AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #1 Skrevet 6. oktober 2020 I både familie og vennegjeng så har jeg lagt merke til noe. Det er veldig skjevfordeling nær det kommer til feks felles mat. La oss si vi reiser på hyttetur 3 par. Jeg liker å lage mat. Så jeg kan feks si "å, det hadde vært godt med ... til middag". Så er alle en og og vil vi skal lage på turen. Jeg kan foreslå å lage det. Og då blir vi enig om til hvilket annet måltid de andre skal kjøpe til. Jeg er ikke så opptatt av at alle skal betale likt, men synes heller det kan fordeles jevnt over. Litt som at hvis man inviterer til middag og står for vin, så gjør de andre det hos seg selv også. Tingen er at noen ofte gjør alt billig. Helt ok at ikke alle har lik økonomi. Men en gang kom vi til frokosten på hyttetur og det ene paret sa "vi gjorde det enkelt". De hadde tatt med et billig brød, skinke, ost og smør, og en billig juice (sur). Nå har kanskje folk ulike forventninger til hyttetur men når man da kjøpet inn og lager indrefilet til middag og får servert kneip til frokost, så blir man litt snytt. En annen gang var vi invitert på dagstur og det ble snakket om i forkant at det hadde vært kjekt med skalldyr eller noe annet digg. Gledet oss. Kom dit også var det toro lasagne. Greit nok, men er liksom de samme som gjør dette. En tredje episode var vi på camping. Vi så at vi kunne spandere take away pizza på alle (ca 600kr) fordi ingen orket lage middag. Dagen etter skulle det andre paret stå for middag. Det ble omelett med rester vi alle tidligere hadde kjøpt inn til. Det jeg ikke forstår er at folk faktisk godtar at andre bruker mye mer penger. Kan man ikke si At man spleiser? Eller når man prater om maten, foreslå at man gjør det enkelt og billig til alle måltidene? Som regel de som bruker minst som spiser mest og snakker mye om hvor digg det og det måltidet skal bli. Vet vi kan gi beskjed om å spleise selv, men blir bsre litt oppgitt over enkelte. Anonymkode: 787d5...33a 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #2 Skrevet 7. oktober 2020 Den som lager maten bestemmer da hva som kjøpes inn, om du vil kjøpe dyrt er det ditt valg Anonymkode: 82a12...024 22
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #3 Skrevet 7. oktober 2020 Du velger din egen innsats. Neste gang serverer du ostesmørbrød til middag, så slipper du å irritere deg over kjip frokost. Jeg ser poenget ditt altså, men dette er valg dere tar. Dette har tydeligvis skjedd flere ganger, så dere burde ha lært for lenge siden. Jeg har også venner som jeg tenker "de unner ingen andre noe" om, men da tar jeg mine valgt ut fra det (de tjener opp mot to mill, og bidrar kun med firstprice). Om du ikke klarer å lage kjedelig middag, så kan dere ta frokosten neste gang :) Anonymkode: 8c707...60c 8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #4 Skrevet 7. oktober 2020 For meg høres det bare rart ut å ikke kunne ta opp slike ting i vennekrets/ familie. Vil du ikke det så får du bare begynne å ta med/ lage rimeligere mat du også. Anonymkode: 4b02e...1bc 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #5 Skrevet 7. oktober 2020 Derfor jeg ikke reiser på denne måten. Kjøp egen mat, ferdig snakka. Er du på besøk hos noen må du nesten spise det du får servert, eller kjøpe selv. Anonymkode: 4a34a...989 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #6 Skrevet 7. oktober 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Den som lager maten bestemmer da hva som kjøpes inn, om du vil kjøpe dyrt er det ditt valg Anonymkode: 82a12...024 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du velger din egen innsats. Neste gang serverer du ostesmørbrød til middag, så slipper du å irritere deg over kjip frokost. Jeg ser poenget ditt altså, men dette er valg dere tar. Dette har tydeligvis skjedd flere ganger, så dere burde ha lært for lenge siden. Jeg har også venner som jeg tenker "de unner ingen andre noe" om, men da tar jeg mine valgt ut fra det (de tjener opp mot to mill, og bidrar kun med firstprice). Om du ikke klarer å lage kjedelig middag, så kan dere ta frokosten neste gang Anonymkode: 8c707...60c Er nok bare vi som må endre oss ja. Er bare litt irriterende at noen ikke tenker eller foreslår at de kan handle inn det dyreste en og annen