AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #1 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg spiser ikke alltid middag, tenkte jeg skulle gjøre et forsøk, men etter 7-8 dager er jeg tom for ideer, drittlei av å stå og lage mat, og tilbake til der hvor jeg enten bare tar en brødskive, finner noe i kjøleskapet, eller tar noe kjeks eller noe. Forstår ikke dere som gjør det hver dag, hvor finner dere oppskrifter og inspirasjon? Dette skulle liksom bli et steg mot å ta bedre vare på meg selv, men ble fort kjedelig... Anonymkode: b75d7...086 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #2 Skrevet 6. oktober 2020 Etter 7-8 dager starter du bare på nytt igjen. Problem solved. Anonymkode: 62409...2f5 41
Gjest Sugar Plum Fairy Skrevet 6. oktober 2020 #3 Skrevet 6. oktober 2020 Bruker middagstråden her på forumet:)
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #4 Skrevet 6. oktober 2020 I går spiste vi fiskegrateng med brokkoli, gulrøtter og poteter. Dagen før det ble det hjemmelaget pizza med sopp. Lørdag take-away-sushi. Som jeg kommer på i farten... I dag blir det fiske- eller rødbetburger i brød med salat og søtpotetfries til, tror jeg. Ellers er taco i ulike former og fasonger kjekt, da har man gjerne rester og... Synes også det er litt kjedelig å finne på middag, men liker å lage mat og spise ting som smaker godt, så for meg er det mer dårlig tid som gjør det til et ork, ikke selve matlagingen og -spisingen i seg selv. Anonymkode: 14be4...2f6 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #5 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg lager eller forbereder en middag for 3 dager om gangen. F.eks. lager jeg en suppe og har noen rundstykker i fryseren som jeg har til. En annen ting jeg gjør er å kutte opp alle grønnsakene til en quesadilla på forhånd, da går det veldig fort når jeg skal ha middag på dag 2 og 3. Anonymkode: a6f70...1c6 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #6 Skrevet 6. oktober 2020 Forstår ikke problemet. Det finnes jo hundrevis av middager man kan lage. Jeg går bare på butikken og finner ut hva jeg får lyst til å lage. Anonymkode: 8992f...9be 12
AnonymBrukern Skrevet 6. oktober 2020 #7 Skrevet 6. oktober 2020 Igår hadde vi pølsegrateng, idag pizza, imorgen taco, torsdag laskepasta, fredag wok, lørdag sushi.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #8 Skrevet 6. oktober 2020 Vi er to voksne. her er typisk 2 uker hos oss: m: kjøttkaker t:kyllingsalat o:pannekaker t: laks f: hjemmelaget pizza l: spise ute/sushi s: gryterett m:enchiladas t:fiskekaker m potet og grønnsaker o:grønnsakssuppe med nystekt brød t: lapskaus (gårsdagens tilsatt kjøtt) kokt opp litt tykkere. f: taco l: spise ute/ pasta med kylling s: nudler med kjøtt og grønnsaker Anonymkode: f777a...d79 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #9 Skrevet 6. oktober 2020 Ja, bruker diverse matblogger og enten bare søker på 'middager', eller filtrerer etter hva jeg har i kjøleskapet (eller hva jeg har lyst på, feks fisk). https://greenbonanza.com/ https://www.matprat.no/ https://trinesmatblogg.no/oppskrifter/ Nå er vi en familie på fire, så det tvinger frem til kokkelering og fantasi for å skåne barna for det samme hver dag, men pleier gjerne å doble mengden, særlig når jeg er alene, så jeg har rester i kjøleskap eller fryser. DET er digg, det. Da har man grei og bra mat som man slipper å bruke masse tid på (hver dag). Anonymkode: 14be4...2f6 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #10 Skrevet 6. oktober 2020 Det finnes jo tusen matsider med inspo? godt.no, matprat.no, trinesmatblogg, middagstråden her inne, osv osv osv. Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan gå tom for ideer, når man har tilgang til internett.. Anonymkode: 476f2...cdb 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #11 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg bruker ikke mange oppskrifter, om jeg trenger en, så googler jeg bare. Jeg roterer hovedsakelig bare de samme middagene, samme opplegg som jeg vokste opp med, men med smak og arbeidsmetode tilpasset sånn som jeg liker det, som er enkelt og lettvint. Det er det som driver meg. Anonymkode: 0a005...0b9
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #12 Skrevet 6. oktober 2020 Her har du jo masse masse tips hver enest dag: Anonymkode: 476f2...cdb
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #13 Skrevet 6. oktober 2020 Lager plan for 2 uker ut fra hva jeg har og hva som er på tilbud der jeg handler. For tida prøver jeg å tømme fryseboksene, så regelen er at minst en ting skal komme derfra. Denne uka: Mandag: fish & chips (hjemmelaget). Tirsdag: lapskaus (strimlet svinekjøtt + frossen lapskausblanding). Onsdag: pølser med rotmos og salat. Torsdag: laks og pasta. Fredag: hamburgere. Lørdag: kyllinglasagne og salat. Søndag: hjortebiff. Anonymkode: 810c4...bf8 1
Roci Skrevet 6. oktober 2020 #14 Skrevet 6. oktober 2020 Ta jobben f.eks. hver søndag kveld og sett opp ukemeny for kommende uke. Da vet du hva du trenger å handle inn, og så tar du ukeshandling mandag. Da slipper du å tenke på hva du skal ha til middag resten av uka, du finner alt du trenger i skap og kjøleskap og trenger kun å lage maten. Kan hende sparer du litt penger på det også, som en bonus 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #15 Skrevet 6. oktober 2020 Du trenger jo ikke ny type mat hver dag. Lær deg 3-10 retter som passer for deg, og veksle imellom dem. Anonymkode: db61e...abe 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #16 Skrevet 6. oktober 2020 Det finnes jo en haug av oppskrifter på nett og matlagingsprogammer på TV der du kan hente inspirasjon. Denne uken ser så langt sånn ut hos oss: hjemmelaget blomkålsuppe med hvitløksbagett indisk daal med naan, pasta med hjemmelaget tomat- og basilikumsaus med kjøttboller, fiskeburgere med grønnsaker, tzatziki og ovnsbakte poteter hjemmelaget pizza med sopp og blåuggost Anonymkode: 04388...0c3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #17 Skrevet 6. oktober 2020 Middager vi ofte rullerer på: -Spaghetti -pasta med kremet saus, kylling og brokkoli -Toro tandoori -ørret med potet, brokkoli og holliander(?) saus, Toro selvfølgelig 😛 -koteletter med potet og brokkoli og peppersaus(Toro) -taco -pizza -fajitas -wok Anonymkode: 6a2c9...98b
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #18 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg er ikke så dreven på kjøkkenet og må slå opp og sjekke ganske mye, så det er vel kanskje det, men takk for tips og deres menylister, skal sjekke opp og notere meg nye ting! Anonymkode: b75d7...086 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #19 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg har en liste i Excel. Sortert etter type: Fiskemiddager, supper, gryteretter, pastaretter, kjøttretter, vegetarretter, enkle retter, søndagsmiddager, osv. Mye står i flere grupper da, fiskesuppe står både som fiskemiddag og suppe. Spaghetti bolognes står som pasta og kjøtt. Det er litt jobb i starten, men veldig enkelt å bare plukke når listen er ferdig. Fyller på når jeg finner nye oppskrivter på nett eller hører andre gode forslag. Deler tips med venninner et par ganger i året. Jeg evner ikke å komme på noe som helst hvis jeg ikke har listen. Anonymkode: b2def...b73 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #20 Skrevet 6. oktober 2020 Lager dere alt fra bunnen også eller går det med toro og sånn i blant? Anonymkode: b75d7...086
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå