AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #1 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg trenger tydeligvis ting inn med te-skje, så setter pris på om noen kan hjelpe meg. Er for tiden på boligjakt og har fått et såkalt finansieringsbevis på 3 mill. Egenkapital på 550 000. Har sett etter boliger og sendt aktuelle til rådgiver i bank. Får da tilbakemelding på maks bud på flere av leilighetene, hvor totalsummen svinger veldig, og det er det jeg ikke forstår. F.eks. en andelsleilighet. Prisantydning 2,4 + fellesgjeld på 175 000 kr, omkostninger ca. 8 000. Rådgiver i bank sier at mitt maks bud kan være 2,2 millioner (altså under prisantydning), slik at totalbeløpet vil være ca. 2,4 (langt unna finansieringsbevis på 3 mill). Et annet eksempel, også andelsleilighet. Prisantydning 2,5 + fellesgjeld på 230 000 kr, omkostninger ca 8500. Rådgiver sier at maks bud er 2,5, slik at totalbeløpet vil være på ca 2.8 (fremdeles et stykke unna finansieringsbevis på 3 mill). Har også sett på selveier. Prisantydning 2,7 + omkostninger ca 80 000. Maks bud i følge rådgiver er 2,8, slik at totalt blir ca. 2,9 (også under finansieringsbeviset). Samtlige boliger har fellesutgifter på mellom 2500 til 3500 kr. Det jeg ikke forstår er hvorfor jeg ikke kan by høyere. Betyr ikke finansieringsbeviset at jeg kan kjøpe en bolig med totalpris (inkludert fellesgjeld og omkostninger) på opp til 3 mill? Er det noen her som kan forklare dette for meg? Anonymkode: 597d7...9ad
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #2 Skrevet 6. oktober 2020 Bytt bank. Det er der er helt vill detaljstyring, eneste banken jeg har hørt om som driver med sånt er sparebank 1 smn. Helt håpløst opplegg at rådgiver skal sitte og bestemme prisen på hvert objekt. Jeg har hatt dnb og danske bank. Da har jeg hatt et maksbeløp som kal inkludere kjøpssum å fellesutgifter å forholde meg til. Har aldri sendt noe som helst til rådgiver, unntatt da jeg ville ha unntak fordi det var utleiedel som ga ekstra inntekt. Anonymkode: 430ba...d23 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #3 Skrevet 6. oktober 2020 Aldri hørt om en bank som styrer slik, men holder du virkelig på å ringe banken hver gang du finner en leilighet? Vi ga bud på det som var innenfor vår finansiering, tok aldri kontakt med banken ...de har jo godkjent uansett Anonymkode: a4fc9...c7a 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #4 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg fikk lån, bød på en leilighet, megler sjekket med banken om at jeg faktisk hadde lån hos dem, fikk leiligheten og snakket først med banken nå to uker senere. Anonymkode: e87de...f64
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #5 Skrevet 6. oktober 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aldri hørt om en bank som styrer slik, men holder du virkelig på å ringe banken hver gang du finner en leilighet? Vi ga bud på det som var innenfor vår finansiering, tok aldri kontakt med banken ...de har jo godkjent uansett Anonymkode: a4fc9...c7a Fikk beskjed om sende inn forslag til prisnivået jeg så etter. Er fryktelig usikker på om jeg kan by eller i det hele tatt burde se på leiligheter opp til 3 mill når rådgiver gir meg slike tilbakemeldinger. Anonymkode: 597d7...9ad
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #6 Skrevet 6. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk beskjed om sende inn forslag til prisnivået jeg så etter. Er fryktelig usikker på om jeg kan by eller i det hele tatt burde se på leiligheter opp til 3 mill når rådgiver gir meg slike tilbakemeldinger. Anonymkode: 597d7...9ad Søk finansieringsbevis i en annen bank. Anonymkode: 430ba...d23
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #7 Skrevet 6. oktober 2020 Er det RÅD rådgiveren gir deg? Eller absolutte krav? Hva står det helt konkret med liten skrift i finansieringsbeviset? Anonymkode: 986df...e4f
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #8 Skrevet 6. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det RÅD rådgiveren gir deg? Eller absolutte krav? Hva står det helt konkret med liten skrift i finansieringsbeviset? Anonymkode: 986df...e4f Ingen liten skrift. Det som forundrer meg er at rådgiveren gir meg andre tall enn det som står i finansieringsbeviset. Anonymkode: 597d7...9ad
Guppy88 Skrevet 6. oktober 2020 #9 Skrevet 6. oktober 2020 Felleskostnader vil variere når det gjelder andelsleiligheter. Det, i tillegg til størrelse på fellesgjelden, spiller inn på totale boutgifter, og gir ulike maksbud på ulike boliger. Ta det som en kjempetrygghet at banken veileder deg på maksbud slik at du sitter igjen med er forsvarlig livsopphold når boutgifter er betalt. Stort pluss og en ansvarsfull bank!
