Gjest Switch Skrevet 6. oktober 2020 #1 Skrevet 6. oktober 2020 Hei! Sliter med mye vondt i hodet denne gangen og tar da Paracet når jeg føler det er såpass ille at jeg sliter med å «fungere helt som jeg skal». Selv om jeg prøver å begrense inntaket, så har det jo likevel blitt litt Paracet de siste ukene. Er 17+3. Skal til OUL om litt over en uke, så tenker så klart å spørre da og, men er det noen som vet noe om Paracet (i større mengder) på noen som helst måte er skadelig for babyen?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #2 Skrevet 6. oktober 2020 Google "paracet gravid" og du får masse svar.. https://www.vitusapotek.no/smerte/gravide-og-ammende/gravide/paracet-og-gravid---riktig-bruk/a/A5118 blant annet. Anonymkode: 15b5c...763
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #3 Skrevet 6. oktober 2020 Eh. Det har ikke falt deg inn å Google? Anonymkode: af212...e2b 1
Gjest Switch Skrevet 6. oktober 2020 #4 Skrevet 6. oktober 2020 Er det å være spydig anonymt en hobby noen har eller noe? Så klart har jeg googlet, og leser jo da at Paracet ikke er farlig og det foretrukne av smertestillende å bruke i svangerskapet, MEN her er det jo snakk om en del Paracet, og langvarig bruk. Fant dette om langvarig bruk av Paracet: «En dansk undersøkelse fra 2010 viste at langvarig bruk av paracetamol i svangerskapet kan føre til en litt økt risiko for at testiklene ikke kommer på plass i pungen ved fødselen. Tilstanden kalles kryptorkisme, og kan gi nedsatt sædkvalitet og økt risiko for testikkelkreft.» Nå vet ikke jeg kjønnet på babyen enda, men har heller aldri hørt noe snakk om dette før, og kunne jo da muligens hende at noen andre allerede har tatt det opp med lege/jordmor og dermed kan komme med et faktisk nyttig svar her😊
Sirinna Skrevet 6. oktober 2020 #5 Skrevet 6. oktober 2020 En studie som Folkehelseinstituttet har utført viste at langvarig bruk av paracetamol utover 30 dager i svangerskapet dobler risiko for ADHD hos barnet. Jeg synes du skal begrense inntaket og heller forsøke andre ikke-medikamentelle tiltak. 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #6 Skrevet 6. oktober 2020 Bestill en time hos manuellterapaut? Du trenger ikke henvisning. Be om å få sjekket spenninger i nakke og skuldre, det hjalp meg enormt! Fra å ha hodepine hver eneste dag til å få knappe hver 14 dag Anonymkode: bd271...ce5
Avianna Skrevet 6. oktober 2020 #7 Skrevet 6. oktober 2020 1 time siden, Switch skrev: Er det å være spydig anonymt en hobby noen har eller noe? Så klart har jeg googlet, og leser jo da at Paracet ikke er farlig og det foretrukne av smertestillende å bruke i svangerskapet, MEN her er det jo snakk om en del Paracet, og langvarig bruk. Fant dette om langvarig bruk av Paracet: «En dansk undersøkelse fra 2010 viste at langvarig bruk av paracetamol i svangerskapet kan føre til en litt økt risiko for at testiklene ikke kommer på plass i pungen ved fødselen. Tilstanden kalles kryptorkisme, og kan gi nedsatt sædkvalitet og økt risiko for testikkelkreft.» Nå vet ikke jeg kjønnet på babyen enda, men har heller aldri hørt noe snakk om dette før, og kunne jo da muligens hende at noen andre allerede har tatt det opp med lege/jordmor og dermed kan komme med et faktisk nyttig svar her😊 Jeg har brukt tryggmammamedisin.no. Der kan man stille et spørsmål om medisin under graviditet eller amming og man får veldig utfyllende personlig svar som man kan hente i løpet av 2-3 dager. De har også dette her om smerter: https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/smerte/ Der står det også: Det er viktig å ikke ta mer medisin enn det som står i pakningsvedlegget (1-2 tabletter á 500 mg inntil 3 ganger daglig), hvis ikke noe annet er avtalt med legen. Dette gjelder også de som ikke er gravide. Hvis dette ikke hjelper nok på smertene dine, eller du trenger å bruke paracetamol i mer enn én uke sammenhengende, bør du snakke med legen din.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #8 Skrevet 6. oktober 2020 Kanskje litt teit svar men har du prøvd å ut å gå tur og bevege deg? Slet veldig selv med vondt i hodet i første svangerskap. Beveger meg mer nå og passer på å komme meg ut i helgen og om jeg merker at det begynner å komme. Hos meg er det spenningsvondt og «stive skuldre» og slikt da så hjelper veldig å bevege seg. Anonymkode: fcf92...b93
Sirinna Skrevet 6. oktober 2020 #9 Skrevet 6. oktober 2020 1 time siden, Avianna skrev: Jeg har brukt tryggmammamedisin.no. Der kan man stille et spørsmål om medisin under graviditet eller amming og man får veldig utfyllende personlig svar som man kan hente i løpet av 2-3 dager. De har også dette her om smerter: https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/smerte/ Der står det også: Det er viktig å ikke ta mer medisin enn det som står i pakningsvedlegget (1-2 tabletter á 500 mg inntil 3 ganger daglig), hvis ikke noe annet er avtalt med legen. Dette gjelder også de som ikke er gravide. Hvis dette ikke hjelper nok på smertene dine, eller du trenger å bruke paracetamol i mer enn én uke sammenhengende, bør du snakke med legen din. Selv om man har god smertelindring av Paracet skal man likevel unngå sammenhengene bruk i over én uke i svangerskapet.
Gjest Switch Skrevet 6. oktober 2020 #10 Skrevet 6. oktober 2020 1 time siden, Avianna skrev: Jeg har brukt tryggmammamedisin.no. Der kan man stille et spørsmål om medisin under graviditet eller amming og man får veldig utfyllende personlig svar som man kan hente i løpet av 2-3 dager. De har også dette her om smerter: https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/smerte/ Der står det også: Det er viktig å ikke ta mer medisin enn det som står i pakningsvedlegget (1-2 tabletter á 500 mg inntil 3 ganger daglig), hvis ikke noe annet er avtalt med legen. Dette gjelder også de som ikke er gravide. Hvis dette ikke hjelper nok på smertene dine, eller du trenger å bruke paracetamol i mer enn én uke sammenhengende, bør du snakke med legen din. Tusen takk! Har vondt i hodet stort sett hver dag, men tar Paracet kanskje 1-2 ganger i uken. Da er det kanskje ikke så ille likevel. Skal uansett ta det opp om en uke, og eventuelt bestille en legetime og kanskje få tatt noen nye blodprøver..
Gjest Switch Skrevet 6. oktober 2020 #11 Skrevet 6. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje litt teit svar men har du prøvd å ut å gå tur og bevege deg? Slet veldig selv med vondt i hodet i første svangerskap. Beveger meg mer nå og passer på å komme meg ut i helgen og om jeg merker at det begynner å komme. Hos meg er det spenningsvondt og «stive skuldre» og slikt da så hjelper veldig å bevege seg. Anonymkode: fcf92...b93 Synes absolutt ikke det er noe teit svar! Får en del frisk luft og bevegelse da jeg har to barn fra før og ikke førerkort, så går til- og fra barnehagen hver dag + er ute med dem i helgene når været er greit. Tror det er spenningshodepine jeg og sliter med (i følge Google). Det sitter i tinningen og/eller foran i pannen, og den er ofte noe jeg våkner med og har i flere dager. Takk for at du nevnte det. Har utrolig nok ikke tenkt stort over at HVOR hodepinen sitter kan ha så mye å si. Har bare tenkt at hodepinen, den er vond og bare kommer, men når jeg leser listen over ting som kan gi spenningshodepine har jeg hele 7 av 12 punkter som faktisk kan være grunnen til hodepinen min..😰
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #12 Skrevet 7. oktober 2020 10 timer siden, Switch skrev: Synes absolutt ikke det er noe teit svar! Får en del frisk luft og bevegelse da jeg har to barn fra før og ikke førerkort, så går til- og fra barnehagen hver dag + er ute med dem i helgene når været er greit. Tror det er spenningshodepine jeg og sliter med (i følge Google). Det sitter i tinningen og/eller foran i pannen, og den er ofte noe jeg våkner med og har i flere dager. Takk for at du nevnte det. Har utrolig nok ikke tenkt stort over at HVOR hodepinen sitter kan ha så mye å si. Har bare tenkt at hodepinen, den er vond og bare kommer, men når jeg leser listen over ting som kan gi spenningshodepine har jeg hele 7 av 12 punkter som faktisk kan være grunnen til hodepinen min..😰 Jeg merker ofte i perioder med veldig vondt i hodet at jeg må senke skuldrene. Prøv å tenk over hvordan du bærer dem. Jeg er ofte veldig høy i skuldrene å må puste godt ut og inn og senke dem 😊 får det også ofte om jeg ligger lengre i sengen en jeg gjør til vanlig.. noe som gjør at jeg ofte får det når jeg først er syk også.. 😛 håper du finner en løsning på det! Jeg setter meg ofte opp når jeg feks merker jeg får det når jeg ligger i sofaen og slikt. Anonymkode: fcf92...b93
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #13 Skrevet 7. oktober 2020 10 timer siden, Switch skrev: Synes absolutt ikke det er noe teit svar! Får en del frisk luft og bevegelse da jeg har to barn fra før og ikke førerkort, så går til- og fra barnehagen hver dag + er ute med dem i helgene når været er greit. Tror det er spenningshodepine jeg og sliter med (i følge Google). Det sitter i tinningen og/eller foran i pannen, og den er ofte noe jeg våkner med og har i flere dager. Takk for at du nevnte det. Har utrolig nok ikke tenkt stort over at HVOR hodepinen sitter kan ha så mye å si. Har bare tenkt at hodepinen, den er vond og bare kommer, men når jeg leser listen over ting som kan gi spenningshodepine har jeg hele 7 av 12 punkter som faktisk kan være grunnen til hodepinen min..😰 Har du en god hodepute? Jeg hadde spenningshodepine mer eller mindre daglig før jeg byttet til ergonomisk hodepute (Tempur). Nå har jeg det omtrent aldri. Kan være verdt å prøve 🙂 Anonymkode: 8982f...d34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå