Gå til innhold

Transcendental meditasjon? (Podcast med Bertine Zetlitz)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) jeg bare lurer på om noen har erfaring med Transcendental meditasjon(TM)? vil gjerne høre hva dere tenker

TM er visst den typen meditasjon det har blitt forsket mest på i hele verden, med over 600 studier. Det sies at det kan fjerne stress, hjelpe med PTSD, angst, få deg i dypere avslapning enn når du sover, og mye mer.. Slik Bertine beskriver det er selve meditasjonen enkel, man får et mantra(ord) som ikke har noe betydning, som man gjentar om og om igjen, i 20 minutter. Dette virker jo ganske enkelt og greit..

Podcasten er her forresten: https://spoti.fi/3d0Nag9 og jeg syntes dette var veldig interessant!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv hørt om det fra flere hold og er nyskjerrig. Men man må gå på kurs...?

Anonymkode: 3512b...e6f

Skrevet

Jaja, når jeg ser kursprisen ser jeg at dette er 100% uaktuelt for meg. Så vidt jeg vet ligger det en grunn-ide i yoga om at det skal kunne læres bort gratis, og dette her er jo da....ikke gratis for å si det sånn: https://no.tm.org/transcendental-meditasjon-kurspris

• Liker 5
Skrevet

En del av alternativverdenen virker snill, mild og gratis, men er stor butikk og man må ha en del penger for å delta på alt som tilbys. Kurs og videre utvikling står i kø. Alt koster.

Anonymkode: 67ce1...950

• Liker 3
Skrevet

Slik Bertine forteller finnes det mange alternativer til mye lavere pris. Hvis man må betale 3-5000 for å lære en teknikk som vil gi deg mye verdi i livet, så syntes jeg ikke det er så mye? Folk betaler jo 800 i mnd for SATS, 1000 for en middag og litt vin på byen, osv...

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, kosekrinje skrev:

Slik Bertine forteller finnes det mange alternativer til mye lavere pris. Hvis man må betale 3-5000 for å lære en teknikk som vil gi deg mye verdi i livet, så syntes jeg ikke det er så mye? Folk betaler jo 800 i mnd for SATS, 1000 for en middag og litt vin på byen, osv...

Ja det der er jo normal pris, det var det ikke på den siden jeg fant.

Skrevet (endret)

Hold deg unna! 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Skrevet

Dette må jeg prøve i morgen!

Anonymkode: 458a7...c91

Skrevet
7 hours ago, Uatskillelig said:

Hold deg unna! 

Jeg kjenner en person som drev med dette og gikk helt i transe. Hun advarer folk mot dette da man kan få kontakt med onde ånder.

Onde ånder? For noe tull

Anonymkode: 1a409...c74

• Liker 5
Skrevet
16 timer siden, Uatskillelig skrev:

Hold deg unna! 

Jeg kjenner en person som drev med dette og gikk helt i transe. Hun advarer folk mot dette da man kan få kontakt med onde ånder.

Høres heller ut som det har klikka for henne

Anonymkode: e5a03...d03

• Liker 7
  • 1 år senere...
Skrevet
kosekrinje skrev (På 7.10.2020 den 8.14):

Hei:) jeg bare lurer på om noen har erfaring med Transcendental meditasjon(TM)? vil gjerne høre hva dere tenker

TM er visst den typen meditasjon det har blitt forsket mest på i hele verden, med over 600 studier. Det sies at det kan fjerne stress, hjelpe med PTSD, angst, få deg i dypere avslapning enn når du sover, og mye mer.. Slik Bertine beskriver det er selve meditasjonen enkel, man får et mantra(ord) som ikke har noe betydning, som man gjentar om og om igjen, i 20 minutter. Dette virker jo ganske enkelt og greit..

Podcasten er her forresten: https://spoti.fi/3d0Nag9 og jeg syntes dette var veldig interessant!

Gjenferdet skrev (På 7.10.2020 den 17.10):

Hold deg unna! 

Jeg kjenner en person som drev med dette og gikk helt i transe. Hun advarer folk mot dette da man kan få kontakt med onde ånder

Denne teknikken har jeg praktisert i 25 år.TM teknikken er en naturlig mental teknikk som er vitenskapelig dokumentert i nærmere 700 undersøkelser. Dette er et verktøy alle skulle hatt. no.tm.org

Skrevet

Jo men jeg har absolutt erfaring med TM. Jeg har meditert til og fra i 10år. 

Generelt er meditasjon en stor del av hverdagen min og 90% av mine meditasjoner gjør jeg på egenhånd. Var det noe spesielt du lurte på?

Skrevet

Jeg har praktisert TM i 25 år. Dette er et verktøy alle skulle hatt. TM er grundig forsket på, og er dokumentert i over 700 vitenskapelige studier. Dette er ikke basert på tro , livssyn eller synsing. TM er universell og er svært effektiv. Praktiseres og anbefales av leger, psykologer over hele verden. 

https://no.tm.org/

Skrevet
kosekrinje skrev (På 7.10.2020 den 8.14):

Jeg praktiserte det i flere år med middels godt resultat. Jeg fikk mye bedre nattesøvn i allfall og det var veldig behagelig når det "virket". Jeg kjente mange spenninger som slapp. Jeg vet godt jeg burde fortsatt men byttet jobb og da ble med dett de 20 minuttene om morgenen ganske vanskelige å få til så dermed stoppet det opp. 

Prisen var stiv også den gang jeg tok kurset, men jeg har tross alt teknikken inne for resten av livet. Har brukt den litt til og fra i etterkant når jeg har vært stressa og det har hjulpet på, men skulle fått gjort det jevnlig. Kanskje et nyttårsforsett i 2022...

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet
On 12/18/2021 at 9:04 PM, Cata said:

Jeg praktiserte det i flere år med middels godt resultat. Jeg fikk mye bedre nattesøvn i allfall og det var veldig behagelig når det "virket". Jeg kjente mange spenninger som slapp. Jeg vet godt jeg burde fortsatt men byttet jobb og da ble med dett de 20 minuttene om morgenen ganske vanskelige å få til så dermed stoppet det opp. 

Prisen var stiv også den gang jeg tok kurset, men jeg har tross alt teknikken inne for resten av livet. Har brukt den litt til og fra i etterkant når jeg har vært stressa og det har hjulpet på, men skulle fått gjort det jevnlig. Kanskje et nyttårsforsett i 2022...

pleide du ta 20 minutter på morgen, og 20 på ettermiddag/kveld? 

Skrevet
kosekrinje skrev (På 7.10.2020 den 9.54):

Rike folk ja. 

Ingen arbeidsløse, lavtlønte, uføre eller studenter har råd til noe av dette og det er kanskje de gruppene som hadde hatt mest behov for å lære seg helsefrembringende teknikker 

Anonymkode: 11f94...d59

• Liker 5
Skrevet (endret)
Gjenferdet skrev (På 7.10.2020 den 17.10):

Hold deg unna! 

Det er kjent at noen psykisk syke ikke bør bruke meditasjon, da det kan forverre sykdommen. 

Alle andre kan trygt meditere hvis de har glede av det. 

For øvrig finnes ikke onde ånder. Ikke gode heller. 

Endret av Kalevala

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...