Gå til innhold

Har far rett på fri når mor ikke kan ha barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man ikke bor sammen, har far rett på fri for å ta seg av barnet mens mor er i isolasjon? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har en jobb som gjør at han enten må ha helt fri hvis han skal kunne ha barnet. 

Skrevet

Man har vel aldri rett på fri. Om barnet er syk så kan han bruke av sykt-barn-dager da. Hvis ikke så må han høre med jobben sin. 

Skrevet
Akkurat nå, SoftKitty skrev:

Man har vel aldri rett på fri. Om barnet er syk så kan han bruke av sykt-barn-dager da. Hvis ikke så må han høre med jobben sin. 

Barnet er friskt. Vanskelig situasjon. 

Skrevet

Forstår ikke problemstillingen helt da, må barnet være hjemme fra skole/barnehage? Om han jobber turnus eller hele døgnet eller noe så må han selv ordne barnepass, bruke ferie eller spørre jobben om permisjon når han skal ha barnet hos seg. Har han aldri barnet sitt hos seg til vanlig?

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, SoftKitty said:

I dette tilfellet vil man kunne bruke sykt barn dager ettersom barnepasser (mor) er syk eller ute av stand til å ta vare på barnet pga isolasjon. Problemet her er om mor har dobbelt opp med sykt barn dager da hun er aleneforsørger, eller om far og mor deler disse dagene.

• Liker 6
Gjest MrsMacchiato
Skrevet

Hva med alle de tilfellene hvor mor og far og barn bor sammen, da? Det sier seg vel selv at mor og barn ikke kan unngå å gå opp hverandre.

Skrevet
6 minutter siden, MrsMacchiato skrev:

Hva med alle de tilfellene hvor mor og far og barn bor sammen, da? Det sier seg vel selv at mor og barn ikke kan unngå å gå opp hverandre.

Men i dette tilfelle bor ikke mor og far sammen, og barnet kan eventuelt skjermes om det skulle være korona. 

(Og selvom alle bor sammen kan man gjøre en innsats, ved at den som er mulig koronasyk holder seg mest mulig på et annet rom eller lignende.)

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, SoftKitty skrev:

Forstår ikke problemstillingen helt da, må barnet være hjemme fra skole/barnehage? Om han jobber turnus eller hele døgnet eller noe så må han selv ordne barnepass, bruke ferie eller spørre jobben om permisjon når han skal ha barnet hos seg. Har han aldri barnet sitt hos seg til vanlig?

Kun annenhver helg. Han jobber ikke turnus, han jobber fast i en annen by mange timer hjemmefra, så å bruke barnehagen er ikke et alternativ. 

27 minutter siden, Jada! skrev:

I dette tilfellet vil man kunne bruke sykt barn dager ettersom barnepasser (mor) er syk eller ute av stand til å ta vare på barnet pga isolasjon. Problemet her er om mor har dobbelt opp med sykt barn dager da hun er aleneforsørger, eller om far og mor deler disse dagene.

Det vet jeg ikke, har aldri vært i denne situasjonen før. 

Skrevet
25 minutter siden, MrsMacchiato skrev:

Neida, tanken min var bare om det var mulig å skjerme barnet eller ikke. 

Skrevet
17 minutter siden, Nerine_ skrev:

Men i dette tilfelle bor ikke mor og far sammen, og barnet kan eventuelt skjermes om det skulle være korona. 

(Og selvom alle bor sammen kan man gjøre en innsats, ved at den som er mulig koronasyk holder seg mest mulig på et annet rom eller lignende.)

Nettopp. Men det går ikke dersom man er alene med et relativt lite barn. 

Gjest MrsMacchiato
Skrevet
1 time siden, Chroma skrev:

Neida, tanken min var bare om det var mulig å skjerme barnet eller ikke. 

Sånn sett, ja. Jeg skjønte ikke at det var det du mente i spørsmålet. Men da vil jeg tro far må ta ut ferie eller avspasering, noe han eventuelt må godta å gjøre selv. 

Skrevet
1 time siden, MrsMacchiato skrev:

Sånn sett, ja. Jeg skjønte ikke at det var det du mente i spørsmålet. Men da vil jeg tro far må ta ut ferie eller avspasering, noe han eventuelt må godta å gjøre selv. 

Okei. Takk for svar. :) 

Skrevet

Hvis du er i isolasjon fordi du har COVID er du vel sykemeldt, eller får en sykemelding slik at far kan bruke "syk barnepasserdager"?

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Whistler skrev:

Hvis du er i isolasjon fordi du har COVID er du vel sykemeldt, eller får en sykemelding slik at far kan bruke "syk barnepasserdager"?

Det var egentlig det jeg lurte på, om han kunne bruke det eller ikke. 

Skrevet

Har du snakket med han?

Skrevet
1 time siden, Whistler skrev:

Har du snakket med han?

Ja, selvfølgelig. 

Skrevet
20 timer siden, Chroma skrev:

Ja, selvfølgelig. 

Da kan jeg ikke forstå at det er en aktuell problemstilling.  Mor har sykemelding - far kan ta dager for syk barnepasser.

Skrevet
3 timer siden, Whistler skrev:

Da kan jeg ikke forstå at det er en aktuell problemstilling.  Mor har sykemelding - far kan ta dager for syk barnepasser.

Problemet var at far ikke vil/sier han ikke kan. Men det løste seg på en annen måte. :) 

Skrevet
11 timer siden, Chroma skrev:

Problemet var at far ikke vil/sier han ikke kan. Men det løste seg på en annen måte. :) 

Wow, her snakker vi father of the year - vil ikke passe sitt eget barn for å hindre at det får korona... 

• Liker 1
  • Opprett ny...