Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en million spørsmål.. Som sikkert alle andre førstegangs! 

Hvilken gravid app bruker dere? Hvorfor? 

Hvilke gravidpiller tar dere? Altså kosttilskudd 

Hva skjer på første svangerskapskontroll? Sånn med tanke på om barnefar skal være med. 

Kommer sikkert fler spørsmål etterhvert

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nødvendig at far er med første gang :) bare utfylling av helsekort og avhengig av når kontrollen er blir det kanskje blodprøver. Er den før uke 12 må man tilbake for blodprøvene 

Anonymkode: f1eb1...0c2

• Liker 1
Skrevet

1. Jeg bruker selv preglife sin, synes denne er enklest og mest oversiktlig. 

2. Multivitamin og trankapsler. Folat de tre første mnd, men spis gjerne opp de resterende om du har til gode etter uke 12. Du får også kjøpt gravidpakker med vitaminer+mineraler på apotek. Men med sunn, normal kosthold så trengs sjeldent tilskudd. (Med mindre du vet du har lave nivåer av noe såklart)

3. Første svangerskapskontroll er vell vanligst i rundt uke 12. Da tar du med en urinprøve, i denne vil de sjekke om du f.eks har kjønnsykdommer osv. Du vil så sammen med lege fylle ut helsekortet ditt, dette skal du ha med på hver kontroll fremover. Mulig legen snakker litt om kosthold og kommer med råd/tips for tiden fremover. Jeg har personlig ikke hatt med barnefar på svangerskapskontroller, men her kjenner du på hva du selv ønsker. 

Skrevet
6 minutter siden, Oppsi skrev:

Da tar du med en urinprøve, i denne vil de sjekke om du f.eks har kjønnsykdommer

Eh, nei. 

Anonymkode: 5f20b...70e

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eh, nei. 

Jo, faktisk så tester de for dette. Blandt annet for klamydia. 

Skrevet
1 minutt siden, Oppsi skrev:

Nei, det er ikke vanlig. Enkelte blir testet, men det er på ingen måte normalt. 

• Liker 3
Skrevet

1. Jeg bruker både Preggers og Babyverden appen. Har også Preglife, men må si at jeg foretrekker de andre 2.

2. Bruker Gravid-kosttilskudd fra Lifeline Care. Den har vitaminer, mineraler og Omega 3 kapsler alt i 1 og tilpasset gravide som jeg synes er praktisk. Er selvfølgelig også mulig å kjøpe separate vitaminer/omega 3. Har fått anbefalt å ta ekstra jern fra uke 18, men det får man vite om om man trenger etter blodprøve svar vanligvis tror jeg.

3. Jeg hadde første svangerskapskontroll hos fastlegen rundt uke 9, fikk bestilt fødeplass og fikk helsekort og fikk tatt blodprøver for blodtype, kjønnssykdommer og diverse andre ting . Deretter første time hos jordmor uke 15. På jordmor timen fikk jeg beskjed at faren kan jo bli med på første timen, noe som de ikke informerte meg om på telefonen (akkurat nå er det mer sannsynlig at far ikke får bli med på ting pga korona), så hun sa at han kan bli med neste gang.
Som Oppsi sier skal man alltid ta med urinprøve til alle svangerskapskontroller (jeg bare kjøpte urinprøveglass på apoteket for dette).

Skrevet
6 minutter siden, Oppsi skrev:

Hehe, nei. Du har misforstått veldig.

Anonymkode: 60ec9...a71

Skrevet

Til tråstarter, du KAN bli testet for kjønnsykdommer 😂

69DFCB22-11C4-4B85-AB44-BB74E3E5B9FB.jpeg

• Liker 2
Skrevet

Gravide under 25 år blir tilbudt klamydia test, så vil si det er relativt vanlig ja 

Anonymkode: a8f71...bba

• Liker 1
Skrevet

Okei, takk for oppklaring! 

Skrevet (endret)
1 time siden, toffel skrev:

Har en million spørsmål.. Som sikkert alle andre førstegangs! 

Hva skjer på første svangerskapskontroll? Sånn med tanke på om barnefar skal være med. 

Kommer sikkert fler spørsmål etterhvert

1. Anbefaler Preggers og Preglife. Føler man får litt mer informasjon i Preglife, men den smilende og dansende frukten eller grønnsaken (som skal være størrelsen på babyen) i Preggers appen er så skjønn. Appene er i grunnen ganske like med hva av informasjon man får, men anbefaler begge to.

2. Tar lifeline care gravid kosttilskudd, men har ikke prøvd noen andre. Dette er første boksen med tilskudd for gravide jeg noen gang har hatt og dette er mitt tredje svangerskap. Har tatt 5/30 dager og kjøpte den for et par uker siden.. Sliter med å få ned pillene uten å brekke meg og kaste opp og spesielt én av de fire man skal ta hver dag lukter helt jævlig.. Vet jo ikke hvordan de andre er, men ville uansett prøvd noe annet enn denne pakken..

3. På første kontrollen er det ikke nødvendig at far blir med. Her har det kun vært en kort samtale med blant annet utfylling av helsekort, måling av blodtrykk, urinprøve og blodprøver. Ser noen her sier at det ikke er vanlig å bli testet for blant annet klamydia, så ble nesten litt fornærmet om det er tilfellet og de faktisk har testet meg for diverse slike sykdommer i alle mine tre svangerskap😂

Endret av Switch
Skrevet

Jeg klarer ikke å bestemme meg, så jeg bruker disse, minus Growth og WomanLog. Synes Helseoversikt er best, da du kan legge inn helsekortet på den så den alltid er tilgjengelig, i tillegg til at også jordmødre anbefaler denne. Liker så godt animasjonen i gravid+, og Preggers er søt med måten de beskriver størrelsen til baby på. Preglife er fin, og babyverden bruker jeg mest fordi det er informasjon om min eldste på den også 😅 

Tok multivitaminer med folat i starten, nå tar jeg kun omega 3. 

