Gå til innhold

Skattefradrag på gave til veldedige organisasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

en venn av meg nevnte at hun donerer penger til veldedige organisasjoner, fordi hun får igjen alt via skatteseddelen uansett. Jeg stusset over dette, og sjekket opp litt. Slik jeg forstår det får man skattefradrag på det man donerer (22%) inntil 50 000 kroner. Jeg har nevnt det for henne, og hun ble kjempeirritert og sa at hun donerer cirka 100 kroner i måneden, og altså får igjen 1200 kroner på skatten hvert år for dette. 

Jeg kan ikke nekte for at det stemmer, men lurer litt på om det gjør det. er bare nysgjerrig, ettersom jeg donerer litt penger selv. 

Anonymkode: 9c27e...2db

Skrevet

Det er bare veninnen din som ikke skjønner hva hun leser på skattemeldingen sin. 1200 er det hun har betalt inn, og dermed summen de regner fradrag av. Hun får 22% av dette. 

https://legerutengrenser.no/stott-oss/skattefradrag  

Anonymkode: 64064...150

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare veninnen din som ikke skjønner hva hun leser på skattemeldingen sin. 1200 er det hun har betalt inn, og dermed summen de regner fradrag av. Hun får 22% av dette. 

https://legerutengrenser.no/stott-oss/skattefradrag  

Anonymkode: 64064...150

Det var dette jeg også tenkte, men venninnen min insisterte hardnakket på at hun fikk igjen ALT hun betalte til den veldedige organisasjonen via skatteseddelen. Derfor ble jeg usikker. Ønsker også klarhet i dette, da hun har sagt til andre at de bør gi til veldedige organisasjoner fordi man får refundert alt inntil 50 000,- 

Anonymkode: 9c27e...2db

Skrevet

Hvis venninna di er så skråsikker, så kan du jo be henne donere 50.000 da 😉

Anonymkode: ce938...30c

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig er venninna di helt på bærtur. Det er jo selvfølgelig ikke slik at staten sponser opptil 50000 pr person i landet for at vi skal kunne late som om vi er gavmilde. 😂

Anonymkode: 1f825...475

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...