waco Skrevet 10. oktober 2020 #21 Skrevet 10. oktober 2020 4 minutter siden, Lampe1 skrev: Straff virker helt uavhengig av fri vilje. Selv om jeg ikke har fri vilje, putter jeg ikke hånda i en kjele med kokende vann for å hente en spade jeg mistet oppi. Hvis det var ungen din som falt i det kokende vannet, ja da kanskje man putter handa oppi.
waco Skrevet 10. oktober 2020 #22 Skrevet 10. oktober 2020 Straff er forøvrig oppskrytt og overdrevet. De aller færreste lar sine handlinger definere av frykten for straff. Redselen for å være utstøtt er ofte sterkere enn frykten for straff. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #23 Skrevet 10. oktober 2020 Kan bare snakke for meg, men jeg har ihvertfall den funksjonen at jeg kan bestemme selv om jeg vil sette til live mine kriminelle tanker eller ikke. Fri vilje handler jo mer om større ting, som instinkt. At man instinktivt skaffer seg familie, f eks. Eller forplanter seg i det minste. Sånne ting.. antar jeg? Ikke om man skal frakte ett kilo hasj fra en by til en annen. Sånt kan man regulere i noen grad, skulle man tro! Anonymkode: 28855...a98
Gjest Lampe1 Skrevet 10. oktober 2020 #24 Skrevet 10. oktober 2020 10 minutter siden, waco skrev: Straff er forøvrig oppskrytt og overdrevet. De aller færreste lar sine handlinger definere av frykten for straff. Redselen for å være utstøtt er ofte sterkere enn frykten for straff. For profesjonelle forbrytere vil det spille en rolle. Tror nok endel narkokriminelle hadde fått kaldt vann i blodet om hasjbaron Cappelen havnet i den elektriske stol. Ja til gjeninnføringen av dødsstraff.
Gjest Lampe1 Skrevet 10. oktober 2020 #25 Skrevet 10. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan bare snakke for meg, men jeg har ihvertfall den funksjonen at jeg kan bestemme selv om jeg vil sette til live mine kriminelle tanker eller ikke. Fri vilje handler jo mer om større ting, som instinkt. At man instinktivt skaffer seg familie, f eks. Eller forplanter seg i det minste. Sånne ting.. antar jeg? Ikke om man skal frakte ett kilo hasj fra en by til en annen. Sånt kan man regulere i noen grad, skulle man tro! Anonymkode: 28855...a98 Enig.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #26 Skrevet 10. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Kan bare snakke for meg, men jeg har ihvertfall den funksjonen at jeg kan bestemme selv om jeg vil sette til live mine kriminelle tanker eller ikke. Fri vilje handler jo mer om større ting, som instinkt. At man instinktivt skaffer seg familie, f eks. Eller forplanter seg i det minste. Sånne ting.. antar jeg? Ikke om man skal frakte ett kilo hasj fra en by til en annen. Sånt kan man regulere i noen grad, skulle man tro! Anonymkode: 28855...a98 Det er en illusjon at du selv kan kontrollere dette. Anonymkode: 7827d...124 1
waco Skrevet 10. oktober 2020 #27 Skrevet 10. oktober 2020 27 minutter siden, Lampe1 skrev: For profesjonelle forbrytere vil det spille en rolle. Tror nok endel narkokriminelle hadde fått kaldt vann i blodet om hasjbaron Cappelen havnet i den elektriske stol. Ja til gjeninnføringen av dødsstraff. Eller Eirik Jensen. Jeg liker overtroiske mennesker, dere har så mange gode løsninger på ting. Hva om cannabis heller ble solgt apotek slik cannabis ble i norge inntil 1965? Har mange vært slemme mot deg i og med at du er så straffelysten og glad i straff? 1
Gjest Lampe1 Skrevet 10. oktober 2020 #28 Skrevet 10. oktober 2020 9 minutter siden, waco skrev: Eller Eirik Jensen. Jeg liker overtroiske mennesker, dere har så mange gode løsninger på ting. Hva om cannabis heller ble solgt apotek slik cannabis ble i norge inntil 1965? Har mange vært slemme mot deg i og med at du er så straffelysten og glad i straff? For meg veier samfunnets beste høyere enn individuell «frihet». Det er et samfunnssyn jeg har. Det har ingen sammenheng med mitt eget liv. Cannabis er en gift som fremmer depresjon og psykoser i befolkningen. Cannabisgangstere fortjener døden like mye som andre gangstere.
omarel Skrevet 10. oktober 2020 #29 Skrevet 10. oktober 2020 6 timer siden, waco skrev: Er det ikke bare Gud som skal dømme og straffe? I dette livet dømmer mennesker, i neste liv dømmer Skaperen.
Gjest Lampe1 Skrevet 10. oktober 2020 #30 Skrevet 10. oktober 2020 Akkurat nå, omarel skrev: I dette livet dømmer mennesker, i neste liv dømmer Skaperen. Domstolene dømmer. Etter døden finnes ingenting.
omarel Skrevet 10. oktober 2020 #31 Skrevet 10. oktober 2020 1 time siden, Lampe1 skrev: Domstolene dømmer. Etter døden finnes ingenting. Så hva er meningen med en begynnelse og en slutt?
Gjest Lampe1 Skrevet 10. oktober 2020 #32 Skrevet 10. oktober 2020 2 minutter siden, omarel skrev: Så hva er meningen med en begynnelse og en slutt? Er det noen mening da?
omarel Skrevet 11. oktober 2020 #33 Skrevet 11. oktober 2020 (endret) 8 timer siden, Lampe1 skrev: Er det noen mening da? Det er av mange ting man kan reflektere over. Endret 11. oktober 2020 av omarel
waco Skrevet 11. oktober 2020 #34 Skrevet 11. oktober 2020 6 timer siden, omarel skrev: Det er av mange ting man kan reflektere over. 17 timer siden, omarel skrev: I dette livet dømmer mennesker, i neste liv dømmer Skaperen. Så skaperen dømmer ikke i dette liv? Men han dømmer handlinger vi gjør i dette liv i det neste liv? Var det sånn å forstå?
omarel Skrevet 11. oktober 2020 #35 Skrevet 11. oktober 2020 1 time siden, waco skrev: Så skaperen dømmer ikke i dette liv? Men han dømmer handlinger vi gjør i dette liv i det neste liv? Var det sånn å forstå? Ja.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #36 Skrevet 11. oktober 2020 På 7.10.2020 den 12.40, AnonymBruker skrev: Forskere. https://samharris.org/the-illusion-of-free-will/ Anonymkode: 7827d...124 da må du referere til forskere og ikke noe svada. Anonymkode: 5e7b7...db6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #37 Skrevet 11. oktober 2020 På 10.10.2020 den 15.47, waco skrev: Er det ikke bare Gud som skal dømme og straffe? Gud finnes ikke. Er en menneskeskapt fabel. Anonymkode: 5e7b7...db6
waco Skrevet 11. oktober 2020 #38 Skrevet 11. oktober 2020 7 minutter siden, omarel skrev: Ja. Hvorfor skal mennesker dømme i dette liv, når skaperen allikevel skal dømme i neste liv? Blir ikke det litt smør på flesk?
waco Skrevet 11. oktober 2020 #39 Skrevet 11. oktober 2020 På 7.10.2020 den 12.43, AnonymBrukern skrev: Alle kriminelle er ansvarlige for egne handlinger. De har valgt å gjøre det de gjør. Og de skal selvfølgelig straffes Men klarer du å la være å straffe i og med at du har fri vilje, - eller er du tvunget og avhengig av straffelyst og lysten over å straffe noen som gjør feil? Å straffe noen som gjør feil, er det en avhengighet du har eller er det din frie vilje som gjør at du har lyst til å straffe noen som gjør feil? 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #40 Skrevet 11. oktober 2020 5 minutter siden, waco skrev: Hvorfor skal mennesker dømme i dette liv, når skaperen allikevel skal dømme i neste liv? Blir ikke det litt smør på flesk? Mennesker flest gjør det fordi de har blitt lært opp til å gjøre det av denne verden. Og alle har en vilje selv om den ikke er fri. En person uten empati får kun negstive impulser f.eks, aldri noen gode impulser som en person med empati, men personen velger selv å høre på de impulsene de får. Alle velger selv sine egne handlinger, uavhengig av hvilke tanker de har. Anonymkode: 41878...467
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå