Gå til innhold

Katt alene hjemme fra fredag til mandag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal i barnedåp til niesen min og lurer på om katten min kan være alene hjemme fra fredag kveld til mandag kveld? Det blir jo 3 hele dager... Han har aldri vært alene hjemme så lenge før. Har bare vært alene hjemme en helg, fredag til søndag. Han liker det ikke... Eller skal jeg bare holde han ute i 3 dager? Og sette ut mat og vann? Han liker seg best ute.

Anonymkode: d76df...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør dyrlegen. Da får du svar etter din situasjon. 

Det gjorde jeg. Han sa at så lenge kattene kan gå inn og ut og har rikelig tilgang på mat og vann, så kunne jeg dra vekk i 5 dager. Så jeg har tenkt at en langhelg går fint. Har en venninne som er innom de 2-3 ganger i uka om jeg er borte lenger enn en 4-5 dager. 

Jeg hadde følt meg trygg på at 3 dager inne går greit, evt kan du be en nabo eller venn stikke innom og se til pus feks daglig eller en gang i løpet av helgen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ulovlig. Spør en nabo om h*n kan strikke innom et par ganger om dagen så katten får påfyll av mat, nytt vann og litt kos. Spør gjerne en som har katt selv, så kan du gjengjelde tjenesten. Da vet du også at personen er glad i katter selv. Evt kan du bruke FB til å spørre, jeg hadde gjerne hjulpet en i området her om noen hadde spurt 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ulovlig. Å i motsetning til hva mange måtte si så kan man ikke bare lytte til loven når det passer seg, den gjelder uansett om du syns den er teit eller ikke. 

du MÅ ha noen som kommer innom minst en gang om dagen. Å stenge katten ute i 3 dager uten mulighet for å komme inn hadde jeg ikke hatt hjerte til å gjøre, stakkars pus som står på døra å mjauer uten at noen kommer for å åpne... 

Anonymkode: 814b1...06c

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Blackbird skrev:

Spør dyrlegen. Da får du svar etter din situasjon. 

Det gjorde jeg. Han sa at så lenge kattene kan gå inn og ut og har rikelig tilgang på mat og vann, så kunne jeg dra vekk i 5 dager. Så jeg har tenkt at en langhelg går fint. Har en venninne som er innom de 2-3 ganger i uka om jeg er borte lenger enn en 4-5 dager. 

Jeg hadde følt meg trygg på at 3 dager inne går greit, evt kan du be en nabo eller venn stikke innom og se til pus feks daglig eller en gang i løpet av helgen. 

Bra du har en dyrlege som oppfordrer til lovbrudd da 👍🏼 Du veit, ikke alle dyrleger veit hva de snakker om 🙄

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt katten hjemme alene fra fredag kveld-søndag noen ganger. Men vi har katteluke med chip leser så hun kan gå inn og ut som hun vil. Vi har vannfontene som vi passer på er full, og rikelig med mat. Hun liker seg best ute hele dagen uansett, så har sikert ikke merket at vi var borte en gang 😕 får en kompis som er ekte katte elsker, men ikke kan ha katt selv, til å passe henne når vi er borte i lengre tid. Hun blir totalt utskjemmet av han 🤭 har du ingen venner som det kanskje som kan ta katten i noen dager? 🙂

Anonymkode: 14db9...011

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten kommer til å tro den har blitt forlatt, ikke gjør det

Anonymkode: f95b9...ff3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også risikere at katten blir syk eller skadet, uten å få hjelp. Da kan den dø mens du er borte. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt er alene hjemme en helg i ny og ne. Han har katteluke, så han går inn og ut som han vil. Setter frem større skåler til vann og mat. Samt en venninne som stikker innom en gang i løpet av helgen for å se til at alt er bra. 

Dersom vi ikke hadde katteluke hadde vi ikke kunnet reist fra han uten at noen passet han. 

Anonymkode: 97d84...da8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov, det er dyreplageri. Katter skal ha tilsyn x2 om dagen når de er alene hjemme.

Anonymkode: 2e4b1...9cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov, det er dyreplageri. Katter skal ha tilsyn x2 om dagen når de er alene hjemme.

Anonymkode: 2e4b1...9cc

Kravet er en gang om dagen 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, katten skal ikke være alene i 3 dager. Uansett om en katt er mer selvstendig enn en hund, så skal den ha mat, vann og selskap. Og slippes ut og inn. Han skal ikke være ute hele helga. Katten kommer til å tro at du har forlatt den. Spør en nabo mot betaling eller noe. Dette er slikt man skal tenke på før man anskaffer seg et kjæledyr. 

Endret av Fastnøkkel
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår katt er alene hjemme en helg i ny og ne. Han har katteluke, så han går inn og ut som han vil. Setter frem større skåler til vann og mat. Samt en venninne som stikker innom en gang i løpet av helgen for å se til at alt er bra. 

Dersom vi ikke hadde katteluke hadde vi ikke kunnet reist fra han uten at noen passet han. 

Anonymkode: 97d84...da8

1. Det er faktisk ulovlig

2. at dere tør? Dersom noe skjer med den, blir syk, skadet så er det jo for sent når dere kommer hjem?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vinduet oppe så går kattene ut og inn og forsyner seg med mat og evt vann. Vann drikker mine helst ute hvis de kan. Når svigermor ble lam og lå på korttids måtte katten hennes leve slik i flere uker. Katten var ganske aggressiv og ikke til å ta med hjem da alle i familien hadde dyr fra før. Svigermor var veldig opptatt av å komme seg hjem og gledet seg til å ha katten hos seg så avlivning var heller ikke noe alternativ enn så lenge. Ingen av oss kunne bo i leiligheten midlertidig pga regler i borettslaget. Faktisk ble katten meldt inn til mattilsynet og jeg snakket selv med de og så hvordan det var og konklusjonen til tilsynet var at katten gjerne kunne ha det slik en stund til vi fikk avklart situasjonen dvs at vi avlivet den dersom svigermor ikke kom seg hjem igjen. 

Anonymkode: e74a8...625

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hellokitty

Så klart skal ikke en katt være alene i fire dager!!! Er du helt hjerneskadet? Det er ulovlig i følge norsk lov å ikke gi dyr tilsyn en gang i døgnet!! Hvordan hadde du tenkt at den skulle klare seg med mat og vann? En katt klarer ikke porsjonere ut mat uansett hvor mye som står fremme. Hva om det blir brann? Hva om den skader seg? Ta ansvar og få noen til å passen den!!

Endret av hellokitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hellokitty skrev:

Setter du ut mat risikerer du at andre katten spiser den!

Godt poeng. Andre katter eller det som verre er,  gnagere. 

Ts. Det er to dager til fredagen. Du kan vel spørre en nabo eller en kollega? Tenk på kattens beste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...