Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier så har jeg startet på mitt første år som lærer. Da jeg utdannet meg ble det ofte snakk om "praksisjokket" og det har jeg egentlig vært forberedt på. Ja, det er mye å gjøre, jeg får sjeldent tid til å sitte og slappe av i mer enn 10 minutter, men det er som sagt noe jeg har vært forberedt på siden jeg startet på utdanningen. Det som sjokkerer meg er hvor dårlig systemet er. Jeg ønsker elevene mine det beste og jeg tok jo utdannelsen for å være med på å gjøre en endring. Men når systemet ikke fungerer, hvordan skal det gå? Et eksempel er jo det med spesialpedagoger. På skolen jeg jobber på brukes det lærere som hverken har spesialpedagogikk eller kompetanse i det faget de skal være spesialpedagog i. HVORDAN er det mulig? Jeg ser jo at jeg har vært veldig naiv, men det er bare så synd å vite at det sitter elever i flere klasserom rundt omkring i landet som ikke får den opplæringen de har krav på fordi ledelsen setter inn folk som ikke har den kompetansen som er nødvendig å ha. Hva tenker dere om dette? Jeg får så dårlig samvittighet og jeg vet ikke hvor lenge jeg kommer til å klare å jobbe i dette yrket. Finnes det en løsning på dette? 

Anonymkode: f80fc...5d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første året i jobb etter utdanning er alltid pyton, overgangen er enorm. Etter hvert får man en praksiskoffert (både i fysisk materiell men også inni hodet) og ta av slik at ting ikke alltid trenger planlegges like nøye og ting tar derfor ikke like lang tid. 

Anonymkode: 497d3...10e

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo et vesentlig problem som f.eks Nordahl-rapporten hentet frem for noen år siden - spesialundervisning foregår uten riktig kompetanse. De barna som har mest behov for spisset kompetanse får undervisning av ufaglærte. 

Tja, hva kan man gjøre med det? Fra høyere hold diskuteres det enda, men kanskje man kan gjøre noe på akkurat din skole? Sette fokus på problemet? Har skolen fokus på læringskvalitet og å minimere bruken av spesialundervisning? Har skolen et spesialpedagogisk team dette kan drøftes med?

Anonymkode: 65b9c...f88

• Liker 1
Skrevet

La oss også være ærlige her og adressere følgende - hvis det genuint mangler folk med riktig kompetanse så kan du ikke trylle frem løsninger...

At kabelen ikke går opp mange steder i landet er ikke noe bombe og det har vært slikt sist jeg var innom skolevesenet også (vi snakker om 10+ år)

Anonymkode: c56fd...3bb

• Liker 1
Skrevet

Mine første år som lærer, jobbet jeg selv som «spesialpedagog». Uten utdannelse i det. Har i etterkant tatt videreutdanning i spesped. 

Et problem er også at de med bachelor/master i spesped (altså ikke lærerutdanning), ikke får jobb i skolen fordi de ikke har utdanning i undervisningsfag. La oss si du er spesped for en med vansker i norsk og matte, da skal du iflg kravene ha både spesped, norsk og matte i utdanninga di. Jeg vet at mange spesialpedagoger ønsker å jobbe i skolen, men de får ikke jobb. Der jeg jobbet før, var det en spesialpedagog som hadde fått noe vikariat, men for å få fast fikk hun beskjed om å ta videreutdanning i fag.  

Der jeg jobber nå, har jeg to spesialpedagoger inne i klassen. De er lærere med videreutdanning, heldigvis. Så de har utdanning i spes ped. Men de blir ofte brukt som vikarer. 

Det er dessverre behov for flere folk i skolen, men ikke så lett å få til. 

Bare forbered deg på at du ikke vil få til mye av det som du lærte om på lærerutdanningen. Det er en helt annen verden der ute. 

Anonymkode: d8008...a1c

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ei som ble head huntet til en skole som manglet spes.ped som hun har master i. Hun har erfaring fra BUP og barnevernet. Da hun kom inn i skolen ble hun satt til å undervise (uten kompetanse) fordi de ikke hadde budsjett til å bruke det hun egentlig kom for. Og dette var en skole med store sosiale problemer og flere "problemklasser". Hun sluttet etter 3 måneder. 

Anonymkode: da372...545

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...