Gå til innhold

Arv: Har fått skifteattest, hva er neste steg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en slektning er arvinger av avdøde og har fått skifteattest i posten. 

Verdiene det er snakk om er bankinnskudd, alt av gjenstander og innbo fordelte vi for en stund tilbake. 

Grunnen til at jeg nå spør om hva neste steg er, er for å være forberedt i forhold til slektningen, da vedkommende er vanskelig å forholde seg til, og vi har ingen kontakt/omgås ikke. I tillegg har dette arveoppgjøret dratt ut i tid, slik at jeg er nødt til å ta initiativ til hvordan vi skal løse dette. 

Jeg regner med at kontoer er fryst slik at vi må i banken? Møte opp fysisk begge to? 

Er det sånn at banken hjelper oss med overføring av penger? 

Anonymkode: b5c5e...e9e

Skrevet

Er det du som står som bobestyrer (om det er rett uttrykk her)? Er siste skatteoppgjøret for avdøde klart - slik at du ikke plutselig sitter med et krav mot boet som du ender med å måtte betale om din medarving er vanskelig å snakke med? Jeg kjenner et tilfelle av at bobestyrer har holdt igjen noe for å kunne dekke eventuell restskatt før endelig oppgjør.

Konto(ene) fryses med en gang de får melding om dødsfall, men man kan betale regninger som avdøde stod ansvarlig for. Som enearving etter mannen min ssendte jeg inn attestert (rett kopi) skifteattest til banken og fikk overført alt innestående til meg. Banken avsluttet så alle kontoene hans. Banken var veldig enkel å snakke med, og de har gode rutiner på plass.

Jeg har måtte levere de to siste skattemeldingene hans, og fått igjen penger. Kemnerkontoret var veldig klar på at jeg ikke burde avsluttet kontoene hans før det var avklart - for det var mye lettere å overføre pengene dit. Spesielt om det var flere arvinger. Hun jeg snakket med var veldig klar på at du kan beholde kontoen, men at bankene ikke pleier å fortelle det - fordi det er lettere for dem.

Anonymkode: a17de...87c

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Møte opp fysisk begge to? 

Anonymkode: b5c5e...e9e

Det beror på hva som står i skifteattesten om hvem som skal stå for skiftet, som beror på om dere begge har sendt inn erklæring om privat skifte til tingretten, eller bare du. Har bare du sendt inn erklæring om privat skifte, så kan du gå i banken alene, men har også han sendt inn erklæring, så må dere gå til banken sammen, eller så må du ha en skriftlig fullmakt fra ham til å gå på hans vegne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...