AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #1 Skrevet 7. oktober 2020 Vi ble litt sjokkerte etter vi var på besøk til et vennepar med barna vår og deres barn. De kunne fortelle at det var så godt og en bra løysning i helgene for når 1 åringen våkner så står hun opp med storesøsteren sin på 5 år, så de selv kunne sove lengre. Jeg måpte og måtte ta meg sammen da de sa det, ble så sjokkert!😩 ellers når vi var der på besøk så passet de lite på 1 åringen, hun klatrer på sofaen og over stoler, uten å passe på at hun ikke falt ned! Jeg berga hun flere ganger uten å vise det så godt at jeg fulgte med på hun. Så skulle jenta deres på 5 år ute noe min datter på 2 år og 3 mnd ville være med på. Så de sa «da må du passe godt på «Lise» og ikke finne på noe tull» jeg ble sjokkert igjen! De hadde tenkt at min datter skulle være ute uten voksen med en 5 åring!!!! Så sa jeg forsiktig, jeg tror nok jeg må bli med ja! Så dro jeg ut med de en tur før vi gikk inn til de andre igjen! Kan også si at hun jenta deres på 1 år er full i blåmerker og kuler i ansiktet! Vet det kan være normalt på små barn, men tenker at de burde følge mer på henne. Var andre ting også som de sa osv, men vil ikke fortelle mer ettersom man vet aldri om jeg blir gjenkjent av hun her inne... har tenkt veldig etter vi var der og blir veldig bekymret for barna.. faren til barna er også veldig streng! Sånn streng som jeg aldri ville vært for filleting. Han drar den eldste jenta i øra hvis hun ikke hører etter, sjokkerende! Håper bare alt går bra å ingen ulykker skjer med den minste senere.... hva synes du om dette? I mine øyne er alt dette sjokkerende... Anonymkode: c29de...735
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #2 Skrevet 7. oktober 2020 det siste der er ulovlig. Det er vold. Alt det andre, sett i sammenheng er veldig sjokkerende. jeg tror jeg hadde meldt i fra, en femåring skal ikke ha voksen ansvar. Anonymkode: a5653...539 37
Kenelz Skrevet 7. oktober 2020 #3 Skrevet 7. oktober 2020 Har en 6 åring som er veldig lydig og tar mye ansvar, men hadde allikevel ikke latt 6-åringen passe på 1-åringen mer enn 1 minutt (må rask på do for eks. i rommet ved siden av). Urovekkende det med far.. 22
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #4 Skrevet 7. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: det siste der er ulovlig. Det er vold. Alt det andre, sett i sammenheng er veldig sjokkerende. jeg tror jeg hadde meldt i fra, en femåring skal ikke ha voksen ansvar. Anonymkode: a5653...539 Synes det er veldig vanskelig å skulle melde fra når det er venner! Det sitter langt i! Og noe jeg ikke vil gjøre😫 håper bare foreldrene deres ser dette og at de sier ifra!! ts Anonymkode: c29de...735
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #5 Skrevet 7. oktober 2020 Akkurat nå, Kenelz skrev: Har en 6 åring som er veldig lydig og tar mye ansvar, men hadde allikevel ikke latt 6-åringen passe på 1-åringen mer enn 1 minutt (må rask på do for eks. i rommet ved siden av). Urovekkende det med far.. Ja, det blir noe annet. De sov 2 timer lengre på morgenen. Mye kan skje på den tid! Og soverom og hovedetasjen er ikke i samme etasje en gang😫 Anonymkode: c29de...735 1
VOX Skrevet 7. oktober 2020 #6 Skrevet 7. oktober 2020 Det jeg synes er mest sjokkerende her at du som voksen ikke setter ned foten og sier i fra. Du må da kunne snakke med venner om slikt uten å gjemme deg bak en anonym melding til barnevernet. 33
kisskissbangbang Skrevet 7. oktober 2020 #7 Skrevet 7. oktober 2020 Altså, du kan synes det er så vanskelig som du bare vil, det betyr null og niks (men jeg forstår deg godt, det ER vanskelig). Her er det åpenbart at foreldrene trenger veiledning. Ring barnevernet og diskuter saken med dem, for ungenes skyld. 20
