Gå til innhold

Har vi for få kongelige i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den kjære kongen vår er sliten og må hvile seg i form. Sykemeldt og alle avtaler er avlyst. Dronningen er heller ingen ungdom og har passert ordinær pensjonsalder med nesten 20 år.

Haakon jobber og står på, mens hans kone er kronisk syk og har redusert kapasitet. To mindreårige barn hvorav kun den ene vil bli pålagt oppgaver for kongehuset.

Märtha er alenemor for tre barn under 18 år og har frasagt seg både rettigheter og plikter knyttet til kongehuset. 

Ja- så hva gjør vi da? 

Haakon og datteren må dele på alle oppgaver?

Anonymkode: 31996...3e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal vi gjøre noe som helst? Har jo ikke noe i mot våre kongelige, men synes ikke noe om å bruke så mye penger på så få folk når vi har og garantert kommer til å få fattigdom fremover.

Anonymkode: 3fd4c...d63

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Den kjære kongen vår er sliten og må hvile seg i form. Sykemeldt og alle avtaler er avlyst. Dronningen er heller ingen ungdom og har passert ordinær pensjonsalder med nesten 20 år.

Haakon jobber og står på, mens hans kone er kronisk syk og har redusert kapasitet. To mindreårige barn hvorav kun den ene vil bli pålagt oppgaver for kongehuset.

Märtha er alenemor for tre barn under 18 år og har frasagt seg både rettigheter og plikter knyttet til kongehuset. 

Ja- så hva gjør vi da? 

Haakon og datteren må dele på alle oppgaver?

Ja, sånn blir det nok.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Dankert skrev:

Ja, sånn blir det nok.

Men det går jo ikke. Da risikerer de å bli utbrente begge to.

På tide med en folkeavstemning om styresettet kanskje :) det tynnes i rekkene nå...

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På tide med en folkeavstemning om styresettet kanskje :) det tynnes i rekkene nå...

De kan jo takke nei til de fleste oppdrag de får tilbudt. De har enormt med flexitid. Tror de skal klare seg/)

Anonymkode: b7921...2ee

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har det vært flere før?

Anonymkode: 07785...8db

• Liker 1
Skrevet

De får jobbe overtid som alle andre. 

Anonymkode: dcb6c...fe0

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det vært flere før?

Inkl. Ari Behn var de jo seks ei stund, men husker ikke om det paret representerte. 

Kan det tenkes at The Shaman kan tre inn? Er dette noe han ønsker selv tro?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På tide med en folkeavstemning om styresettet kanskje :) det tynnes i rekkene nå..

Det er på tide, selv om jeg mistenker sterkt at majoriteten ønsker dette. For meg så føles monarkiet ekstremt utdatert og unødvenig. 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har det vært flere før?

Før i tiden fikk de kongelige, i likhet med resten av befolkningen, flere barn og når barna vokste opp fikk de oppgaver, ikke bare kongeparet, kronprinsparet og arve prinsen/prinsessen.

Anonymkode: be6c8...f65

Gjest theTitanic
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inkl. Ari Behn var de jo seks ei stund, men husker ikke om det paret representerte. 

Kan det tenkes at The Shaman kan tre inn? Er dette noe han ønsker selv tro?

De kongelige lider nok ingen nød og jobber seg heller ikke ihjel. Det blir helt feil å dra inn nye. Kongevikar blir nok ingen suksess. At Durek trer inn er verdens dårligste ide. Mannen er jo ikke i vater. 

Skrevet

Nei, vi har får mange.

Anonymkode: abe04...6b7

• Liker 2
Skrevet

Det er på tide å avvikle monarkiet. Det virker som det å være kongelig mest av alt er en stor belastning, og mange av dem vil helst leve helt andre liv enn de blir født til. Tenk å være et lite barn og vite at du skal leve hele livet ditt for åpen scene og vil ha begrenset mulighet til å bestemme over det selv. En slik rolle bør være for voksne som har valgt det selv.

Skrevet

Det er ikke noe poeng i å ha "kongelige" når det etter hvert bare er vanlige partyfolk fra festpublikummet som opphøyes til den tittelen. De er helt vanlige folk som deg og meg, men lønnes og gis muligheter av en annen verden. Alt er tilgjengelig for dem og vil de ha mere, ja så får de det.
Skikkelige kongelige som vet hva rollene består i må man kunne forvente noe ekstra av hele tiden mens de er i offentlighetens lys. De er dessuten ikke kongelige, det er en tittel som medfølger en jobb de har fått og har påtatt seg å gjøre. Insisterer de på å være helt vanlige folk blant helt vanlige folk når de vil, da blir det helt feil. Ekstraordinær pengebruk til et liv med veldig høy standard har jeg ikke noe sans for. De er ikke valgt av meg. Bukking og skraping for slike folk, bare fordi de har noen titler, er ikke ok. Jeg liker dem faktisk ikke noe særlig om jeg skal være ærlig. 
Et pengeforbruk til tant og fjas som er et statsbudsjett verdig, er ille. En av Mette Marits reiser "til fattig land i afrika" (eller hvor det nå var) med en svindyr designerveske (som omsatt i kroner og øre kunne ha gjort mye godt for alle som bodde der) på armen er et bilde jeg aldri glemmer. 

Martha er et kapittel jeg aller helst bare lukker døra til. Hun er en kjempeskuffelse, ikke fordi hun har valgt det hun har valgt, men fordi hun kjører alle hestene på en gang og fortsetter å presentere seg som kongelig prinsesse i reklamering for sin og kjærestens "butikkvirksomhet" enda hun vet at hun ikke skal det. Min påstand er at hvis hun ikke hadde hatt tittelen og vært den hun er, så hadde ikke Durek visst hvem hun var en gang. Han er omgitt av smellvakre alternative kjendisdamer fra hele verden og kan velge og vrake. Han representerer en alternativ pengemaskin og hun bidrar til å løfte Ham opp til enda større høyder. Mere penger og berømmelse følger i kjølvannet. Jeg gremmes i dypet av min sjel og sier avskaff hele teateret når Sonja og Harald er borte! 

Anonymkode: 6d070...565

Skrevet
10 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Tenk å være et lite barn og vite at du skal leve hele livet ditt for åpen scene og vil ha begrenset mulighet til å bestemme over det selv. 

Barn vet jo ikke sånne ting. De lever sine barneliv og jeg tror at de har den omsorgen de trenger og får muligheter som mange andre unger ikke en gang kan drømme om. De blir sett og tatt vare på av omgivelsene og fulgt opp av spesialister hvis de trenger det. Ferier, hobbyer, leker, skolegang og venner, privatsjåfører, barnevakter m.m. og alt unger normalt sett ikke har i så stor skala, eller har i det hele tatt. Disse ungene har alt dette og det er normalt for dem. At de må lære seg at det er noe som heter innpåslitne, uhøflige fotografer og journalister etc. er jo en ekstra ting som følger med, men det lærer de også å forholde seg til. De er vant til det fra de er små. Posere, posere, posere. Smil. Det er jo forøvrig slik resten av verden også gjør det i forholdt til å bli tatt bilder av, se og bli sett. Det er vanlig for mange og neppe noe plagsomt før de blir eldre og kjenner at de ikke vil ha det.

Jeg tror at noen vil ut av den settingen når de blir voksne nok til å ta egne avgjørelser (og da skal de få gjøre det syns jeg og ha sin plass i bakgrunnen), men en kan lære seg å snu det til sin egen fordel. Det finnes ulemper ved det livet, men det finnes uendelig mange flere fordeler og med gode terapauter og lærere som hjelper en, blir det folk av dem også på et vis. 

Synd at det er og blir et snobbeliv, kun med folk fra det spesielle laget av befolkningen som blir kongelige. Skulle hatt noen der fra grasrota, som hadde jord på nevene og holdt seg på jorda i moderat forbruk og nøysom livsførsel. En Gerhardsen-familie fra gamle dager i den stillingen hadde vært forfriskende. 

Anonymkode: 6d070...565

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...