Gå til innhold

Katt alene hjemme fra fredag til mandag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det lengste jeg lar katten min være alene er fra morgen en dag til kveld dagen etterpå, altså max 36 timer. Da har den selvsagt fri tilgang på mat og vann. Er jeg borte lengre enn det, får jeg noen til å se til den hver dag, men prøver å ikke være borte for lenge da den trenger lek og kos. Har utekatt, så de som ser til katten slipper den inn og ut. 

Anonymkode: da3ca...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ulovlig. Å i motsetning til hva mange måtte si så kan man ikke bare lytte til loven når det passer seg, den gjelder uansett om du syns den er teit eller ikke. 

du MÅ ha noen som kommer innom minst en gang om dagen. Å stenge katten ute i 3 dager uten mulighet for å komme inn hadde jeg ikke hatt hjerte til å gjøre, stakkars pus som står på døra å mjauer uten at noen kommer for å åpne... 

Anonymkode: 814b1...06c

Hvilken lov og paragraf er dette? 

Anonymkode: 72659...0f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Står hos Mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 21.00, AnonymBruker skrev:

§ 24.Tilsyn og stell

Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at:

a) fôr, beite og vann er av god kvalitet, dekker dyrets behov for næring og væske og fremmer god helse og velferd. Dyr skal ikke tvangsfôres eller tvangsvannes, med mindre det skjer av dyrehelsemessig grunn,
b) dyr beskyttes mot skade, sykdom, parasitter og andre farer. Syke og skadde dyr skal gis forsvarlig behandling og avlives om nødvendig,
c) spredning av smitte begrenses, og
d) dyr, der det er relevant, blir tilstrekkelig tamme til å kunne håndteres og stelles på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.

Anonymkode: 40324...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.10.2020 den 21.00, AnonymBruker skrev:

På 9.10.2020 den 21.11, AnonymBruker skrev:

§ 24.Tilsyn og stell

Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at:

a) fôr, beite og vann er av god kvalitet, dekker dyrets behov for næring og væske og fremmer god helse og velferd. Dyr skal ikke tvangsfôres eller tvangsvannes, med mindre det skjer av dyrehelsemessig grunn,
b) dyr beskyttes mot skade, sykdom, parasitter og andre farer. Syke og skadde dyr skal gis forsvarlig behandling og avlives om nødvendig,
c) spredning av smitte begrenses, og
d) dyr, der det er relevant, blir tilstrekkelig tamme til å kunne håndteres og stelles på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.

Anonymkode: 40324...415

Venter på lov og paragraf som sier at katten må ha tilsyn én gang i døgnet. 

*Ikke at jeg mener at katter ikke skal ha tilsyn, men synsing og mening er ikke faktabasert*

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. 
Før den nye loven kom så var kattene våre alene 3-4 dager sammenhengende. Noen ganger fikk vi noen til å stikke innom, andre ganger ikke. Ikke optimalt, men jobbsituasjonen vår var sånn en periode.

Derfor:

Det går bra

Men det er ikke lenger lov. Jeg tenker litt at grunnen til at denne loven kom på plass, er for å øke bevisstheten rundt at katter også er dyr som trenger selskap og kontakt med folk, og å få fulgt opp behovene sine, den kom ikke for å straffe folk som noen ganger er nødt til å være borte en helg. 
En jeg kjenner dro til utlandet i to måneder og fikk naboen til å se etter katten, det var på sommeren og katten var ute hele tiden. Naboen sørget for mat og vann, men det er jo ikke akkurat en drømmesituasjon det heller, og naboen har senere sagt at det der gjør hen ikke en gang til.

Er kattene inne over helgen med nok mat og vann så klarer de seg fint. Men får du en nabo til å komme innom dem og gi dem litt selskap og oppfølging så er jo dét det beste.

Anonymkode: f4612...e81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså. 
Før den nye loven kom så var kattene våre alene 3-4 dager sammenhengende. Noen ganger fikk vi noen til å stikke innom, andre ganger ikke. Ikke optimalt, men jobbsituasjonen vår var sånn en periode.

Derfor:

Det går bra

Men det er ikke lenger lov. Jeg tenker litt at grunnen til at denne loven kom på plass, er for å øke bevisstheten rundt at katter også er dyr som trenger selskap og kontakt med folk, og å få fulgt opp behovene sine, den kom ikke for å straffe folk som noen ganger er nødt til å være borte en helg. 
En jeg kjenner dro til utlandet i to måneder og fikk naboen til å se etter katten, det var på sommeren og katten var ute hele tiden. Naboen sørget for mat og vann, men det er jo ikke akkurat en drømmesituasjon det heller, og naboen har senere sagt at det der gjør hen ikke en gang til.

Er kattene inne over helgen med nok mat og vann så klarer de seg fint. Men får du en nabo til å komme innom dem og gi dem litt selskap og oppfølging så er jo dét det beste.

Anonymkode: f4612...e81

Har du link til den nye loven? Finner den ikke selv. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2020 den 10.40, Troyamin skrev:

Venter på lov og paragraf som sier at katten må ha tilsyn én gang i døgnet. 

*Ikke at jeg mener at katter ikke skal ha tilsyn, men synsing og mening er ikke faktabasert*

Du kan jo lese veilederen fra mattilsynet feks. Mattilsynet tolker loven på en slik måte at du får problemer hvis de mener at du ikke tar tilstrekkelig vare på dyret. 

https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/tilsynsveileder_for_katt.16905/binary/Tilsynsveileder for katt

2AD99639-8304-4925-8334-9E392DB55799.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 15.51, Boblerone skrev:

1. Det er faktisk ulovlig

2. at dere tør? Dersom noe skjer med den, blir syk, skadet så er det jo for sent når dere kommer hjem?

Nei, det er ikke ulovlig, siden «en venninne stikker innom i løpet av helgen for å sjekke at alt er ok».

Helg = fredag til søndag. Om man drar fredag og kommer hjem søndag har man selv hatt tilsyn de dagene, samme om man drar tidlig og kommer tilbake sent. Og så er venninnen innom en tur lørdagen. Det er faktisk helt ok i henhold til reglene.

Jeg synes forøvrig ingen burde ha lov å ha utekatt uten katteluke i det hele tatt. Stakkars stakkars dur som blir stengt ute uten mulighet til å få inn igjen når de selv ønsker...

Anonymkode: d1b80...893

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med en nabo eller venn om de kan komme innom minst minst en gang i løpet av helgen og se til at den har det bra. Da kan vedkommende fylle godt på med mat og drikke, tømme dokassa hvis den har gjort fra seg voldsomt og kose litt med den. Slippes den ut, må noen komme tilbake enda en gang i løpet av helga for å slippe den inn igjen og da er det greit å la den være inne til du er hjemme igjen. Den kan ikke gå tre dager utendørs uten tilsyn, spesielt ikke nå når det begynner å bli kaldt ute. Om sommeren kunne det gått fint, men ikke på denne tiden av året. 

Anonymkode: ba312...a6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo lese veilederen fra mattilsynet feks. Mattilsynet tolker loven på en slik måte at du får problemer hvis de mener at du ikke tar tilstrekkelig vare på dyret. 

https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/tilsynsveileder_for_katt.16905/binary/Tilsynsveileder for katt

2AD99639-8304-4925-8334-9E392DB55799.png

Takk! Men dette er da kun utdrag fra gjeldende dyrevernlov? Og resten er fra veilederen til mattilsynet? Veilederen er ikke gyldig lovverk. Jeg trenger link til lov og paragraf som forteller at katten må ha tilsyn hver dag. En veileder holder ikke i forhold til det norske lovverk. 

På forhånd takk.😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Troyamin skrev:

Takk! Men dette er da kun utdrag fra gjeldende dyrevernlov? Og resten er fra veilederen til mattilsynet? Veilederen er ikke gyldig lovverk. Jeg trenger link til lov og paragraf som forteller at katten må ha tilsyn hver dag. En veileder holder ikke i forhold til det norske lovverk. 

På forhånd takk.😊

Nei men da får du klare deg uten da 😊 mye går på normalt vett også. Rart nordmenn må ha en lov for alt, må da gå an å tenke seg til ting selv 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Troyamin skrev:

På forhånd takk.😊

Veileder utformes på bakgrunn av lovverket, og Mattilsynet kan fint fatte vedtak på bakgrunn av en veileder. 

Anonymkode: a3f5a...40b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei men da får du klare deg uten da 😊 mye går på normalt vett også. Rart nordmenn må ha en lov for alt, må da gå an å tenke seg til ting selv 😛 

Hvis du leser litt lenger opp, ser du tydelig min mening om emnet. 

Likevel er det norsk lovverk som gjelder. Ikke veiledere eller synsing/mening på kg som ligger til grunn ved evnt straffeforfølgelse, dersom t.s. velger å dra fra katten og la den være litt alene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 4.46, AnonymBruker skrev:

Jeg skal i barnedåp til niesen min og lurer på om katten min kan være alene hjemme fra fredag kveld til mandag kveld? Det blir jo 3 hele dager... Han har aldri vært alene hjemme så lenge før. Har bare vært alene hjemme en helg, fredag til søndag. Han liker det ikke... Eller skal jeg bare holde han ute i 3 dager? Og sette ut mat og vann? Han liker seg best ute.

Anonymkode: d76df...f49

Altså, det er ikke lov. Oppdager noen det og anmelder dere, ja, da blir det tatt seriøst.

Men som katteeier selv, så vil jeg si at om man reiser på fredag, altså man ser katten på fredag, gir masse mat og vann. Og kommer tilbake på søndag, så går det fint. Men etter reglene så skal noen innom også på lørdagen når man ikke ser katten selv.

Katter skal ha tilsyn hver dag. Har du ikke noen, en nabo ol. som kan komme innom på lørdagen og se til at katten er i livet, har mat og vann? 

Anonymkode: e9c83...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veileder utformes på bakgrunn av lovverket, og Mattilsynet kan fint fatte vedtak på bakgrunn av en veileder. 

M.T. må forholde seg til norsk lov. Så er det opp til rettsvesenet å tolke dette lovverket. 

Personlig så synes jeg at dagens lovverk, tenker da på dyrevelferdsloven, må gjennomgås og tilsyn må spesifiseres mer nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Troyamin skrev:

M.T. må forholde seg til norsk lov. Så er det opp til rettsvesenet å tolke dette lovverket. 

Personlig så synes jeg at dagens lovverk, tenker da på dyrevelferdsloven, må gjennomgås og tilsyn må spesifiseres mer nøye.

Veileder og standarder blir basert på norske lover, og vi omgir oss med tusenvis av gjeldende veiledere og standarder som er et detaljskriv ihht et spesifikt lovverk. 

Jeg arbeider med dyrevelferd til vanlig, og behøver ikke kun å forholde meg til lovverket.

Jeg må også ha kontroll på forskrifter, standarder og veileder. Og alle disse bunner som regel i et spesifikt lovverket, men klargjør detaljene og hva som menes med en spesifikk paragraf. 

Oppfyller jeg ikke kravene som står i veiledere, standarder eller forskrifter fatter mydighetsorgan, som Mattilsynet, Fiskeridirektoratet, Arbeidstilsynet etc. raskt vedtak til tross for detaljene ikke er beskrevet i selve loven (men i standarder, forskrifter eller veiledere). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...