Høna79 Skrevet 6. oktober 2020 #10 Skrevet 6. oktober 2020 Sist jeg kjøpte viste finansieringsbeviset tydelig hvordan innvilget langsiktig lån, fri EK, EK bundet i bolig (som skulle selges) og omkostninger, samlet resulterte i maks kjøpesum. (Den måtte da inkludere evnt fellesgjeld). Den situasjonen du beskriver TS høres jo helt håpløs ut, tenkte først at det kanskje var blandet sammen innvilget lån og maks kjøpesum, men virker jo ikke helt slik heller Hadde bedt banken forklare dette på en forståelig måte, og hvis ikke - se etter en annen bank 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #11 Skrevet 6. oktober 2020 8 minutter siden, Høna79 skrev: Sist jeg kjøpte viste finansieringsbeviset tydelig hvordan innvilget langsiktig lån, fri EK, EK bundet i bolig (som skulle selges) og omkostninger, samlet resulterte i maks kjøpesum. (Den måtte da inkludere evnt fellesgjeld). Den situasjonen du beskriver TS høres jo helt håpløs ut, tenkte først at det kanskje var blandet sammen innvilget lån og maks kjøpesum, men virker jo ikke helt slik heller Hadde bedt banken forklare dette på en forståelig måte, og hvis ikke - se etter en annen bank Har ikke lån i bank, kun et finansieringsbevis. Kan jeg spørre hvilken bank du har brukt? For all den infoen du nevner står ikke på mitt finansieringsbevis. Anonymkode: 597d7...9ad
Høna79 Skrevet 6. oktober 2020 #12 Skrevet 6. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke lån i bank, kun et finansieringsbevis. Kan jeg spørre hvilken bank du har brukt? For all den infoen du nevner står ikke på mitt finansieringsbevis. Anonymkode: 597d7...9ad Det var i DNB. Vet ikke hva som er standard, men for meg var i alle fall den måten å sette opp et finansieringsbevis på forståelig og greit å forholde seg til 🙃 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #13 Skrevet 6. oktober 2020 Merkelig. Vi fikk finansieringsbevis (si at det var på 2.7 da, for å ha et tall) og hadde 400 000 i egen kapital, og kunne da by 3.1 millioner. Altså det vi faktisk hadde mulighet til å betale. Skjønner ikke hvorfor rådgiveren din sier du må by 1 million under det du kan betale? Høres helt på viddene ut. Anonymkode: 3f8dc...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #14 Skrevet 7. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Merkelig. Vi fikk finansieringsbevis (si at det var på 2.7 da, for å ha et tall) og hadde 400 000 i egen kapital, og kunne da by 3.1 millioner. Altså det vi faktisk hadde mulighet til å betale. Skjønner ikke hvorfor rådgiveren din sier du må by 1 million under det du kan betale? Høres helt på viddene ut. Anonymkode: 3f8dc...2f3 På mitt finansieringsbevis står det at det er inkludert egenkapital og maks lån, som da totalt blir 3 mill. Jeg tenkte da at det betyr at så lenge jeg finner med totalpris rundt det, så kan jeg by, men at jeg må passe på fellesgjeld. F.eks. prisantydning 2.5, fellesgjeld 200 000, og at jeg da maks kan by 2.8, som totalt blir 3. Anonymkode: 597d7...9ad
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #15 Skrevet 7. oktober 2020 Hvis du ikke skjønner rådgiverens tilbakemeldinger må du jo spørre ham hva han mener, og hvorfor han vil sette grensen under det du har fått finansieringsbevis på. Det høres litt merkelig ut... Kan det være at noen av objektene du har presentert for ham kommer til å trenge mye oppussing/ renovering slik at du må ha noe å gå på der? Anonymkode: 69486...bf4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #16 Skrevet 7. oktober 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke skjønner rådgiverens tilbakemeldinger må du jo spørre ham hva han mener, og hvorfor han vil sette grensen under det du har fått finansieringsbevis på. Det høres litt merkelig ut... Kan det være at noen av objektene du har presentert for ham kommer til å trenge mye oppussing/ renovering slik at du må ha noe å gå på der? Anonymkode: 69486...bf4 Jeg skal selvsagt snakke med rådgiver, men ville forhøre meg her først. Det kunne jo være at jeg ikke har snøring, og det er synd å dumme seg helt ut. Ingen av boligene trenger oppussing, ingen av borettslagene planlegger store prosjekter, som bytting av bad, bygg av balkong, og annet. Anonymkode: 597d7...9ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå