Gå til innhold

Melde fra om forkjølelsessymptomer hos barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 8åring som våknet opp med tett nese i går.

Fikk anbefalt av koronatelefon å se an symptomene i 48 timer før evt. test.

Jeg sjekket hvem barnet har lekt med siste dagene og sendte sms til foreldrene om at barnet har forkjølelsessymptomer.

Fikk takk fra en, men en annen lurte på hvorfor jeg måtte si noe, for nå ble hun jo i tvil om hun kunne sende barnet på besøk til besteforeldrene (de klemmer/koser og holder ikke av åpenbart).. Og hun trenger barnefri...

Er det bare dumt sosialt å gi beskjed? Jeg tenkte at jeg ville ha visst det, om noen av mitt barns lekevenner ble forkjølet, og være ekstra oppmerksom de kommende dagene. Både på at de kanskje ikke leker 15 stk sammen i gaten, men også om det kommer klager på hodepine eller lignende.

Jeg har gjort mer enn det FHI anbefaler, så det er kanskje overdrevet? Jeg blir så usikker på dette.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjort er gjort, og spist er spist. Du får ikke gjort om det du har gjort, og det ble gjort med gode intensjoner. Så synes ikke du skal tenke mer på det. 

Når det er sagt ville ikke jeg informert andre foreldre om forkjølelse hos mitt barn, men jeg hadde ikke reagert negativt om andre informerte meg om sine barn. 

Jeg synes behovet avhenger av smittetrykket der du bor. Hos oss er det lite smitte og ingen pågående utbrudd. Hadde det vært andre kjente tilfeller i nærsamfunnet ville jeg nok tenkt at det var viktigere å holde hverandre informert. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, gullhjerte skrev:

Gjort er gjort, og spist er spist. Du får ikke gjort om det du har gjort, og det ble gjort med gode intensjoner. Så synes ikke du skal tenke mer på det. 

Når det er sagt ville ikke jeg informert andre foreldre om forkjølelse hos mitt barn, men jeg hadde ikke reagert negativt om andre informerte meg om sine barn. 

Jeg synes behovet avhenger av smittetrykket der du bor. Hos oss er det lite smitte og ingen pågående utbrudd. Hadde det vært andre kjente tilfeller i nærsamfunnet ville jeg nok tenkt at det var viktigere å holde hverandre informert. 

Det er registrert smitte på ungdomsskolen og barneskolen, men ikke i deres klasse hittil.

Skrevet

Jeg gir ikke beskjed til omgangskrets om forkjølelse nei, det er jo alltid noen syke i omgangskretsen. Vet ikke helt hva jeg skulle gjort med den informasjonen, om naboen plutselig sendte en sms og sa "per ble forkjølet i dag". Javel, god bedring? 

Men hvis det er mye smitte i nærheten, så kanskje. Du må bare gjøre det du føler er riktig. :)

Skrevet

Selv hadde jeg bare gitt beskjed om vi hadde hatt corona. Symptomer på forkjølelse har vi jo i hytt og pine på denne tiden av året så det hadde blitt mye mas hvis jeg skulle informert om det hver gang. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

Selv hadde jeg bare gitt beskjed om vi hadde hatt corona. Symptomer på forkjølelse har vi jo i hytt og pine på denne tiden av året så det hadde blitt mye mas hvis jeg skulle informert om det hver gang. 

Jøss. Her er det første snått i nese i vår familie siden 2019, så for oss er det skremmende.

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, Albbas skrev:

Jeg gir ikke beskjed til omgangskrets om forkjølelse nei, det er jo alltid noen syke i omgangskretsen. Vet ikke helt hva jeg skulle gjort med den informasjonen, om naboen plutselig sendte en sms og sa "per ble forkjølet i dag". Javel, god bedring? 

Men hvis det er mye smitte i nærheten, så kanskje. Du må bare gjøre det du føler er riktig. :)

Er smitte på skolene her ja.

• Opprett ny...