Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er en "one upper" og det har begynt å bli så syyyykt slitsomt!
Svigermor er også slik, er nok der han har det fra!
Når jeg har hodepine, har han hatt det i 3 dager.
Når jeg har vondt i benet, nei da vrikket han foten i trappa! ( Hvorfor nevnte han ikke det før jeg sa min ting? Hm!? ) 
Når jeg har hatt en bra dag på jobb, var hans bedre, og sjefen spanderte øl til lunsj.

Da jeg fortalte svigermor at min venninne hadde brukket benet i en ulykke, så la hun ut om at det var ingenting, for søsteren hennes var sykesøster i Midt-Østen og fikk leggen eksplodert av i en bombe for 20-ish år siden.
Altså.... 

Det blir ikke samtaler ut av noe lenger , det blir bare "Min ting er verre/bedre enn din, så dette trenger vi ikke snakke om "

Aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til det lenger! 😂

Anonymkode: b5dcf...c18

• Liker 11
Skrevet

Slutt å klage. Fortell heller hvor himla bra du har det i dag eller hvilken flaks du hadde i går. Hvis han upper det også har dere i alle fall kommet inn i en mer positiv spiral 😛

Er det mulig at de synes du klager for mye og prøver å hinte om at det er ganske vanlig med noen vondter her og der? Jeg kan noen ganger uppe folk når jeg er lei av gnell.

• Liker 14
Skrevet

Kanskje du må fortelle en historie/hendelse som er så sinnsyk at det er umulig å overgå den?

Anonymkode: a6820...051

• Liker 3
Skrevet

Gjør det samme tilbake, og se hvordan de reagerer. Smør tykt på, og se hvor langt det går 😂 
Men seriøst; det høres ut som de er selvsentrerte og egentlig ikke har noen interesse av å høre hva andre forteller. Ikke særlig hyggelig gjort. Lyver de, eller er det de forteller faktisk sant?

Anonymkode: 9aaf8...3bf

• Liker 8
Skrevet

Dette er jo slik småbarn holder på.

Det ville være fristende å ta opp, men jeg ville skrevet ned/dokumentert noen uker ordrett slik at han selv kan se hvordan han holder på.

Er historiene hans sanne  er det irriterende nok, men dersom det er slik at han dikter opp ting i tillegg for å "vinne" er det jo til å bli gal av.

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg fortalte svigermor at min venninne hadde brukket benet i en ulykke, så la hun ut om at det var ingenting, for søsteren hennes var sykesøster i Midt-Østen og fikk leggen eksplodert av i en bombe for 20-ish år siden.
Altså....

Hva med å uppe historien din da? Da kan du si, å leggen eksploderte? Det er ingen ting, din oldefar mistet begge bena krigen. Og fikk proteser som ikke virket

Anonymkode: dc41a...5a7

• Liker 21
Skrevet

Jeg har dessverre ingen gode råd, jeg bare føler så inderlig med deg. Dette er ekstremt irriterende! Jeg jobbet tett sammen med ei over en lengre periode, og hun var slik. Hadde jeg hatt en vanskelig kunde på telefonen så hadde hennes vært mye værre, osv osv! Holdt på å bli sprø!

Å snakke med han er vel neppe en løsning, for jeg tror ikke han kommer til å forstå. Så her blir det vel bare å tenke på hvor lenge holder du ut dette. Og igjen, jeg føler inderlig med deg!

• Liker 6
Skrevet

Hva er «one upper» på norsk? ( som tross alt er språket bi bruker...) 

Anonymkode: 27e26...e72

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ingen aning , derfor jeg brukte det på engelsk :P 

TS.

• Liker 4
Skrevet

Må kanskje bli en høyner.

Anonymkode: 82be1...276

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lurer jeg også på. Det er et uttrykk jeg aldri har hørt. Nå kommer det jo frem hva det betyr, men det er en uting at det brukes så mye engelsk. Som du skriver så er det tross alt norsk vi snakker her.

Anonymkode: ef8d8...c48

• Liker 3
Skrevet

Spiller ingen rolle hvor bra jeg har hatt det eller hvor fantastisk noe er som har skjedd, han har det bedre! 
Vet ikke om alt han sier er sant, men no av det, som jeg VET er sant, er det som han sparer med å fortelle, til jeg har noe bra å fortelle!
Jeg forstår ikke hvorfor! 

TS

Skrevet

Kjæresten til en jeg bodde med i studiene var slik, det kom ofte historier eller ting som han visste om levert med en skråsikkerhet som gjorde at det var vanskelig å motsi.

Ofte tenkte vi at "det der kan da ikke stemme" og sjekket ting opp etterpå, viste seg at han bare hadde slengt ut noe for å ha en bedre historie. Men det ble for teit å komme 3 dager etter og si "Det der du sa på lørdag stemte ikke". Det ble bare til at vi snakket om ham når han ikke var der og ellers prøvde å unngå ham.

Om din mann gjør dette med deg - hva med andre sosiale settinger? Kolleger og venner vil jo og gå leiog i verste fall unngå ham - er i hans beste interesse å kneppe ned noen hakk.

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En som skal overgå. En "det skjedde meg også"-person. Noen gjør det for å være "best", andre prøver bare å vise empati. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om alt han sier er sant, men no av det, som jeg VET er sant, er det som han sparer med å fortelle, til jeg har noe bra å fortelle!
Jeg forstår ikke hvorfor! 

TS

Kjæresten min er litt sånn. Hukommelsen hans er assosiativ, han husker ting først når jeg forteller om noe i samme kategori. 

Anonymkode: 6ed62...ec0

• Liker 3
Skrevet

Her tenker jeg god kommunikasjon er viktig. Jeg tviler på at han gjør det med vilje, men ubevisst. Mulig han har lært det i barndommen av foreldrefigurer, eller mulig han slet litt med å få venner eller lignende da han var barn, og prøvde ut metoder for å få oppmerksomhet. 

Jeg selv skrøt mye av meg selv som barn. Jeg ble mobbet og følte generelt at ingen hadde noe fint å si om meg. Siden ingen andre skrøt av meg, gjorde jeg det selv. Jeg var dog ikke klar over det før noen fortalte det til meg. Da kunne jeg ta meg selv i nakken hver gang jeg var på vei til å komme med noe skryt. Uvanen forsvant til slutt. Men, om noen ikke hadde fortalt det til meg, så hadde det nok fortsatt langt ut i voksen alder. 

Anonymkode: b23f4...2ad

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde blitt sprø av dette. Det er effektiv måte å ugyldiggjøre og minimere andres opplevelser og følelser, og det er ingen sympatisk ting. 

• Liker 6
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å uppe historien din da? Da kan du si, å leggen eksploderte? Det er ingen ting, din oldefar mistet begge bena krigen. Og fikk proteser som ikke virket

Hahahaha! Dagens 😄

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje jeg skal bare gjøre dette hver gang! 😄 

Han har det nok fra moren sin regner jeg med, siden hun gjør det.  Mobbet ble han ikke.
Og jeg har nevnt det til han , men da sier han at hans ting var jo bedre / verre, og må snakkes om det også.
Prøver å si at kan ikke jeg snakke ferdig og fortelle først? Jojo, neste gang!  Men det blir jo ikke slik neste gang.
Tror ikke han gjør det a empati, alle snakker vel om sine egne opplevelser litt for å vise at man forstår hva den andre går gjennom, gjerne i en lenger samtale.
Når han gjør det, blir det gjerne en " JEG VANT" stemning , på en måte.

TS

Skrevet

Men visste du ikke om dette før du giftet deg?

Anonymkode: a6820...051

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lurer jeg også på. Det er et uttrykk jeg aldri har hørt. Nå kommer det jo frem hva det betyr, men det er en uting at det brukes så mye engelsk. Som du skriver så er det tross alt norsk vi snakker her.

Anonymkode: ef8d8...c48

Enig med deg. Trist med denne utvanningen av det norske språk. Ikke minst irriterende.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...