Ikke nødvendig å ha med barnefar. Egentlig ikke nødvendig på noen av kontrollene, med unntak av en hvor han må være å bekrefte farsskap, men det er jo litt opp til dere. Noen vil jo gjerne være med på det meste :) 

EBF9CE63-C104-4335-8386-C3054C2C7F3E.png

Anonymkode: b0e26...971

Skrevet
2 hours ago, Oppsi said:

Er man under 25 år så får kvinner tilbud om å ta klamydiatest (eller det kommer vel an på kommunen du tilhører?). Har ikke hørt at man tester det fra urin, men fra en sånn lang bomullspinne som blir ført opp i skjeden og deretter ned i en beholder. 

Skrevet

Fornøyd med:

+Graviditet (kan også se ultralydbilde uke for uke. Har 3D bilde av en baby som utvikler seg sånn du ser sånn ca. hvordan den ser ut i magen). 

Preggers (Har også utfyllende sjekkliste).

Helseoversikt (Står mye informasjon om babyen i magen ut i fra hvilke uke du er i). 

Skrevet
5 timer siden, Kenelz skrev:

Er man under 25 år så får kvinner tilbud om å ta klamydiatest (eller det kommer vel an på kommunen du tilhører?). Har ikke hørt at man tester det fra urin, men fra en sånn lang bomullspinne som blir ført opp i skjeden og deretter ned i en beholder. 

Hørt, eller selv erfart? Jeg har aldri fått noen bomullspinne oppi dåsemor, men har likevel papirer på at det er blitt testet for diverse sykdommer😅

Skrevet

1. Preggers, helseoversikt og graviditet+

2. nycoplus gravid. Forsøkte også Lifeline care gravid som en over, men de var grusomme og få ned og kom i retur en gang, så jeg kastet de..

3. Første kontroll var hos jordmor i uke 9. Hadde ikke partner med. Fylte ut helsekort og var mest samtale om kosthold, helse og hva som skjer videre. Blodprøver ble tatt etter uke 12 hos fastlege. Jeg ble også sjekket for klamydia via urinprøven (er over 25 og ingenting jeg ba om, så gikk ut fra at det ble gjort på alle) og fikk tilbud om De skulle sjekke hiv via blodprøven. Partner har heller ikke fått være med på noen kontroller pga korona, men skal få være med neste gang (uke 32).

Anonymkode: 561f2...1a8

Skrevet (endret)

Vi har babyverden, preglife og preggers. Men bruker egentlig ingen så mye, mest for å følge med på hvor langt jeg har kommet, også har de fine "dele-bilder" (spes preggers med fruktsammenligning). Han liker derimot å lese på appen (trur det er preglife han har). Jeg hører på uke for uke podcasten til babyverden innimellom. 

Jeg tar nycoplus sine gravidpiller. Litt sånn better safe than sorry, var en del kvalm i starten og maten ble litt så om så. Det er 4 piller hver dag da 😕 men for meg går det greit. Noen blir kvalme av slike (store og mange piller). Det viktigste er folat-tilskudd (iaf i første trimester). Sjekker nivåene dine på kontrollene uansett. 

Legger til at jeg fortsetter å gå på gravidpillene (er i uke 16 nå), det kan jo ikke skade. Men mange slutter etter uke 12 (jeg hamstret litt da det var salg 🙄 så har til jul ca 🤣) Også må jeg ha mer tilskudd på jern fra uke18 (etter svar på blodprøvene). 

Hva skjer på første svangerskapskontroll? Sånn med tanke på om barnefar skal være med. 

Vi vurderte sterkt å ha han med, siden han ikke får være med på noe annet. Men vi ombestemte oss. Og det var bra. Handlet bare om min helse. Fylte ut helsekort, snakket litt kjapt om formen, tok blod- og urinprøve. Eneste om han var kort personinfo på helsekortet. Tror det gir mer for han å bli med lengre ut i graviditeten enn så tidlig. 

Endret av spinnwild
Skrevet

Gratulerer med baby on board! ❤️ 

Jeg er sikkert ikke mye lenger på vei enn deg, men svarer likevel siden jeg var hos legen med akkurat disse spørsmålene selv. :) 

Jeg har endt opp med Helseoversikt sin. Prøvde noen andre også, men liker best å forholde meg til en, og denne viser blant annet til mange gode artikler og informasjon etter hvert som det blir relevant.

Jeg tar folat, multivitamin og d-vitamin. Det ble mye rimeligere enn å kjøpe de ferdig-pakkene for gravide og var helt innafor i følge lege. Fikk beskjed om at de fleste også ble satt på jerntilskudd ca midt i svangerskapet, og at de vurderer hvor stor dose ut i fra blodprøven man tar i uke 12.

Fikk beskjed av legen om at de tar div blodprøver, b.la. for å sjekke jernnivå, du får helsekort, og man må ha med urinprøve (det må man visst til alle kontroller fremover). Jeg fikk også beskjed om at de bruker urinprøven på den første kontrollen til å bl.a. sjekke for enkelte kjønnssykdommer. Jeg er 30 og har hatt samme partner i snart 14 år, så for meg virket det som at det var helt standard.
Min samboer kommer ikke til å være med på annet enn ultralyder tror jeg, med mindre det er anbefalt. Dels pga corona og at de vil du skal komme alene, og dels fordi jeg har hørt det er mye som ikke angår far i starten. 

Skrevet

Takk for masse gode svar, dere! Setter pris på det. 

Har ikke fått beskjed om å ta med urinprøve på første kontroll, men får vel gjøre det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...