AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #1 Skrevet 6. oktober 2020 Hei Vi sliter litt med å legge for tiden.. Jenta vår er tre år og har begynt å nekte å legge seg. Hun har alltid brukt litt tid på å sove, men nå er det høylytt roping, hopping i senga, glemt å leke katt, skal ha den ene leken etter den andre, tørst og sulten selvom hun akkurat har spist, på do, alt egentlig.. Hun får selvsagt vann og gå på do, men alle disse andre tingene pleier jeg å spørre om før hun legger seg "er du mer sulten? Har du vært på do? Etc etc" Ligger en av oss ved siden av henne får hun ihvrtgsll ikke sove og skal ha oss med i leken. Går vi fra henne blir det grining og roping og hun holder seg selv våken. Hun våkner vanligvis halv åtte og legger seg åtte. Hun er i bhg fra ni til 1430 ca. Pappaen begynte å være hjemme på kveldene for et par uker siden pga endring i jobbtidene og før det var det bare meg og henne. Da gikk det egentlig bedre. Kan det ha noe med dette å gjøre? Hun får masse tid med pappaen sin, men virker som hun rett og slett ikke får nok eller hva er det? Anonymkode: a2542...a15
Whistler Skrevet 6. oktober 2020 #2 Skrevet 6. oktober 2020 Her gjelder det å være en konsekvent forelder. Vann etter leggetid? Leke med foreldre etter leggetid Hallooo! Ikke la treåringen ta styringen. 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #3 Skrevet 6. oktober 2020 1 time siden, Whistler skrev: Her gjelder det å være en konsekvent forelder. Vann etter leggetid? Leke med foreldre etter leggetid Hallooo! Ikke la treåringen ta styringen. Men det er jo dette vi sier nei til. Og vann får hun. Hva gjør du om du er tørst om natten? Anonymkode: a2542...a15 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #4 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg ville vært konsekvent. Kanskje du skal prøve den metoden der du bærer barnet tilbake i sengen hver gang det skriker/hopper i senga/kommer ut osv, også sier du natta, nå skal du sove. Også fortsetter man med dette men man sier mindre for hver gang, andre gang sier du bare natta og tredje gang sier du ingenting. Da får ikke barnet oppmerksomhet og det er ikke underholdende å holde seg våken. Kanskje hun syns det er spennende hva dere gjør siden pappa har begynt å være hjemme. Gi hun vann og la henne gå på do før hun legger seg så vet du at hun ikke har noen av de behovene. Anonymkode: f4f7a...104
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #5 Skrevet 6. oktober 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo dette vi sier nei til. Og vann får hun. Hva gjør du om du er tørst om natten? Anonymkode: a2542...a15 Selvsagt skal barnet få vann, men kan dere ikke ha kopp stående i senga? Anonymkode: 6578a...d63
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #6 Skrevet 6. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville vært konsekvent. Kanskje du skal prøve den metoden der du bærer barnet tilbake i sengen hver gang det skriker/hopper i senga/kommer ut osv, også sier du natta, nå skal du sove. Også fortsetter man med dette men man sier mindre for hver gang, andre gang sier du bare natta og tredje gang sier du ingenting. Da får ikke barnet oppmerksomhet og det er ikke underholdende å holde seg våken. Kanskje hun syns det er spennende hva dere gjør siden pappa har begynt å være hjemme. Gi hun vann og la henne gå på do før hun legger seg så vet du at hun ikke har noen av de behovene. Anonymkode: f4f7a...104 Høres ut som en god ide. Hun er nok veldig interessert i hva pappaen skal gjøre, så han pleier å ta seg av legging osv nå så hun får det behovet dekket.. Kanskje hun bare må bli vant til det. Hun virker veldig oppspilt Får noen ganger dårlig samvittighet også, måten hun gråter og sier hun er så sulten. Og rett før har ejg sittet og nærmest dyttet mettende kveldsmat inn i munnen hennes (maset og minnet på at hun skal spise, spurt tre ganger om hun er mett, med ja hver gang...) og etterpå bare "ååå magen min skriker etter mat, jeg er så sulten mamma, jeg lover å sove etterpå".. Altså hva skal jeg gjøre... Det er fælt.. Har hendt to ganger i sommer at jeg tok henne på ordet og lagde en ekstra skive. Én eneste bit tok hun 🙂 Anonymkode: a2542...a15
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #7 Skrevet 6. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvsagt skal barnet få vann, men kan dere ikke ha kopp stående i senga? Anonymkode: 6578a...d63 Har kopp ved nattbordet 😊 Anonymkode: a2542...a15
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #8 Skrevet 6. oktober 2020 1 time siden, Whistler skrev: Her gjelder det å være en konsekvent forelder. Vann etter leggetid? Leke med foreldre etter leggetid Hallooo! Ikke la treåringen ta styringen. Enig i dette. Her ville jeg brukt Jo Frost sin metode. Anonymkode: 30d6b...372
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #9 Skrevet 6. oktober 2020 Tenker det er helt vanlig. Alle mine har hatt faser der de ikke vil legge seg, som har gått over. Det kan godt være at det handler om at mannen din er hjemme, men det kunne blitt sånn uansett. Bare prøv å være rolig og konsekvent, selv om det er slitsomt. Anonymkode: b3310...00d 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #10 Skrevet 6. oktober 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som en god ide. Hun er nok veldig interessert i hva pappaen skal gjøre, så han pleier å ta seg av legging osv nå så hun får det behovet dekket.. Kanskje hun bare må bli vant til det. Hun virker veldig oppspilt Får noen ganger dårlig samvittighet også, måten hun gråter og sier hun er så sulten. Og rett før har ejg sittet og nærmest dyttet mettende kveldsmat inn i munnen hennes (maset og minnet på at hun skal spise, spurt tre ganger om hun er mett, med ja hver gang...) og etterpå bare "ååå magen min skriker etter mat, jeg er så sulten mamma, jeg lover å sove etterpå".. Altså hva skal jeg gjøre... Det er fælt.. Har hendt to ganger i sommer at jeg tok henne på ordet og lagde en ekstra skive. Én eneste bit tok hun 🙂 Anonymkode: a2542...a15 Ja skjønner det, men hun vet det at du gir etter om hun sier sånt og da får hun være oppe lengre. Er derfor de søte små gjør sånt 😅 Anonymkode: f4f7a...104
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #11 Skrevet 6. oktober 2020 Kan det være at hun er mørkeredd? Mine har bestandig hatt perioder hvor de er vanskeligere å legge på høsten nettopp fordi det er mørkere ute... Anonymkode: dd23f...873
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #12 Skrevet 6. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i dette. Her ville jeg brukt Jo Frost sin metode. Anonymkode: 30d6b...372 Det ville virkelig ikke jeg Anonymkode: 6578a...d63 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #13 Skrevet 6. oktober 2020 Hvor lenge har dette vart? Sover hun på dagtid? Om ikke - kan hun være overtrøtt? Mi på samme alder våkner rundt 7. Går til sengs rundt 18/18:30 og sovner med en gang etter at vi har lest en bok. Anonymkode: 3f729...2bd
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #14 Skrevet 6. oktober 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i dette. Her ville jeg brukt Jo Frost sin metode. Anonymkode: 30d6b...372 Hva er jo frost sin metode? Anonymkode: b1be3...b2a
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #15 Skrevet 6. oktober 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som en god ide. Hun er nok veldig interessert i hva pappaen skal gjøre, så han pleier å ta seg av legging osv nå så hun får det behovet dekket.. Kanskje hun bare må bli vant til det. Hun virker veldig oppspilt Får noen ganger dårlig samvittighet også, måten hun gråter og sier hun er så sulten. Og rett før har ejg sittet og nærmest dyttet mettende kveldsmat inn i munnen hennes (maset og minnet på at hun skal spise, spurt tre ganger om hun er mett, med ja hver gang...) og etterpå bare "ååå magen min skriker etter mat, jeg er så sulten mamma, jeg lover å sove etterpå".. Altså hva skal jeg gjøre... Det er fælt.. Har hendt to ganger i sommer at jeg tok henne på ordet og lagde en ekstra skive. Én eneste bit tok hun 🙂 Anonymkode: a2542...a15 Vel, når du får dårlig samvittighet av ting du åpenbart ikke trenger det for, og av og til gir etter, så merker hun godt dette og utnytter det. Hun vet at mamma er svak og hvis hun spiller på sånn og sånn så får hun viljen sin tilslutt om hun holder på lenge nok. Så her gjelder å være konsekvent og gjøre seg litt hard. Det er helt normalt at barn ikke vil legge seg, de har jo så mye energi og alt er nytt og spennende, de har ikke tid til å sove. Men vi vet hvor viktig søvnen er for både voksne og barn. Om du er konsekvent og slutter å gi henne noe s helst oppmerksomhet etter leggetid vil det fort gi seg Anonymkode: b1be3...b2a
VOX Skrevet 6. oktober 2020 #16 Skrevet 6. oktober 2020 Gratulerer, du har en fullstendig normal 3-åring. Grenser skal prøves ut og alt skal være på ungens premisser. Trøsten er at det går over. Så går det en tid før neste prøvelse ..sånn går nå dagene. Vips så har du en ung dame i hus, de magiske tenårene . 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå