Gå til innhold

Dere som spiser middag hver dag, hva f.. spiser dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Middagsretter som f.eks :

torsk med grønnsaker

fiskegrateng

hjemmelaget grønnsakspizza

hamburger

ørret/laks med rømme og agurk

hjemmelaget lapskaus/kjøttsuppe

taco

hjemmelaget spinatsuppe

omelett med grønnsaker og ost

Forsøker å lage mat med mest mulig rene råvarer, men blir en kombo. 

Anonymkode: 7722b...191

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Honey Dew skrev:

Vi spiser det også vi. Chili blir ikke brukt her i huset. For oss er utenlandsk mat uspiselig. Vi liker det ikke og det kommer aldri på bordet hos oss. Våre barn har vokst opp med norsk bondekost og de spiser det den dag i dag også.

Vi er matsnobber.

Må si jeg synes litt synd på barna som aldri har spist pizza, burger eller pølse med brød hjemme hos dere. Det har jo blitt relativt vanlig husmannskost de siste 20-30 årene og regnes definitivt som utenlandsk mat. (Regner med de har fått det andre steder, avhengig av alder...) Men det er jo barn som overlever uten tv og data i alle former også.

• Liker 5
Skrevet

Ble kun pizza i dag.

Har problemer med fordøyelsen,  så er en del jeg ikke kan spise

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Honey Dew skrev:

Vi spiser det også vi. Chili blir ikke brukt her i huset. For oss er utenlandsk mat uspiselig. Vi liker det ikke og det kommer aldri på bordet hos oss. Våre barn har vokst opp med norsk bondekost og de spiser det den dag i dag også.

Vi er matsnobber.

Vi er ikke matsnobber mener du vel?

Ha ha. Det er ikke mye snobb å ikke spise noe annet enn norsk bondekost. Finnes ikke noe mer traust en norsk mat. Det er selvfølgelig godt, men utrolig mye fett og lite vitaminer. 

Selv foretrekker jeg det franske og italienske kjøkken. 

Anonymkode: 9a8a6...734

• Liker 5
Skrevet

Jeg lager mye supper. Det kan varieres i det uendelige, og er også en fin måte for å få brukt opp rester. 

Skrevet
20 timer siden, Honey Dew skrev:

Vi er matsnobber.

Hvordan i alle dager fungerer dette i sosiale settinger, og i jobbsammenheng?

På jobb bestilles alltid sushi til overtidsmat.

På venninnekvelder eksperimenteres det med alt mulig av mat, eller vi er ute og prøver nye restauranter.

På julebord har det blitt vanligere å servere fancy femretters enn tradisjonsmat. 

Og barna må da ha vært på overnattingsbesøk der ting som taco og pizza står på menyen? Og barnebursdager med burger og pølse?

Første gang mannen min inviterte på hjemmedate lagde han tapas til meg. 

Anonymkode: e8c2e...53d

• Liker 4
Skrevet
På 6.10.2020 den 14.48, AnonymBruker skrev:

Jeg har en liste i Excel. Sortert etter type: Fiskemiddager, supper, gryteretter, pastaretter, kjøttretter, vegetarretter, enkle retter, søndagsmiddager, osv. Mye står i flere grupper da, fiskesuppe står både som fiskemiddag og suppe. Spaghetti bolognes står som pasta og kjøtt. 

Det er litt jobb i starten, men veldig enkelt å bare plukke når listen er ferdig. Fyller på når jeg finner nye oppskrivter på nett eller hører andre gode forslag. Deler tips med venninner et par ganger i året. 

Jeg evner ikke å komme på noe som helst hvis jeg ikke har listen.

Anonymkode: b2def...b73

Så smart, har du oppskriftene eller linker til oppskrifter der også?`

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i alle dager fungerer dette i sosiale settinger, og i jobbsammenheng?

På jobb bestilles alltid sushi til overtidsmat.

På venninnekvelder eksperimenteres det med alt mulig av mat, eller vi er ute og prøver nye restauranter.

På julebord har det blitt vanligere å servere fancy femretters enn tradisjonsmat. 

Og barna må da ha vært på overnattingsbesøk der ting som taco og pizza står på menyen? Og barnebursdager med burger og pølse?

Første gang mannen min inviterte på hjemmedate lagde han tapas til meg. 

Vi har alltid matpakke med oss på jobben. Vi går aldri på julebord og da barna var små, fantes ikke taco, sushi og tapas.

Skrevet
4 minutter siden, Honey Dew skrev:

Vi har alltid matpakke med oss på jobben. Vi går aldri på julebord og da barna var små, fantes ikke taco, sushi og tapas.

Jeg er 40+. Og vokste opp med taco og tapas.

Sushi kom riktignok senere. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er 40+. Og vokste opp med taco og tapas.

Sushi kom riktignok senere. 

Har heldigvis sluppet å bli fostret opp på akkurat det.

Skrevet
Akkurat nå, Honey Dew skrev:

Har heldigvis sluppet å bli fostret opp på akkurat det.

Hvorfor "heldigvis"?

Jeg er for at alle kan spise det de selv liker. Men forstår ikke hvorfor man må være mot mangfold. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor "heldigvis"?

Jeg er for at alle kan spise det de selv liker. Men forstår ikke hvorfor man må være mot mangfold. 

Fordi vi ikke vil skade smaksløkene våre.

Skrevet

Denne ukens middager: 

Mandag: Finnbiff med hjemmelaget potetmos og rørte tyttebær 

Tirsdag: Rester fra mandagen 

Onsdag: Fiskegrateng med revet gulrot og potet 

Torsdag: Hjemmelaget ertesuppe med svineknoke

Fredag: Laks med potet, grønnsaker og hollandaise 

Lørdag: Røkt svinekam med rotmos 

Søndag: Kapteinens fylte rødspette med potet og grønnsaker til 

Skrevet

Jeg har en haug med kokebøker og en del enkle oppskrifter jeg varierer. Ulike gryteretter (tomatbasert, currybasert, indisk, thai), risretter, gratenger, pasta, salater, wraps, supper, lasagne, pizza... 

Anonymkode: 578b4...a42

Skrevet

Er kjedelig å lage middag hver dag når en er enslig syns jeg. Men for par og familier så er det jo noe annet selvfølgelig. Jeg lager helst middag hvis jeg får min beste venn på besøk, ellers kan det bli supper eller grøt, spagetti med saus og kjøttdeig, omelett og ostesmørbrød, kokte egg. pytt i panne, tja.

Anonymkode: 72456...c4e

Skrevet
På 6.10.2020 den 14.31, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser ikke alltid middag, tenkte jeg skulle gjøre et forsøk, men etter 7-8 dager er jeg tom for ideer, drittlei av å stå og lage mat, og tilbake til der hvor jeg enten bare tar en brødskive, finner noe i kjøleskapet, eller tar noe kjeks eller noe. Forstår ikke dere som gjør det hver dag, hvor finner dere oppskrifter og inspirasjon? Dette skulle liksom bli et steg mot å ta bedre vare på meg selv, men ble fort kjedelig...

Anonymkode: b75d7...086

Hvorfor er alternativene enten å lage ny middag hver dag eller å ikke lage middag, tenker du? 
De fleste mennesker har travle liv og lager ikke middag hver dag. I en rasjonell familie lager man en skisse over uka som kommer, tenker «på onsdag er det barnebursdag, så da spiser vi voksne rester, på torsdag trening så da varmer vi ostesmørbrød og spiser i bilen»

Så handler man inn til noen dager i slenger og lager mat for mellom 3-14 dager. I en omgang. La oss si du lager lasagne. Du lager 8 porsjoner selv om dere er bare 3 i familien, eller 16 selv om dere er bare 5. Så har du ferdig hjemmelaga fastfood. Sånn går middagene på rundgang. Det enkleste er å lage seg regler: Mandag - vegetar. Tirsdag - fisk. Onsdag - pasta. Torsdag - suppe. Fredag - taco. Lørdag - pizza. Søndag - rester. Og så starter en fra børjan. Og hver gang en faktisk lager middag som tar over 15 min så lager en i digre kvanta og fryser ned.

Anonymkode: 632af...3bc

• Liker 1
Skrevet

Spiser mye etter sesong, hva jeg har i fryser og på lager og etter tilbud. Lager menyliste for 2 uker av gangen og da vet jeg alltid hva jeg må ta opp fra fryser evt kjøpe. Bor alene men har alltid varm middag, brødmat er ikke mat for meg. Ofte har jeg samme rett to dager og spiser ofte middagsrester til lunsj og frokost. 

Anonymkode: 5d75b...2cf

Skrevet

Mandag: Gryterett

Tirsdaf: Gryterett

Onsdag: Gryterett

Torsdag: Gryterett

Fredag: Karbonader m/ kokt potet og salat

Lørdag: Pizza

Søndag: Gryterett

Skrevet

Jeg vil gjerne ha middag hver dag, men det er ikke alltid så avansert. En uke kan se omtrent slik ut:

Mandag: falaffel i pitabrød med salat og tomat
Tirsdag: seibiff (kjøper en ferdig pakke, nok til 2 middager) med poteter og råkost
Onsdag: ostesmørbrød med en neve cherrytomater ved siden av
Torsdag: suppe, enten fra pose eller hjemmelaget
Fredag: pizza, fajitas eller taco, det som frister mest
Lørdag: biff, koteletter eller noe annet som tar litt tid å lage
Søndag: en eller annen gryterett, gjerne indisk

Dette er bare et eksempel, noe ganger har jeg fisk flere ganger, andre uker flere dager med vegetarmat.

Jeg er veldig glad i å lage mat, det er sikkert også en grunn til at jeg gjerne vil ha middag.

Skrevet
På 6.10.2020 den 15.44, Kaisamaia skrev:

. ☺️

Uansett.. Hvordan jeg gjør det? Prøver i perioder å være flink å handle inn mye forskjellig. Så jeg har et reelt valg. Klarer ikke sånn middagsplanlegging med slavisk ukemeny eller noe.. Er ikke nøye på at alt må være fra bunnen av. Noe er og noe er ikke. Prøver å ikke ha så mange regler. Da blir det litt lettere for meg. Vet ikke om dette kan funke for deg, men dette funker ganske ok for meg og oss. 

For oss er ukemenyen det som sikrer at vi får varierte middager gjennom uka, men menyen følges på ingen måte slavisk, og alt lages ikke fra bunnen. Med ukemeny sikrer vi at vi har de råvarene vi trenger til det vi har blitt enige om å spise den uka, men det er ikke så nøye med rekkefølgen med unntak av eventuelle ferske matvarer som ikke holder flere dager. Vi lager bare mat vi liker.

I tillegg til variasjon, sparer vi penger og kaster mindre mat på denne måten🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...