Gå til innhold

Forhøyet verdier av ca-125 i blodet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jeg nå fått påvist. Steget fra sist gang jeg målte. 3-4 mnd siden. 

Jeg har googlet litt og fått totalt panikk. 
Nå tror jeg at jeg har eggstokk kreft og alt mulig. Jeg tok blodprøven under menstruasjon og leste at dette kan gjøre at verdiene er forhøyet.... 

Skal på CT på fredag for gyn kunne ikke se noen cyster.. Er det noen som helst som Kan berolige meg på at dette ikke nødvendigvis går rett vest...? 

Anonymkode: cd26a...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sender deg stor klem 💖 

Du kan prøve å tenke det du selv nevner, at det mulig kan være forhøyet av menstruasjon? 

De kan jo ta ny prøve når du ikke har mensen, for å se om det mulig var det? 

Anonymkode: 87eb6...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sender deg stor klem 💖 

Du kan prøve å tenke det du selv nevner, at det mulig kan være forhøyet av menstruasjon? 

De kan jo ta ny prøve når du ikke har mensen, for å se om det mulig var det? 

Anonymkode: 87eb6...40c

Jada... jeg bare er så redd nå.... :(

Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har de tatt den prøven i utgangspunktet? Det er jo en tumormarkør som ikke pleier å tas i hytt og pine. Men ja menstruasjon kan påvirke svaret.

Anonymkode: 041a9...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har de tatt den prøven i utgangspunktet? Det er jo en tumormarkør som ikke pleier å tas i hytt og pine. Men ja menstruasjon kan påvirke svaret.

Anonymkode: 041a9...1a6

For jeg har/har hatt cyster på eggstokkene og den ene var blodfylt men er borte nå. Så gikk aldri verdiene ned og da fortsatte han bare å måle.... ble gravid, fødte. Sjekka cyster og tok blodprøve. Fortsatt høye verdier. Barnet er nå 1.5 år så det henger ikke igjen etter graviditet. Men har mensen som sagt så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken blodprøve er det snakk om?

Anonymkode: acc53...56d

Jeg vet ikke mer enn at proteinet de ser etter i blodet heter ca-125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har blitt satt på pakkeforløp gynkreft ved den første blodprøva så er det ikke stor mistanke om malignitet

Anonymkode: 47fbf...9c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke har blitt satt på pakkeforløp gynkreft ved den første blodprøva så er det ikke stor mistanke om malignitet

Unnskyld men jeg skjønte ikke hva du skrev nå :) 

pakkeforløp gynkreft..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For jeg har/har hatt cyster på eggstokkene og den ene var blodfylt men er borte nå. Så gikk aldri verdiene ned og da fortsatte han bare å måle.... ble gravid, fødte. Sjekka cyster og tok blodprøve. Fortsatt høye verdier. Barnet er nå 1.5 år så det henger ikke igjen etter graviditet. Men har mensen som sagt så...

Vil bare nevne at hvis du har endometriose så kan den verdien være forhøyet. Siden du allerede har hatt blodfylt cyste så er det ikke usannsynlig du har det. Det er en slags betennelse i kroppen som kan slå ut på den prøven. Jeg har endo selv.

Anonymkode: 7f766...72d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil bare nevne at hvis du har endometriose så kan den verdien være forhøyet. Siden du allerede har hatt blodfylt cyste så er det ikke usannsynlig du har det. Det er en slags betennelse i kroppen som kan slå ut på den prøven. Jeg har endo selv.

Hvordan er symptomene da..? Har ikke merket noe som kan antyde at jeg har det... men kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Unnskyld men jeg skjønte ikke hva du skrev nå :) 

pakkeforløp gynkreft..? 

Pakkeforløp for gynekologisk kreft. Altså om det er mistanke om kreft i eggstokker, livmor, underliv generelt blir man satt i dette pakkeforløpet. Da inngår det bla kliniske undersøkelser, bildediagnostikk etc for å bekrefte det er maligninitet eller ikke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er symptomene da..? Har ikke merket noe som kan antyde at jeg har det... men kanskje? 

Mange har endometriose uten plager og vet heller ikke de har det. Siden du hadde blodfylt cyste sa ikke legen noen om endometriose da? Jeg er nemlig operert for det og da fant de endo hos meg. Google endometriose så ser du hva som står. Det er veldig forskjellig hvordan man får det. Noen sliter mye andre lite. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høye verdier har du da? Det er mange tilstander som kan gi lett forhøyet CA125.

Jeg hadde over 1000 da jeg hadde eggstokkreft.

Anonymkode: 17a29...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor høye verdier har du da? Det er mange tilstander som kan gi lett forhøyet CA125.

Jeg hadde over 1000 da jeg hadde eggstokkreft.

Jeg husker ikke helt hva han sa for jeg ble så paff men det var 1ogettellerannet. 130-40-50 noe i den duren. For 3-4 mnd siden hadde jeg 40-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange har endometriose uten plager og vet heller ikke de har det. Siden du hadde blodfylt cyste sa ikke legen noen om endometriose da? Jeg er nemlig operert for det og da fant de endo hos meg. Google endometriose så ser du hva som står. Det er veldig forskjellig hvordan man får det. Noen sliter mye andre lite. 

Dette. 

Blodcyster er jo tegn på endometriose, så det er rart om dette ikke har blitt nevnt for deg TS? Endometriose kan gi forhøyet utslag på blodprøven ja. Så prøv å ikke bekymre deg for mye, det er mest sannsynlig ufarlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, bluedot skrev:

Dette. 

Blodcyster er jo tegn på endometriose, så det er rart om dette ikke har blitt nevnt for deg TS? Endometriose kan gi forhøyet utslag på blodprøven ja. Så prøv å ikke bekymre deg for mye, det er mest sannsynlig ufarlig. 

Nei det er ingen som har informert meg om det... og den forsvant og har ikke kommet tilbake heller... men får bare se da :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg husker ikke helt hva han sa for jeg ble så paff men det var 1ogettellerannet. 130-40-50 noe i den duren. For 3-4 mnd siden hadde jeg 40-50

Ja, de henviser til CT når verdien har tredoblet seg på kort tid, men det trenger absolutt ikke være noe farlig. Ca125 kan gi utslag på alle tilstander i bukhulen. Den kan til og med være forhøyet hvis man har mye slim i lungene, f.eks ved lungebetennelse.

Lykke til, dette ordner seg! :klem: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ingen som har informert meg om det... og den forsvant og har ikke kommet tilbake heller... men får bare se da :( 

Ved endometriose kan slike blodcyster dukke opp og er de små kan de forsvinne igjen av seg selv. Andre ganger må de opereres vekk.  Du kan ha aktiv endometriose spesielt viss du tok prøva under menstruasjon som gjør utslag på prøven (uten at der nødvendigvis er cyster til stede).  De tar nok CT av deg for sikkerhetsskuld for å finne ut om der er noen spesiell grunn til at prøven din har steget. Lykke til. ❤️

Endret av bluedot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...