gang. Spesielt når det kan være de som foreslår eller er så gira på middager som koster litt. Anonymkode: 787d5...33a 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #7 Skrevet 7. oktober 2020 Om man foreslår dyre ting, skal man også være med å betale for det, alt annet er jo frekt. Men, om det er sånn at man ikke har noe valg med menyen, så velger man selvsagt helt selv hvor mye penger man vil bruke. Om en har ansvar for å kjøpe inn pålegg, så velger den som kjøper det hvor mye man vil bruke. Om DU vil bruke mye penger når det er din tur, så er det ikke greit at du "Pålegger" andre å gjøre det samme. Jeg har et vennepar som alltid disker opp med kjempedyr mat. Svære biffer fra slakteri, denslags. Men, det har vi ikke bedt om. Og det er totalt fullstendig uaktuelt for oss å bruke tusenvis av kroner på middagen om vi inviterer dem på gjenbesøk. De har selv valgt å kjøpe så dyre ting, de kan ikke bestemme hvor mye VI skal bruke på mat. Anonymkode: 9433b...6f5 13
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #8 Skrevet 7. oktober 2020 Neste gang noen foreslår dyre menyer til hytteturen, så sier du "høres godt ut, ordner du det?". Ikke påta deg ansvar for de dyre måltidene som middagene er, nesten uansett koster det mer å lage middag til 6 enn å lage frokost. Hvis noen synes det er urettferdig, så kan du påpeke at dere x-antall ganger faktisk har sponset tilsvarende på dem og at det gjør at dere bruker uforholdsmessig mye mer på mat enn dem. Om de ikke er fornøyde med det, får dere blir enige om budsjett slik at alle bidrar likt. Dvs at enten 1 handler og alle deler regninga? Vi har også hatt det sånn i vår omgangskrets, men når har vi begrensa oss med middagsinvitasjoner etc i forhold til de som faktisk aldri gjengjelder eller bidrar. Så inviterer vi på gourmetmiddag så inviterer vi de vi vet setter pris på innsatsen, men de som er happy med Toro får det... Anonymkode: 5fa57...dd9 9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #9 Skrevet 7. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om man foreslår dyre ting, skal man også være med å betale for det, alt annet er jo frekt. Men, om det er sånn at man ikke har noe valg med menyen, så velger man selvsagt helt selv hvor mye penger man vil bruke. Om en har ansvar for å kjøpe inn pålegg, så velger den som kjøper det hvor mye man vil bruke. Om DU vil bruke mye penger når det er din tur, så er det ikke greit at du "Pålegger" andre å gjøre det samme. Jeg har et vennepar som alltid disker opp med kjempedyr mat. Svære biffer fra slakteri, denslags. Men, det har vi ikke bedt om. Og det er totalt fullstendig uaktuelt for oss å bruke tusenvis av kroner på middagen om vi inviterer dem på gjenbesøk. De har selv valgt å kjøpe så dyre ting, de kan ikke bestemme hvor mye VI skal bruke på mat. Anonymkode: 9433b...6f5 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Neste gang noen foreslår dyre menyer til hytteturen, så sier du "høres godt ut, ordner du det?". Ikke påta deg ansvar for de dyre måltidene som middagene er, nesten uansett koster det mer å lage middag til 6 enn å lage frokost. Hvis noen synes det er urettferdig, så kan du påpeke at dere x-antall ganger faktisk har sponset tilsvarende på dem og at det gjør at dere bruker uforholdsmessig mye mer på mat enn dem. Om de ikke er fornøyde med det, får dere blir enige om budsjett slik at alle bidrar likt. Dvs at enten 1 handler og alle deler regninga? Vi har også hatt det sånn i vår omgangskrets, men når har vi begrensa oss med middagsinvitasjoner etc i forhold til de som faktisk aldri gjengjelder eller bidrar. Så inviterer vi på gourmetmiddag så inviterer vi de vi vet setter pris på innsatsen, men de som er happy med Toro får det... Anonymkode: 5fa57...dd9 Ja. Er bare det at oftest kan andre foreslå. Jeg hadde jo ikke trengt påta meg det. Men synes nå det er litt frekt å ikke si "Kan du lage siden du er glad i å lage mat så kan vi kjøpe inn/spleise". De bestemmer jo frokost selv, selvsagt, men synes nå etter dyrt måltid vi feks spanderer at da kan man lese rundstykker, egg, bacon og kanskje et bedre kjøttpålegg. Ikke det billigste og kjipeste liksom. For meg er hytteturer kos, ikke hverdags. Men vi tenker sikkert ulikt. Anonymkode: 787d5...33a 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #10 Skrevet 7. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Er bare det at oftest kan andre foreslå. Jeg hadde jo ikke trengt påta meg det. Men synes nå det er litt frekt å ikke si "Kan du lage siden du er glad i å lage mat så kan vi kjøpe inn/spleise". De bestemmer jo frokost selv, selvsagt, men synes nå etter dyrt måltid vi feks spanderer at da kan man lese rundstykker, egg, bacon og kanskje et bedre kjøttpålegg. Ikke det billigste og kjipeste liksom. For meg er hytteturer kos, ikke hverdags. Men vi tenker sikkert ulikt. Anonymkode: 787d5...33a Jeg er helt uenig i det siste du skriver. At dere har spandert et dyrt måltid, har nada å si for hva andre folk skal bruke på mat. Vet du hva.. da lar du heller være å lage et dyrt måltid, da, om du synes det er urettferdig. Det er like frekt å skulle påtvinge andre utgifter de ikke selv har valgt. At hyttetur innebærer fancy frokost for DEG, betyr ikke at det betyr det for andre. Jeg spiser ikke frokost engang.. Anonymkode: 9433b...6f5 12
Lønnesirup01 Skrevet 7. oktober 2020 #11 Skrevet 7. oktober 2020 Alle har ett vennepar som er gjerrige. Man gjør bare en mental notis av det, og enten serverer dem det samme i retur eller aksepterer at generøsiteten bare går én vei. 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #12 Skrevet 7. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er nok bare vi som må endre oss ja. Er bare litt irriterende at noen ikke tenker eller foreslår at de kan handle inn det dyreste en og annen gang. Spesielt når det kan være de som foreslår eller er så gira på middager som koster litt. Anonymkode: 787d5...33a Si til dem at dem får betale da når dem skal ha middager som koster litt, og ikke betal dere neste gang. Lag en billig middag selv til alle. Anonymkode: 15fd7...fcf
Minlillesky Skrevet 7. oktober 2020 #13 Skrevet 7. oktober 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: I både familie og vennegjeng så har jeg lagt merke til noe. Det er veldig skjevfordeling nær det kommer til feks felles mat. La oss si vi reiser på hyttetur 3 par. Jeg liker å lage mat. Så jeg kan feks si "å, det hadde vært godt med ... til middag". Så er alle en og og vil vi skal lage på turen. Jeg kan foreslå å lage det. Og då blir vi enig om til hvilket annet måltid de andre skal kjøpe til. Jeg er ikke så opptatt av at alle skal betale likt, men synes heller det kan fordeles jevnt over. Litt som at hvis man inviterer til middag og står for vin, så gjør de andre det hos seg selv også. Tingen er at noen ofte gjør alt billig. Helt ok at ikke alle har lik økonomi. Men en gang kom vi til frokosten på hyttetur og det ene paret sa "vi gjorde det enkelt". De hadde tatt med et billig brød, skinke, ost og smør, og en billig juice (sur). Nå har kanskje folk ulike forventninger til hyttetur men når man da kjøpet inn og lager indrefilet til middag og får servert kneip til frokost, så blir man litt snytt. En annen gang var vi invitert på dagstur og det ble snakket om i forkant at det hadde vært kjekt med skalldyr eller noe annet digg. Gledet oss. Kom dit også var det toro lasagne. Greit nok, men er liksom de samme som gjør dette. En tredje episode var vi på camping. Vi så at vi kunne spandere take away pizza på alle (ca 600kr) fordi ingen orket lage middag. Dagen etter skulle det andre paret stå for middag. Det ble omelett med rester vi alle tidligere hadde kjøpt inn til. Det jeg ikke forstår er at folk faktisk godtar at andre bruker mye mer penger. Kan man ikke si At man spleiser? Eller når man prater om maten, foreslå at man gjør det enkelt og billig til alle måltidene? Som regel de som bruker minst som spiser mest og snakker mye om hvor digg det og det måltidet skal bli. Vet vi kan gi beskjed om å spleise selv, men blir bsre litt oppgitt over enkelte. Anonymkode: 787d5...33a Før turen bestemmer dere en sum pr person som skal gå til innkjøp av mat og drikke. Så samler du inn den summen fra hver person før turen, og står for handlingen selv. Legg opp en plan før avreise. 9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #14 Skrevet 7. oktober 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Ja. Er bare det at oftest kan andre foreslå. Jeg hadde jo ikke trengt påta meg det. Men synes nå det er litt frekt å ikke si "Kan du lage siden du er glad i å lage mat så kan vi kjøpe inn/spleise". De bestemmer jo frokost selv, selvsagt, men synes nå etter dyrt måltid vi feks spanderer at da kan man lese rundstykker, egg, bacon og kanskje et bedre kjøttpålegg. Ikke det billigste og kjipeste liksom. For meg er hytteturer kos, ikke hverdags. Men vi tenker sikkert ulikt. Anonymkode: 787d5...33a Joda jeg er enig i at det er frekt å melde andre som frivillige, for å si det sånn. Men da er eneste løsning at du enten ber fol betale inn på spleis til middagen eller sier at du dessverre ikke har lyst denne gangen. Har hatt mye problemer med dette selv, spesielt det at jeg er veldig god til å lage mat. Jeg har opplevd ukelange ferie med storfamilien der jeg plutselig er forventet å være gourmetkokken, "for hvorfor kaste bort penger på restaurant når vi kan spise gourmetmat hjemme".. Til slutt ble det så ille at jeg bare måtte sette ned foten og sluttet å lage mat eller tilby noe som helst av hjelp til kjøkkenet. Jeg var utslitt tvillingmamma, jeg ville ikke bruke ferien på å drive hjemmerestaurant. Du kan trygt si det var upopulært hos svigermor spesielt, privatkokken hennes slutta. Anonymkode: 5fa57...dd9 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #15 Skrevet 7. oktober 2020 Dere burde heller spleise og ha vipps-oppgjør! Det gjør jeg alltid på tur med venninner. Alle legger inn det de selv har betalt, og så regner vipps ut hvor mye man skylder hverandre Anonymkode: a4d0d...194 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #16 Skrevet 7. oktober 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Så inviterer vi på gourmetmiddag så inviterer vi de vi vet setter pris på innsatsen, men de som er happy med Toro får det... Anonymkode: 5fa57...dd9 Jeg tilhører den siste kategorien, og jeg synes dette høres ut som en fin løsning. Jeg er en enkel sjel og har null peiling på mat. Jeg liker å være sammen med andre for selskapets del, men legger svært lite energi eller forventninger i maten. Jeg får prestasjonsangst om jeg får servert gourmetmiddag og tør ikke invitere tilbake fordi jeg ikke har sjans til å leve opp til det. Og jeg hadde over hodet ikke visst hva jeg skulle kjøpe inn til frokost om det skulle være noe mer fancy enn brød og vanlig pålegg. Men det har ingenting med gjerrighet å gjøre for min del. Jeg kan gjerne betale for dyrere mat i butikken om noen som har greie på det er med og plukker ut. Men da må vedkommende også enten tilberede maten eller forklare meg hvordan jeg gjør det. 😛 Anonymkode: cf3b1...335 3
Missy77 Skrevet 7. oktober 2020 #17 Skrevet 7. oktober 2020 Det vi gjør når vi samles i slike settinger er å opprette en vippsgruppe hvor alle legger inn utgiftene de har til felles ting. Også gjøres det opp når turen er over. 💸 Fungerer helt supert i vår gjeng i hvert fall. 👍🏼 5
Pipaluk Skrevet 8. oktober 2020 #18 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg tenker her at dere må ha en vippsordning som dere må forholde dere til hver gang, så det ikke blir skjevt. Men ønsker folk å bruke minst mulig penger på mat, så må du bare forholde deg til det, og ikke legge noe særlig i det. Ikke alle synes mat er det viktigste på turen. Noe annet som slår meg er at de du kjenner kanskje ikke er så flinke til å lage mat, eller kan få litt prestasjonsangst når de skal lage til flere, at de heller disker opp med noe enklere. Det er enklere å servere lasagne enn indrefilet. Skalldyr, med mindre det er reker, kan også være klønete å få til, samtidig som det blir en del stinkende søppel å ta med hjem. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #19 Skrevet 9. oktober 2020 Har også brent oss på lignende, x antall ganger. Har endt opp med å invitere de som gjør tilsvarende. Er som regel de vi har best kjemi med uansett (like barn osv). Også møter vi heller de andre til andre aktiviteter, men ikke overnattinger osv. Enklere å dra ute å spise feks med dem. Anonymkode: dd6d1...823
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #20 Skrevet 9. oktober 2020 På 7.10.2020 den 7.10, AnonymBruker skrev: Den som lager maten bestemmer da hva som kjøpes inn, om du vil kjøpe dyrt er det ditt valg Anonymkode: 82a12...024 helt enig Anonymkode: 6dab1...3ee 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå