Gå til innhold

Flekker på sko

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har arvet et par satengsko, men de har blitt flekkete etter forrige eiers bruk (kun 1 bryllup). Jeg lurer nå på hva slags behandling disse skoene tåler for å fjerne flekkene. Tåler de såpe og vann? Tåler de vann?

Noen som veit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror faktisk jeg leste noe om det samme problemet her inne en gang, og da ble det anbefalt å bruke viskelær faktisk. Hvis du gnikker litt med dette på flekkene, forsvinner visst flekkene... Det går jo an å brøve forsiktig med et viskelær (som er hvitt).

Skrevet

Takker for rådet, Augustbrud! :D

Det går kanskje på de helt markerte flekkene på hælene, men lurer på om det går med de flekkene som ligner på skjoler??? Vil vann lage mer skjolder tro?

Svært tvilende Astra som ønsker alle ei riktig god helg!

Skrevet

Har desverre ikke noe greie på det forøvrig. Hadde bare billig-sko jegm og skjoldene gikk ganske bra bort med vann og en gryteskubb(!) på mine sko. Men på litt mer ordentlige sko, er det sikkert andre som kan komme med bedre råd enn meg!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Når jeg gikk inn skoene mine klarte jeg å søle på de og det gikk bort med salmiakkvann.

Lykke til

Skrevet

Hei

Jeg har hørt at potetmel kan brukes, min far har en skinnhatt som har vært brukt flittig i endel år. Den hadde fått noen fine 8) svetteflekker som ikke gikk bort.

Etter å ha gnidd hatten inn med potetmel og latt det sitte i halvannet døgn, støvsugde han den grundig, - her er det viktig at alt potetmelet blir fjernet. Hatten har nå blitt kvitt de tydelige svetteflekkene, og det er bare noen svake skygger igjen av dem.

Det er veldig viktig med denne metoden at så lenge det er potetmel i det som skal renses, må det holdes laaangt unna fuktighet.

Håper det hjelper

Skrevet

Kjøp Silkevask! De har det bl.a. på Silkehuset i Vika i Oslo, det er et flytende vaskemiddel på sølvgrå metall flaske. Jeg hadde mange flekker og grønske på mine satengsko: fuktet en vakseklut med en teskje av dette vaskemiddelet, og på bare noen få sekunder var de helt rene igjen.

Anbefales på det varmeste, tar også flekker fra kjolen og ikke minst vanlig silketøy/pentøy som er ømfintelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...