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #8 Skrevet 7. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er veldig vanskelig å skulle melde fra når det er venner! Det sitter langt i! Og noe jeg ikke vil gjøre😫 håper bare foreldrene deres ser dette og at de sier ifra!! ts Anonymkode: c29de...735 Meld anonymt, og skriv det slik at det ikke kan spores tilbake til deg. Dette må du si fra om! Anonymkode: a53a2...726 9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #9 Skrevet 7. oktober 2020 Jeg synes det med å dra i øret er verst. Om han gjør det foran deg, hva gjør han da når du ikke ser??? Synes du skal forsøke å snakke med venninnen din om dette jeg! Si at du så at han gjorde det og spør hvorfor det skjedde og si at du ble veldig bekymret siden det er fysisk avstraffelse som for det første ikke er lov i Norge og for det andre ikke er bra for barnet. Spør om hun virkelig synes det er greit og hvorfor de velger å gjøre noe sånt. Hvis hun ikke hører ville jeg meldt dem, jeg har nulltoleranse for vold mot barn altså. Anonymkode: af48c...c21 12
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #10 Skrevet 7. oktober 2020 1 minutt siden, VOX skrev: Det jeg synes er mest sjokkerende her at du som voksen ikke setter ned foten og sier i fra. Du må da kunne snakke med venner om slikt uten å gjemme deg bak en anonym melding til barnevernet. Jeg visste jo at jeg var litt sjokkert når de fortalte at 5 åringen står opp med 1 åringen. Og sa «tørr dere virkelig det» og da svarte de « jaa, det er jo så snedig! 5 åringen er jo så flink og passer på» men på den tiden vi var der og hun eldste var sammen med vår unge så passet hun ikke særlig på som jeg så fra avstand! Og min unge er jo større enn deres 1 åring! ts Anonymkode: c29de...735
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #11 Skrevet 7. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det med å dra i øret er verst. Om han gjør det foran deg, hva gjør han da når du ikke ser??? Synes du skal forsøke å snakke med venninnen din om dette jeg! Si at du så at han gjorde det og spør hvorfor det skjedde og si at du ble veldig bekymret siden det er fysisk avstraffelse som for det første ikke er lov i Norge og for det andre ikke er bra for barnet. Spør om hun virkelig synes det er greit og hvorfor de velger å gjøre noe sånt. Hvis hun ikke hører ville jeg meldt dem, jeg har nulltoleranse for vold mot barn altså. Anonymkode: af48c...c21 Ja, møter de veldig sjelden og møter aldri hun alene mer, vi har jo glidd mer fra hverandre oppigjennom åre også fordi vi har ulike synspunkter og holdninger på ting.. ts Anonymkode: c29de...735
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #12 Skrevet 7. oktober 2020 Tror det er en kulturell greie. Vi bor i et område med mange utlendinger fra Syria, Afghanistan, Afrika osv. og her ser vi ofte de utenlandske ungene på 5-6 år er ute i hagen med småsøskene sine på 1-2 år. Tror det er helt vanlig i andre deler av verden. Anonymkode: 63f67...885 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #13 Skrevet 7. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste jo at jeg var litt sjokkert når de fortalte at 5 åringen står opp med 1 åringen. Og sa «tørr dere virkelig det» og da svarte de « jaa, det er jo så snedig! 5 åringen er jo så flink og passer på» men på den tiden vi var der og hun eldste var sammen med vår unge så passet hun ikke særlig på som jeg så fra avstand! Og min unge er jo større enn deres 1 åring! ts Anonymkode: c29de...735 Jeg forstår fortvilelsen, men du burde melde ifra. Dersom noe forferdelig skulle skje, så kommer det nok til å henge over deg resten av livet. Hvis faren er åpen om å straffe barnet fysisk, så burde man ikke ta for gitt at blåmerkene/kulene til barnet utelukkende skyldes "knall og fall". Håper virkelig at du ser alvoret i situasjonen og melder ifra. Anonymkode: af3f4...eab 13
