Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes så mange bøker om livet hans, og det er så fascinerende å lese om hans tenkning.
Var han rett og slett for menneske til å være gud?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert fordi han ikke rakk å finne på noe, før han fikk dommen.

Anonymkode: 333bb...03f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert fordi han ikke rakk å finne på noe, før han fikk dommen.

Anonymkode: 333bb...03f

"Zeus, tilgi dem, de tror de vet alle."

Leste du Sokrates Apologien?
Dette er uten tvil den viktigste dødstraff i verdenshistorien.

Skrevet

Hvorfor skal be til ham? Vil du hedre Sokrates, hvorfor ikke om han og det han sa og forsøke leve etter det. Det er mye mer effektivt enn å bare be. 

Anonymkode: ee000...571

• Liker 1
Skrevet

Lese om ham*

Anonymkode: ee000...571

Skrevet
14 timer siden, PokemonGone skrev:

Det finnes så mange bøker om livet hans, og det er så fascinerende å lese om hans tenkning.

Det er da bare å finne på en. Gjør du et godt nok stykke arbeid med kommunikasjon og hjernevasking kan hva som helst bli en stor religion. Men husk at enhver religion trenger en "bad guy" - så finn opp en djevel/Voldemort til historien din. 

Anonymkode: a9a6a...5b4

Skrevet
14 timer siden, PokemonGone skrev:

En religion ber ikke til noen. Man bekjenner seg til en religion. Sokrates var jo en filosof og et vanlig menneske. Hvorfor skulle han bli tilbedt, mener du? Det blir som å tilbe Nelson Mandela, Stephen Hawkings eller Kong Olav.

Anonymkode: 5f847...bcc

• Liker 1
Skrevet
På 7.10.2020 den 4.21, AnonymBruker skrev:

Det er da bare å finne på en. Gjør du et godt nok stykke arbeid med kommunikasjon og hjernevasking kan hva som helst bli en stor religion. Men husk at enhver religion trenger en "bad guy" - så finn opp en djevel/Voldemort til historien din. 

Anonymkode: a9a6a...5b4

Dette er problemet. For Sokrates er den dårlige tingen menneskelig uvitenhet og dens evighet, alt som hindrer oss i å være gode og rettferdige.

Skrevet
På 7.10.2020 den 4.27, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle han bli tilbedt

for å stå opp for sin tro, selv når det kostet ham livet

Skrevet

Det ville vært dypt urettferdig og paradoksalt mot Sokrates hans filosofi å gjøre ham til en gud og filosofien hans til en religion. 

Da lurer jeg heller på hvordan det ville vært hvis en av de andre frelsesreligonene/kultene som var «hot contenders» og populære samtidig som den tidlige kristendommen hadde blitt statsreligion for romerriket.

• Liker 1
Skrevet
På 6.10.2020 den 19.06, PokemonGone skrev:

Menneskeheten gikk i såfall glipp av sin aller beste profet.

Sannheten er at Sokrates var altfor klok for sitt eget beste, og altfor klok til å bli dyrket av de overtroiske og dumme menneskene som fyller verden. Sånt daukjøtt går for tanketomme guruer og «profeter» som lyver dem midt i trynet.

Skrevet
6 timer siden, Lampe1 skrev:

Menneskeheten gikk i såfall glipp av sin aller beste profet.

Sannheten er at Sokrates var altfor klok for sitt eget beste, og altfor klok til å bli dyrket av de overtroiske og dumme menneskene som fyller verden. Sånt daukjøtt går for tanketomme guruer og «profeter» som lyver dem midt i trynet.

👏👏👏👏

11 timer siden, Frøkensina skrev:

Det ville vært dypt urettferdig og paradoksalt mot Sokrates hans filosofi å gjøre ham til en gud og filosofien hans til en religion. 

Da lurer jeg heller på hvordan det ville vært hvis en av de andre frelsesreligonene/kultene som var «hot contenders» og populære samtidig som den tidlige kristendommen hadde blitt statsreligion for romerriket.

Jeg er enig, det ville være motstridende å gjøre Sokrates liv til et martyrliv da han feilaktig ble dømt for ateisme i Athen.
Jeg må avklare at jeg ønsker ikke at han skal bli tildebt, men jeg lurer på hvorfor det ikke finnes, da han var hans liv så fantastisk og full av mystikk.

Skrevet
5 timer siden, PokemonGone skrev:

👏👏👏👏

Jeg er enig, det ville være motstridende å gjøre Sokrates liv til et martyrliv da han feilaktig ble dømt for ateisme i Athen.
Jeg må avklare at jeg ønsker ikke at han skal bli tildebt, men jeg lurer på hvorfor det ikke finnes, da han var hans liv så fantastisk og full av mystikk.

Fullstendig enig. En stor sjel og en minneverdig mann.

Skrevet
17 timer siden, PokemonGone skrev:

for å stå opp for sin tro, selv når det kostet ham livet

Folk blir jo drept daglig fordi de tror på noe. Skal man da lage en religion hvor man tilber dem av den grunn? Eller misforstår jeg noe her?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk blir jo drept daglig fordi de tror på noe. Skal man da lage en religion hvor man tilber dem av den grunn? Eller misforstår jeg noe her?

Du misforstår ikke noe. Det du sier er sant, men hvorfor er det martyrer i verden? Hva skiller dem fra resten?

• 4 uker senere...
Skrevet

Fordi vi har solide kilder til Sokrates. Vi vet at han eksisterte, når han ble født og når han døde. Vi kjenner til studenten hans Platon, og hans student Aristoteles.  Fordi vi vet så mye, så er det ikke noen som bare kan finne opp tullete historier om han. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ordentlig vitenskap passer neppe særlig "godt" sammen med religiøst sludder og vås.    

Anonymkode: 5587d...5ec

Vitenskap og religion er ikke motsetninger, de største fremskrittene i verden har blitt begått av religiøse i land hvor flertallet er eller var religiøse slik som under Islams gullalder og  i etterkrigstiden.

Anonymkode: 3d892...2a8

Skrevet

For at en religion skal bli populær kan du se på virkemidlene til de store religionene idag. Trusler om straff, helvete og evige pinsler virker å være veldig motiverende. Du får ikke noen stor religion uten. 

Anonymkode: b7ecc...d08

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For at en religion skal bli populær kan du se på virkemidlene til de store religionene idag. Trusler om straff, helvete og evige pinsler virker å være veldig motiverende. Du får ikke noen stor religion uten. 

Feil, de fleste av de store religionene sier at man får tilgivelse, den største krever kun tro for å få evig liv (kristendommen). Buddhismen har ingen skaper som straffer eller tilgir.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vitenskap og religion er ikke motsetninger, de største fremskrittene i verden har blitt begått av religiøse i land hvor flertallet er eller var religiøse slik som under Islams gullalder og  i etterkrigstiden.

Vitenskapen døde ut i islams "gullalder". Det var før islams inntog at araberne gjorde vitenskapelige fremskritt. Vitenskapelige fremskritt har kommet til tross for religion, ikke pga religion. Dette gjelder også kristendommen. Forskjellen er at kristendommen er blitt reformert over lengre tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...