Gå til innhold

Trenger jeg flasker/sterilisator/mme osv hvis jeg skal prøve å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal forsøke å få til amming og håper å lykkes. Men må jeg likevel ha endel utstyr klart til fødsel? Tenker da på flasker, sterilisator, mme, brystpumpe etc? 
Si gjerne hva jeg evnt trenger det til, da jeg er helt nybegynner 😕

Anonymkode: 7ded3...d7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du trenger ikke det. Hvis du henter ut babypakken på apotek 1, mener jeg det er en flaske med der. (Det var ihvertfall det i 2018) den kan du jo ha i bakhånd hvis det skjærer seg skikkelig. 
Brystpumpe kan være greit etterhvert, men du trenger ikke kjøpe det med en gang. Jeg fullammet, men brukte flaske og pumpe de gangene jeg skulle bort og mannen min skulle mate. (Pumpa må bli med deg på tur. Melkespreng er vondt!) 

Lykke til med amming, prøv å ikke stresse. Husk at det kan ta noen dager før melka setter skikkelig i gang, så ikke gi opp på dag to, bare legg til baby igjen og igjen, så kommer det nok. (Lanolinsalve kan være greit da, for såre brystvorter er ikke uvanlig)

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, atropos skrev:

Nei, du trenger ikke det. Hvis du henter ut babypakken på apotek 1, mener jeg det er en flaske med der. (Det var ihvertfall det i 2018) den kan du jo ha i bakhånd hvis det skjærer seg skikkelig. 
Brystpumpe kan være greit etterhvert, men du trenger ikke kjøpe det med en gang. Jeg fullammet, men brukte flaske og pumpe de gangene jeg skulle bort og mannen min skulle mate. (Pumpa må bli med deg på tur. Melkespreng er vondt!) 

Lykke til med amming, prøv å ikke stresse. Husk at det kan ta noen dager før melka setter skikkelig i gang, så ikke gi opp på dag to, bare legg til baby igjen og igjen, så kommer det nok. (Lanolinsalve kan være greit da, for såre brystvorter er ikke uvanlig)

Tusen tusen takk, det var oppklarende 😍 

Anonymkode: 7ded3...d7e

• Liker 1
Skrevet

Sterilisator og brystpumpe kan du vente med. Men anbefaler å ha en kartong eller to ferdigblandet mme, og enten en tåteflaske eller en sånn liten kopp du kan bruke til mating, bare sånn i tilfelle. (Faller litt i samme kategori som baby-paracet og snørrsuger for meg - godt hende du ikke trenger det, men om behovet skulle melde seg er det kjekt at det fins i huset!)

Anonymkode: 91acc...caa

• Liker 4
Skrevet

Ville hatt en flaske og en kartong eller to med ferdigblandet MME, just in case😊

Ville ventet med pumpe, sterilisator og alt det der. Flaskene kan kokes, og synes det var mer effektivt å legge verdigheten til sides og skvise ut melka selv i en flaske🐄🐮

Skrevet

Forskjellige meninger. Jeg tenker nei. Jeg var innstilt på og amme men av ulike grunner måtte barnet få tilskudd av mme. Mannen måtte da kjøpe mme, kopp, flasker o.l før han hentet oss på sykehuset. Her steriliserte vi i kjele fordi vi trodde det ble kortvarig og ikke ville kaste bort penger på sterilsator som etterhvert ville støve ned. Etter noen dager måtte jeg pumpe for og øke produksjonen, mannen kjørte da på apoteket og kjøpte pumpe. Så endte det med at mini ble flaskebarn etter noen uker. Da var det ut og kjøpe sterilsator, flasker, vannkoker, termoser osv. 

Men det var jo umulig og forutse at vi ville ha behov for alt dette. Mange sa jeg burde ha flasker og mme klart hjemme i tilfelle, men hvorfor bruke penger på noe man ikke vet om man trenger? Vi bor ihvertfall i umiddelbar nærhet til butikker og apotek, har også døgnåpent apotek 20 min unna. Så jeg stresset ikke med dette 😊 Dersom du vil ha tips og råd om utstyr til flaskebarn kan jeg gjerne gi deg det, men om du er innstilt på og forsøke og amme så er ikke det nødvendig og sette seg inn i det tenker jeg 😅

Anonymkode: 8d742...fe7

• Liker 2
Skrevet

Det kan være veldig greit å ha en flaske tilgjengelig. Selv om du tenker å amme, er det jo greit at far kan gi en flaske en gang iblant så du ikke er helt låst til hjemmet/må ha baby med overalt. 

Sterilisator trenger du ikke, du kan koke i en helt vanlig gryte (men om du skal bruke flaske mye, er det utrolig greit med sterilisator). 

Pumpe kan være greit å ha, men det kan du se an etter behov. 

Vi måtte gi flaske for jeg hadde alt for lite melk, og babyen gikk alt for mye ned i vekt - og var liten fra før. Så da var det veldig greit å være forberedt på det. 

Anonymkode: 26c4a...d0a

Skrevet

Hvis du trenger å gi tillegg er det anbefalt å gi fra kopp uansett, slik at baby ikke blir sugeforvirret. Så nei, du trenger ikke det. 

Skrevet

Du trenger ingenting på forhånd. Kjøp det som melder seg som behov etter hvert :)

Anonymkode: f4c45...ffa

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...