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #14 Skrevet 7. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tror det er en kulturell greie. Vi bor i et område med mange utlendinger fra Syria, Afghanistan, Afrika osv. og her ser vi ofte de utenlandske ungene på 5-6 år er ute i hagen med småsøskene sine på 1-2 år. Tror det er helt vanlig i andre deler av verden. Anonymkode: 63f67...885 Vi alle er 100% norske så har ingenting med kulturelle greier å gjøre... ts Anonymkode: c29de...735 5
Drizzt Skrevet 7. oktober 2020 #15 Skrevet 7. oktober 2020 Dette er omsorgssvikt. Først ville jeg snakket med disse vennene og fortalt dem at en 5-åring IKKE kan passe på yngre søsken eller andre yngre barn. Men jeg ville absolutt sent bekymringmelding til Barnevernet. Om de finner ut det er fra meg spiller det ingen rolle, de får være så sure som de bare vil, men jeg vil ikke ha det på samvittigheten hvis noe skjer med barna fordi de er alene. Å dra barnet i øra er mishandling, så det må du også melde fra til Barnevernet. Ikke sikkert barnas blåmerker er fra lek når iallefall en av foreldrene utøver fysisk vold mot ett av barna. 13
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #16 Skrevet 7. oktober 2020 Dette her er jo helt skandaløst! Jeg reagerer på min familie når de putter nærmest hovedansvaret på tiåringen med hans lillebror på snart fire som har en atferdsutfordring.. Dette er ikke greit. Det siste du skriver om at pappaen drar femåringen i øret er ulovlig. Stakkars unger, femåringen får altfor mye ansvar. Jeg ville drøftet dette med barnevernet. Anonymkode: 846f6...3a9 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #17 Skrevet 7. oktober 2020 Høres uansvarlig ut. Jeg får en klump i magen hver gang jeg spør 5-åringen til samboeren min om hun kan hjelpe meg med min 1,5-åring hvis jeg skal en kjapp tur i dusjen, liksom. Er lynkjapp, eneste gangen jeg dusjer på under ti minutter og har da døra vidåpen og setter på favoritten på tv. Gjør det også kun når det er helt nødvendig også, prøver å unngå det. Jeg hadde derfor aldri hverken turt eller hatt samvittighet til å la henne være oppe med 1-åringen i helgene så jeg kunne sove lenger 😳 Anonymkode: 74d93...252 5
Sunshineyellow Skrevet 7. oktober 2020 #18 Skrevet 7. oktober 2020 Det siste er absolutt ikke greit. Men å la søsken passe de små, så syntes jeg nordmenn er veldig overbeskyttende. Aldri dere henger opp klær i en annen etg enn der barna leker? Eller lager mat mens de leker sammen? Minste hos oss blir med storesøsken ned i stua på morningen. Ser de på TV og han minste leker. Etter alt fra 1 minutt til 30 minutter kommer han opp. Men når man aldri har hjelp så er det luksus å ligge bittelitt i senga. 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #19 Skrevet 7. oktober 2020 Kan også nevne at de har en hund som får gjennomgå.. han faren til barna kjefter og er veldig hardhendt med hunden. Den blir så redd han at han tisset når vi var der når han løftet hunden opp etter nakkskinnet og var rasende på han. Så på venninnen min og det så ut som at dette var vanlig for var ingen reaksjon i ansiktet hennes. Ikke en gang flau over oppførselen hans virker hun ikke heller... men så har hun også rare meningen og synspunkter på ting, så kan jo hende hun synes alt han gjør faktisk er greit? Skikkelig vanskelig alt dette.. har litt lyst til å spørre henne om å finne på noe bare vi to en dag også spørre henne litt ut.. kanskje er han ikke snill mot henne heller for alt jeg vet? 🙄 men hun er ganske så bestemt mot han så ser ikke for meg at det er tilfelle her. ts Anonymkode: c29de...735 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #20 Skrevet 7. oktober 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er veldig vanskelig å skulle melde fra når det er venner! Det sitter langt i! Og noe jeg ikke vil gjøre😫 håper bare foreldrene deres ser dette og at de sier ifra!! ts Anonymkode: c29de...735 Det sitter langt inne ja, så ditt ubehag ved å melde fra om noe du vet ikke er greit, vekter høyere enn at to små barn utsettes for omsorgssvikt og vold? Ærlig talt. Anonymkode: 44733...d6b 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå