AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #21 Skrevet 6. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Lager dere alt fra bunnen også eller går det med toro og sånn i blant? Anonymkode: b75d7...086 Hos oss varierer det. Om det er fiskeburger, fiskegrateng, rødbetkaker e.l. så kjøper vi ferdig. Pasta- og pizzasaus osv lager vi selv. Selve spaghettien kjøper vi.. står ikke og elter pastadeig selv (men skulle gjerne gjort det i en parallell verden med tid og overskudd). Større gryter lages fra bunn av, og de blir som regel bedre når de varmes opp igjen senere (ergo: topp å lage store porsjoner og fryse ned til senere middager). Min favoritt-go-to er ragú. Koker en diger kjele og tar vare på, kan varmes opp og brukes til pasta, som pizzasaus, til poteter/potetmos m.m. Men om du ikke er vant til å svinge seg på kjøkkenet, så tenker jeg det er best å bare begynne et sted. Kjøp halvfabrikata om det er enklest. Etter hvert får man mer schwungen på ting og ser fort selv hva som er verdt å lage selv og hva som er ok å kjøpe ferdig. Anonymkode: 14be4...2f6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #22 Skrevet 6. oktober 2020 Anbefaler deg å spise etter sesong, og begynne med råvarene. Ta en tur i butikken og kjøp typiske ting som er fine nå, og i sesong: Rotgrønnsaker (gulrøtter, kålrabi, rødbet, sellerirot osv), blomkål, purre, løk, brokkoli. I tillegg er det lammesesong, og mye ferskt lammekjøtt på tilbud. Kanskje er det tilbud på noe annet, som en type fersk fisk, eller noen bestemte typer pølser. Kjøp og begynn med det som ser ferskest og finest ut, ta det med deg hjem, og begynn å tenke. Hva holder lengst (antakelig rotgrønnsakene), hva må brukes samme dag (den ferske fisken), hvordan kan det du har kjøpt kombineres? Så googler du litt, bestemmer deg for noen kombinasjoner og setter opp en meny for de nærmeste dagene. Når de er gått googler du mer på hva du kan lage av det du har igjen - kanskje en suppe? Kanskje ovnsstekte grønnsaker som tilbehør til kjøtt eller fisk? Kanskje en omelett med grønnsaker og ost? Se om noe du har i kjøleskapet eller fryseren kan brukes til, eller om du må handle litt mer. Kanskje har du også rester igjen av den ferdiglagde maten som du ikke orker å ha til middag flere dager på rad - frys ned og ha klar en enkel middag til en annen gang (supper og gryter egner seg spesielt bra til dette). Og så etter hvert går ting mer av seg selv. Det er også til hjelp å alltid ha basisvarer som holder lenge i skapet, sånn at man har noe å bygge på/supplere med. Ting som tørket pasta, ris, hermetiske tomater, soyasaus, oliven på glass, olivenolje, basiskrydder... Anonymkode: 65dd0...cf6
Spiteful Skrevet 6. oktober 2020 #23 Skrevet 6. oktober 2020 (endret) Søk etter middagsretter på nettet, det er masse spennende mat å prøve ut Lag en matplan Lag mer mat som varer i flere dager, så slipper du å kokkelere hver eneste dag Gjenta maten du lagde for 8 dager siden Personlig bytter jeg på å lage kylling og fisk med potet annen hver dag (tilbereder potetene på forskjellige måter hver dag). Hver fredag spiser jeg noe fast som jeg aldri blir lei av, og lørdag lager jeg mat som varer til søndag også. Endret 6. oktober 2020 av Spiteful 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #24 Skrevet 6. oktober 2020 PS: Når man googler etter måter å kombinere råvarer på, så gjør man nettopp det. Feks "salmon cauliflower recipe": Eksempel på treff. Scroll i vei, gjerne bare på billedvarianten av søket, og se om noe fanger oppmerksomheten. Smartest å søke på engelsk for flest treff. Jeg planlegger middager på denne måten, ut fra råvarene jeg har. Lærer masse nytt av det, og får brukt alt i kjøleskapet. Anonymkode: 65dd0...cf6 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #25 Skrevet 6. oktober 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lager dere alt fra bunnen også eller går det med toro og sånn i blant? Anonymkode: b75d7...086 Lager det meste fra bunnen av, men om jeg skal lage en thai curry så kjøper jeg gjerne en ferdig currybase. Rundstykker tar jeg meg heller ikke tid til å lage, så da blir det kjøpe-rundstykker Anonymkode: a6f70...1c6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #26 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg hater å lage mat, og det samme gjør samboer. Likevel lager vi middag hver dag. Litt etter oppskrifter jeg finner, litt etter halvfabrikata eller noe. Begge er vegetarianere, men bruker Toro-ting der vi bytter ut kjøttet med no annet, eller kjøper burgere. Som oftest blir det noe grønnsaker som blandes sammen. Gjerne fryste, og så kokoksmelk eller curry, gjerne tofu...Prøver å finne et som er balansert mtp protein, karbohydrater og fett, så blir lite superusunt. Noen ganger sunnere versjoner av usunne ting, som kikertpasta eller tortillapizza. Men gud hvor kjedelig det er, likevel har jeg liksom en innebygget tanke om at man må ha middag hver dag. Hender vi lager dobbelt så mye, da. I går lagde jeg feks denne:https://elavegan.com/red-lentil-dahl/#wprm-recipe-container-8032 Og da holder den til i dag også! Rester er jo gull. En standardting vi ofte lager er "kjedelig-å-lage-mat-wok" som vi kaller det, som er å ta det vi har og steke det sammen i en panne. Anonymkode: 14077...8a4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #27 Skrevet 6. oktober 2020 I går hadde jeg lakseburger med brokkoli, stekt (grillpanne) aubergine og salat I dag skal jeg ha kyllingwok (med resten av brokkolien og auberginen fra i går, med woksaus fra Meny) I morgen kanskje havregrøt Ellers går det i suppe, egg i ymse varianter, karbonadesmørbrød, salater med laks og couscous. Jeg gidder sjelden å bruke mye tid på å lage mat annet enn i helgene, så det blir mye raskt. Men prøver å holde det sunt da, så ferdige salater (babymix) og grønnsaksblandinger som varmes raskt i panne eller ovn er gull. Anonymkode: 2ea01...ce9
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #28 Skrevet 6. oktober 2020 29 minutter siden, AnonymBrukern skrev: Igår hadde vi pølsegrateng, idag pizza, imorgen taco, torsdag laskepasta, fredag wok, lørdag sushi. Igår? Imorgen? Hørt om mellomrom? Anonymkode: d46b0...d0e
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #29 Skrevet 6. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Igår? Imorgen? Hørt om mellomrom? Anonymkode: d46b0...d0e Hvorfor gidde å kommentere skrivefeil når du likevel skjønner hva personen mente? Anonymkode: 5adc6...97a 7
AnonymBrukern Skrevet 6. oktober 2020 #30 Skrevet 6. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Igår? Imorgen? Hørt om mellomrom? Anonymkode: d46b0...d0e 😂alt folk henger ser opp i. Gidderikkeåbrukemellomrom 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #31 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg spiser ikke middag hver dag, men nesten hver dag. Av og til kjøper jeg avokado, lager guacamole og spiser det mer tortilla chips. Andre dager kan jeg bruke 1,5 på middag. I dag skal jeg lage hjemmelaget grønnsakssuppe. Anonymkode: d46b0...d0e
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #32 Skrevet 6. oktober 2020 Lag en liste over alt du kommer på, del dem eksempelvis inn etter sesong, råvare osv., let frem oppskrifter og prøv å lage noe nytt. Litt av hva jeg har spist de siste dagene, både ferdig og fra bunnen: Thaisuppe( Panert fiskefilet med potet, grønnsaker og remulade Fiskekaker med råkost og grønnsaksfries(fås kjøpt ferdig i frysedisken, virkelig ikke verst) Kokt torsk med bacon, ertepure og potet Wok, kylling og ris/nudler + sursøt saus Laks/ørret på salatseng med maiskrem Fårikål Lammegryte med tomatbase og rotgrønnsaker Finnebiff Bakt potet, biffstrimler, sopp, løk og bernaise Enchiladas Quesadillas Taco Soppsuppe(hjemmeplukka sopp!) Pannekaker med bacon og hjemmeplukka blåbær Biff stroganoff med potetmos Vårruller i søt chillisaus, med ris og salat Fiskeboller i hvit saus med reker Lasagne med hvitløksbrød Stekt makrell med bakt potet og rømme Chilli con carne Nachos Seibiff med brunet løk og potet Blodpølse:D Pasta carbonara Hjemmelaget pizza(minus deigen fordi jeg var lat) Salat med tunfisk Koteletter med erterstuing/surkål og potet Fiskegrategn(lofoten sin er best om du skal kjøpe) Håper du finner litt inspirasjon:) Anonymkode: b3af4...2ff 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #33 Skrevet 6. oktober 2020 Ikke alle er like glad i middag. Hadde jeg vært alene og ikke hatt mann og barn, hadde jeg sannsynligvis laga middag max en gang eller to i uka. Er ikke særlig matglad av meg, spesielt ikke på middag. Foretrekker enkel mat som frokostblanding, brødskiver og egg. Så forstår TS godt. Anonymkode: f6df3...694 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #34 Skrevet 6. oktober 2020 Bor du alene? Mitt triks er å lage middag for to dager, og spise restene dagen etterpå. Men jeg elsker restemat, da. Anonymkode: 032e6...6b5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #35 Skrevet 6. oktober 2020 Ved siden av lag-eller-forbered-middag-for-3-dager-tipset mitt som jeg nevnte lengre oppe så bruker jeg appen Mattilbud for inspirasjon. Om aubergine er på tilbud så googler jeg meg frem til en rett med aubergine og går ut ifra det. Er risenfrynsgrøt på tilbud så kjøper jeg inn det, osv. Anonymkode: a6f70...1c6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #36 Skrevet 6. oktober 2020 Etter mye prøving og feiling har jeg funnet de middagene jeg syns passer best for meg. Og på ofte gjentar jeg en av disse om jeg vil ha middager. Men spiser i lange perioder ikke middag. Har ikke lyst. En kan få i seg sunde ting likevel. Anonymkode: 1b84a...c08
Vin_fruen Skrevet 6. oktober 2020 #37 Skrevet 6. oktober 2020 (endret) Koser meg hver søndag med å lage matplan og handleliste, søker på nett osv jeg elsker middag og ikke så glad i brødmat så har som regel alltid middag lager veldig enkel mat i ukedagene da, det skal sies! Heller ha ekstra kos i helgene ☺️ Endret 6. oktober 2020 av Vin_fruen 1
Ariannah Skrevet 6. oktober 2020 #38 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg bor alene og har alltid laget middag, selv om det bare er til meg Har alltid likt å lage mat. Prøver å være litt fornuftig og handle 1 - 2 ganger i uka, det krever litt planlegging. På hverdager blir det mye fisk, søtpotet og salat, evt kylling, ris og mango. Jeg er ekstremt glad i taco og kan variere dette på veldig mange måter. Spesielt i helgene, da kan jeg lage enchiladas, gratinerte nachos, osv. Kan bruke kylling, biff, vegetar, reker. Når det er høstvær som nå, får jeg lyst på litt tyngre mat som pasta. Så tenker jeg skal lage en porsjon med pasta bolognaise mot helgen, med masse mozzarella og hvitløksbrød. Kunne det vært noe for ts? Å lage store porsjoner en dag du har tid, og fryse ned det du ikke spiser akkurat den dagen. Kan gjøres med fisk, supper, gryteretter, kjøttkaker, det meste egentlig. Det gjør det veldig enkelt å varme opp, og du slipper å bruke mye tid på å finne ut hva du vil ha til middag. Kolonial.no har masse oppskrifter med middagstips, kanskje det er aktuelt? Blogger, instagram, det bugner jo av mat-tips overalt syns jeg. Det som ikke anbefales er å handle når du er sulten, da er det lett å havne på en smell. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #39 Skrevet 6. oktober 2020 Du burde prøve matkasse Ts , da er alt jobben gjort for deg ellers høres det ut som du har dårlig holdning til mat? Anonymkode: 371b3...1ec
sofie777 Skrevet 6. oktober 2020 #40 Skrevet 6. oktober 2020 (endret) Man setter seg ned en gang i uken og går gjennom sider som har ukesmenyer som endres hver uke (Bilde 1, merk at noen sider er på svensk og dansk). Så legger man de oppskriftene man ønsker (basert på egne kriterier) inn i en oppskriftskalender (bilde 2) og så kan man bruke den handlelisten som er på siden, eller bruke en app og så handle en eller to ganger i uken. Easy peasy! Det er lett å endre kalenderen også om man bestemmer seg for å spise lettere en dag. Jeg har fisk mandag og torsdag, kos fredag og lørdag, større, lekrere etc. mat på søndag og "vanlig" mat tirsdag og onsdag Endret 6. oktober 2020 av sofie777 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå