Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Red-Rose
Skrevet

Jeg har arvet noen smykker etter min bestemor.

De lå i en bankboks. På noen av smykkene ser jeg tallkoden for gull og sølv, men ikke på alle. Det er også et perlekjede, og noen brosjer med edelstener. Siden de har ligget i en bankboks i nesten 10 år nå (siste gang bankboksen var åpnet), og bestemoren min eide en ganske stor formue(flere bygårder i oslo), lurer jeg nå på om smykkene er verdt noe.

Det er vel litt rart å ha juggel i en bankboks?

Hvor kan jeg få tatt en verdivurdering på disse smykkene? Hvor mye koster det?

Smykkene er meget gamle, og jeg kunne tenkt meg å smelte de om og lage nye smykker tilpaset meg. Noen som vet om dette er mulig, og hvor mye det koster?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Prøv antikvitetshandlere som forhandler smykker, auksjonshus eller gullsmaed for verdivurdering. Tror ikke det koster veldig mye. Synes det høres kjempespennde ut med gamle og "mystiske" smykker:) Har arvet og fått noen selv av gamle tanter, men jeg har valgt å beholde de som de er med all sin gamle sjarm. Ekstra gøy med gammelt strass og brosjer når alle spør hvor du har kjøpt de;)

Gjest gjesten
Skrevet

Elias Solberg i Basarene ved Domkirken i Oslo vurderer gamle smykker. Men også en skikkelig gullsmed gjør det (ikke Bjørklund!!!).

Gjest Gjest
Skrevet

Moren min smeltet om arvesmykker hun fikk og fikk laget nye moderne (dengang; 80-tallet) smykker som er helt intetsigende nå. Søsteren min og jeg er lei oss for det, for vi har sett på gamle bilder at det var nydelige smykker...

Vær så snill: Før du gjør det, kan du ikke sjekke hva du får for smykkene ved å selge dem (så kan noen med interesse for gamle ting ta vare på dem og glede seg over dem i steden for?)

Det kan jo tenkes at prisen du får for omsmeltning ikke er annerledes enn å selge smykkene som antikviteter. Please, tenk på det - det gnager i hjertet når jeg tenker på det. Har du smeltet det om er det ingen vei tilbake... Please!

Gjest Gjest
Skrevet
Smykkene er meget gamle, og jeg kunne tenkt meg å smelte de om og lage nye smykker tilpaset meg. Noen som vet om dette er mulig, og hvor mye det koster?

Vær litt forsiktig med det om de er veldig gamle. Noe av verdien (og sjarmen) ligger nettopp i at de er gamle, spesielt om de er i bra stand og utførelse. Jeg ville heller solgt dem om du ikke ønsker å bruke dem selv.

Gjest gjesten
Skrevet

Moren min har også smeltet om gamle smykker. Om du gjør det vær da klar over at det kreves mye rent gull for at du skal få et smykke. Så det kan være du må betale noe i tillegg til det du vil smelte om. Vet at det ikke er alle gullsmeder som gjør det lenger heller, men som kun lar deg bytte de gamle smykkene inn i noe nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...