synes fortjener det. Men den ideen der er du ikke født med, - det er en tillært ide at det er riktig å straffe mennesker du synes gjør feil.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, waco skrev:

Å ha fri vilje betyr jo selvfølgelig at man klarer å la være og straffe mennesker. Om man ikke klarer det så har man selvsagt ikke noen fri vilje. Mest sannsynlig har du rettferdiggjort at det er riktig å straffe mennesker du synes fortjener det. Men den ideen der er du ikke født med, - det er en tillært ide at det er riktig å straffe mennesker du synes gjør feil.

Vel er ikke jeg som har påstått at jeg har fri vilje i denne tråden...😂 aldri sagt. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBrukern skrev:

Vel er ikke jeg som har påstått at jeg har fri vilje i denne tråden...😂 aldri sagt. 

Ikkesant og jeg er helt enig. Beviset for at vi ikke har fri vilje er jo selvsagt vår lyst etter å straffe mennesker som gjør feil. Hadde vi hatt fri vilje ville vi ikke hatt den lysten, - hvorfor skulle vi det? Bevise at vi er onde? Da er det jo bedre å overbevise seg selv om at man er god og at man er et godt menneske.

Man skal jo leve med seg selv også, og hva er vel bedre enn å leve i en illusjon og leve i en livsløgn så lenge det gjør oss lykkelige?

• Liker 2
Skrevet

Vi har fri vilje, innenfor rimelighetens grenser

Anonymkode: 5f8ed...caf

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker flest gjør det fordi de har blitt lært opp til å gjøre det av denne verden.

Og alle har en vilje selv om den ikke er fri.

En person uten empati får kun negstive impulser f.eks, aldri noen gode impulser som en person med empati, men personen velger selv å høre på de impulsene de får. Alle velger selv sine egne handlinger, uavhengig av hvilke tanker de har.

Anonymkode: 41878...467

Kan være enig det.

Jeg pleier å si det sånn, - forskjellen på dårlige mennesker og bra mennesker, - er at når noen gjør dårlige handlinger mot dårlige mennesker gjør de dårlige menneskene dårlige handlinger mot andre. Når noen gjør dårlig handlinger mot et bra menneske, - gjør det bra mennesket bra handlinger mot andre mennesker.

Det tror jeg er forskjellen på et bra og et dårlig menneske.

Skrevet (endret)
4 timer siden, waco skrev:

Hvorfor skal mennesker dømme i dette liv, når skaperen allikevel skal dømme i neste liv?

Blir ikke det litt smør på flesk?

Om menneskene ønsker å leve i anarki eller orden er noe vi bestemmer selv, men som Gud sa om skapelse av menneske i Koranen:"...og Vi gorde dere forvaltere på jorden".

Som forvaltere så vil alle mennesker stå til ansvar.  

Endret av omarel
Skrevet
På 7.10.2020 den 12.35, AnonymBruker skrev:

De er da ikke ansvarlige for sine kriminelle aktiviteter.

Anonymkode: 7827d...124

Bare fordi vi ikke har helt fri vilje så betyr ikke det at vi ikke kan påvirkes. Trussel om straff bidrar til å påvirke mennesker, og i tillegg vil det å sperre noen indre beskytte andre mot dem. Dette er altså helt uavhengig av om vi har fri vilje eller ikke.

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 7.10.2020 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Det er stor uenighet om vi har fri vilje, men det er et godt spørsmål å stille til de som mener vi ikke har fri vilje. 

Anonymkode: cc03d...62f

Men hva er fri vilje? Innebærer det at vi tar beslutninger løsrevet fra virkeligheten?

For å ta et banalt eksempel:

Du får valget mellom banan og eple. Du velger banan. Men er det fordi du utøvde din frie vilje, eller fordi du gjennom gener og oppvekst har blitt vant til at banan smaker bedre for deg enn et eple?

Hvis valget bare er basert på ubevisste indre og ytre faktorer så har du jo ingen fri vilje, men utfører bare det du er programmert til.

Endret av jabx
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, waco skrev:

Hva om man velger å følge loven av fri vilje? Er det det motsatte av fri vilje å velge selv at man vil følge loven?

Skrevet
På 10.10.2020 den 14.22, AnonymBruker skrev:

De fleste er enige i at vi ikke har fri vilje. Men vi kan leve godt uten fri vilje.

En nyttig video å se for de som insisterer på at vi har fri vilje.

Enten er avgjørelsene våre deteriministiske, eller så er de tilfeldige. Hvis de er deterministiske så er de allerede bestemt på forhånd og kan derfor ikke være fri. Hvis de er tilfeldige så skjer de uten noen vilje bak, og viljen kan derfor heller ikke eksistere i et slikt tilfelle.

Så uansett hvordan man ser på det så er fri vilje 100% umulig, og det uavhengig av om universet er deterministisk eller tilfeldig fordi begge deler er inkompatible med fri vilje.

• Liker 2
Skrevet

Det er selvfølgelig ikke bare enten/eller, men både/og. Vi har en vilje og kan til en viss grad handle fritt, men upåvirket av arv og miljø er vi jo ikke.

Det blir likevel latterlig absurd å hevde at vi ikke har noen fri vilje overhodet. Da går all kritisk tenkning rett ut døren og all forskning blir bare svada, ettersom resultatene man har kommet frem til er forutbestemt. Det sier seg selv at det blir helt tullete idiotiske konsekvenser av en slik tenkning.

Jeg erfarer jo i meg selv at jeg i stor grad kan reflektere over mine handlinger og verdier og velge hvordan jeg skal forholde meg til ulike situasjoner. Å hevde at dette bare er en illusjon blir for dumt. Da kan vi ikke stole på noe som helst og heller ikke kommunisere med hverandre mer, ettersom alt likevel er forutbestemt.

Skrevet
På 10.10.2020 den 14.22, AnonymBruker skrev:

De fleste er enige i at vi ikke har fri vilje. Men vi kan leve godt uten fri vilje.

Hvor får du det fra? Hvorvidt vi har fri vilje eller ikke er like lite bevisbart som at altruisme finnes. Eller ikke. Dvs dersom vi en gang kan bevise at tilværelsen er helt deterministisk så har vi avkreftet fri vilje, men inntil det skjer så er dette først og fremst en filosofisk diskusjon.

Anonymkode: b6d00...e58

Skrevet
4 hours ago, Oslodamen said:

Det er selvfølgelig ikke bare enten/eller, men både/og. Vi har en vilje og kan til en viss grad handle fritt, men upåvirket av arv og miljø er vi jo ikke.

Det blir likevel latterlig absurd å hevde at vi ikke har noen fri vilje overhodet. Da går all kritisk tenkning rett ut døren og all forskning blir bare svada, ettersom resultatene man har kommet frem til er forutbestemt. Det sier seg selv at det blir helt tullete idiotiske konsekvenser av en slik tenkning.

Jeg erfarer jo i meg selv at jeg i stor grad kan reflektere over mine handlinger og verdier og velge hvordan jeg skal forholde meg til ulike situasjoner. Å hevde at dette bare er en illusjon blir for dumt. Da kan vi ikke stole på noe som helst og heller ikke kommunisere med hverandre mer, ettersom alt likevel er forutbestemt.

Jeg tror du forveksler det å foreta valg med å ha fri vilje. Argumentet er ikke at du ikke velger mellom a og b, men at det du ender med å velge, er det eneste mulige resultatet, gitt det vi vet om fysikkens lover. Du velger i tråd med dine ønsker, men ønskene dine kommer jo ikke ut av ingenting. Og du kan i hvert fall ikke selv bestemme deg for hva du ønsker eller er mest motivert for. Hvis det var mulig, ville jo ingen av oss noen gang gjort noe vi egentlig mener er galt - det ville bare være å velge å være mindre egoistisk eller mer arbeidsom, ha mindre lyst på usunn mat osv. Men vi er til syvende og sist slaver av våre lyster, både de gode og de dårlige.

Jeg forstår ikke argumentet med at forskning blir meningsløst om resultatet er forutbestemt. Det er det jo: studerer du f.eks kjemi, finnes det bare ett rett svar på det du studerer, uavhengig av om du finner fram til det eller ikke.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor får du det fra? Hvorvidt vi har fri vilje eller ikke er like lite bevisbart som at altruisme finnes. Eller ikke. Dvs dersom vi en gang kan bevise at tilværelsen er helt deterministisk så har vi avkreftet fri vilje, men inntil det skjer så er dette først og fremst en filosofisk diskusjon.

Anonymkode: b6d00...e58

Fri vilje burde ikke være så vanskelig å bevise. Noen kunne f.eks demonstere at de fritt har valgt å like Japp bedre enn Daim for eksempel. Hvis de derimot ikke kan velge engang noe så enkelt som hva de synes smaker godt, er det en god indikasjon på at fri vilje er en illusjon.

• Liker 1
Skrevet

Viljen er ikke 100% fri, men den er fri nok til at det er forsvarlig å straffe kriminelle.

Svaret på slike ting er aldri 1 eller 0. Det er alltid noe et sted i mellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...