Gå til innhold

« Er så drittlei at dere skal få sykepenger og permisjonspenger, når vi som ikke vil ha barn ikke får noen goder»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne kommentaren sto i et kommentarfelt her inne på KG, men er også en gjenganger i de fleste kommentarfelt om gravide og deres rettigheter enten det er VG, Dagbladet and so on.

Men jeg blir litt sjokkert. Sitter folk virkelig med oppfatningen om at gravide hverken fortjener sykepenger eller permisjon dekt av staten? 

Anonymkode: 8c875...903

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har ikke skjønt at nye skattebetalere må bli født for at de selv skal få goder når de blir gamle og pleietrengende. 

• Liker 29
Skrevet

Jeg unner både gravide og uføretrygdede pengene sine :)

Anonymkode: d01d0...0fc

• Liker 4
Skrevet

Jeg er kvinne og synes det er altfor mange goder. Ammepermisjon, herregud.

Det litt for mye tilrettelagt å få barn, som gjør at foreldre tar mindre ansvar rett og slett. De tror at alt skal gå på skinner og automatisk, ser jo hvor dårlig oppdragelse mange har i dag pga foreldre ikke sette grenser.

Tenk på de landene der man ikke får noen ting. De føder jo barn for det.

Så ja, man burde fjernet og redusert mye. Det kommer jo fra "felleskassa".

Anonymkode: 59fab...78e

• Liker 4
Skrevet

Innbiller de seg at det er jevngamle mennesker som passer dem når de er gamle og syke, tenker jeg da.

Barn er ressurser. 

Anonymkode: 4482d...5e4

• Liker 9
Skrevet

Barnetrygd...

Anonymkode: 78868...ca8

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barnetrygd...

Glem denne.:)

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det litt for mye tilrettelagt å få barn, som gjør at foreldre tar mindre ansvar rett og slett. De tror at alt skal gå på skinner og automatisk, ser jo hvor dårlig oppdragelse mange har i dag pga foreldre ikke sette grenser.

Men samtidig fødes det færre barn i Norge, som er et kjempestort problem for felleskassa. Vi trenger skattebetalere for å få velferdssamfunnet til å gå rundt. Jo dyrere samfunnet rundt oss er, jo dyrere er det å få barn. Hvis ikke staten hadde bidratt til å lette på dette, hadde ikke nordmenn fått barn i den grad de gjør idag. 
Se på USA. De har et helt annet system enn oss - ingen velferdsstat. Der er det ingen permisjon, barnehage koster en månedslønn og du betaler fødselen selv.. men samtidig - store forskjeller mellom fattig og rik. 

Anonymkode: 8c875...903

• Liker 12
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har ammepermisjon med oppdragelse å gjøre? 

Og ja, mange land der man ikke får noen ting. Der er det uheldige konsekvenser av, som fattigdom, høyere spedbarnsdødelighet, flere fødselsskader, m.m. og ikke noe å hige etter.

Kvinner som må gå gravide, føde, ha barselperiode og komme seg, samt amme, har ikke samme forutsetning for å jobbe fullt 365 dager i året uavbrutt hele livet som f.eks. menn eller andre som ikke får barn. Tilrettelegging for barn gagner hele samfunnet. 

Anonymkode: a6e82...c87

• Liker 14
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva ville du ha fjernet og redusert?

Anonymkode: 3d56b...e84

• Liker 5
Skrevet

Nei, jeg som er frivillig barnløs unner gravide og foreldre alle godene de har og kan få. Det er utrolig dyrt og tidkrevende å oppdra barn. At jeg slipper å føde og å oppdra barn jeg ikke har lyst på er mer enn "belønning" nok for meg. 

• Liker 17
Skrevet (endret)

Jeg har aldri vært borti dette, men nå er jeg null interessert i graviditet og spedbarn.

Men jeg tror ikke du bør basere virkelighetsoppfatningen din på kommentarfeltet i VG.. 

Jeg synes staten skal dekke sykepenger og permisjon for gravide, glad vi har gode ordninger her. Heia velferdsstaten og sosialdemokratiet. Bare stå på og klem ut unger, folkens. Ta en for laget, for jeg gidder ikke 😛 

Endret av Cuntzilla
  • Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, Cuntzilla skrev:

Jeg har aldri vært borti dette, men nå er jeg null interessert i graviditet og spedbarn.

Men jeg tror ikke du bør basere virkelighetsoppfatningen din på kommentarfeltet i VG.. 

Jeg synes staten skal dekke sykepenger og permisjon for gravide, glad vi har gode ordninger her. Heia velferdsstaten og sosialdemokratiet. Bare stå på og klem ut unger, folkens. Ta en for laget, for jeg gidder ikke 😛 

NETTOPP 👆

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, så lite informert.. 

I Norge er det veldig høy andel av kvinner som er yrkesaktive. I andre land, hvor de ikke får like mange goder, er det ikke det.. Synes du vi er tjent med et samfunn som USA, hvor det er et ekstremt antall stay-at-home-mums..? 

Synes du det er greit at staten betaler utdanning for hundretusener av kvinner, bare for at de skal måtte slutte å jobbe for å ta seg av barna - og dermed er utdanningen bortkastet..? 

Hvem skal jobbe da? Det er skrikende mangel på arbeidskraft i mange områder som det er. Skal du hente inn folk fra utlandet da? 

Og ja: de føder barn, men tror du virkelig barnet kun trenger å bli født? Det er vist at amming er best for barnet - men du synes ikke at man skal gjøre det, du da? Det er viktigere å jobbe den timen ekstra (ammepermisjon..? Det heter ammefri, og det er snakk om én time daglig, og kun til barnet er ett år... deretter er det ammefri uten lønn). 

Anonymkode: dcb25...9a7

• Liker 13
Skrevet

Jeg er singel og barnløs, men har null problemer med at gravide og småbarnsfamilier får en del goder, jeg ser på det som en investering i fremtiden og er gald noen vil gjøre den jobben jeg vil slippe. Jeg visste ikke engang at det var en greie at mange var negative til disse ordningene.

Derimot kan jeg slippe min smålige side frem når jeg ser hvor mye gaver man får når man gifter seg og får barn. ikke så mye på grunn av gavene i seg selv, men fordi det forventes at jeg som singel skal være med å sponse deres livsvalg med gaver til forlovelse, gaver til bryllup, gaver for hvert barn de får, gaver til hver dåp osv. Selv er jeg heldig om jeg får blomster til bursdagen. Ingen feirer at jeg har klart å unngå bryllup og barn frem til nå. Jada, jeg overdriver litt, med det kan være frustrerende til tider selv om jeg er aldri så glad på deres vegne.

Anonymkode: 9a73d...df9

• Liker 4
Skrevet

Noen må ta vare på neste generasjons skattebetalere slik at vi kan gå av med pensjon, få en slump penger og den helsemessige bistanden vi ellers skulle trenge. En dag blir flertallet av barna en ressurs i samfunnet. 

Å ha goder som stimulerer til at folk får barn er ganske viktig i et større perspektiv. Og kanskje spesielt aktuelt i dagens samfunn. 

Anonymkode: 981eb...797

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan trøste deg med at å få barn på tross av fellesskapets goder, er et gigantisk økonomisk tapsprosjekt for den enkelte forelder. Og en dag er det denne generasjonen som sikrer deg en velferdsstat når din generasjon ikke er i arbeid lenger. 

• Liker 1
Skrevet

Sånn kunne man jo tenkt om alt. Hvorfor skal de som ikke har bil betale for vei, hvorfor skal de som ikke har barn betale for skoler og barnehager,  hvorfor skal de som aldri er syke betale for sykehus, sykepenger og uføretrygd, hvorfor skal unge betale for gamles sykehjem og hjemmesykepleie. Det er sånn det er å bo i et velferdssamfunn. Alle som kan bidrar litt slik at alle kan nyte godt av felles goder. Det er litt pussig å klage over akkurat gravides syke- og permisjonspenger all den tid det at det fødes barn er positivt også for de som klager. For hvem tror de skal tørke rumpene deres når de er 80 år på gamlehjem? Jo, det er nettopp barna som fødes i dag. 

Anonymkode: fdba3...06e

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at de som tenker og mener det, ikke er så opplyste. Jeg gidder ikke å ta de seriøst, det blir for dumt, rett og slett. 

Anonymkode: f62b5...4a8

Skrevet

Jeg forstår på en måte kommentaren.

Jeg er selv gravid, men har ikke noe oppfatning om at jeg liksom bidrar mer til samfunnet med å formere meg, enn de som ikke gjør det. Sannheten er jo at ethvert menneske som blir født potensielt sett også kan bli en stor utgiftspost i landet, såvel som en ressurs. Det vet ingen.

For verdenssamfunnets del er det jo de som ikke føder barn som er de ordentlig heltene, da jorden er overbefolket.

Jeg tror det mange reagerer på en den selvopptattheten og selv-smigringen mange kommende mødre og mødre driver med. Som om man har gjennomført en bragd med å gå gravid og fortjener ferieopphold og pengestøtte som gevinst. Og går litt sånn kjepphøye rundt og nærmest belærer de barnløse i at de har gått glipp av "det største i livet".

Som gravid og vordende mor kan jeg si dere har ikke gått glipp av noe. Det er veldig kjedelig å gå gravid. Og jeg er fullstendig klar over at ungen min ikke er ett mirakel, og ikke er noe jeg trenger gå rundt og skryte opp i skyene, som om det var det perfekte mennesket. Jeg er sikker på at å være foreldre er oppskrytt.

Så får vi denne permisjonen for å kunne overleve våkenetter med skriking og bleieskift. Før de tillater oss å sende dem i barnehage. Tror det er en litt tung tid, med dårlig søvn.

Men dere som ikke får barn kunne kanskje også fått ett års permisjon en gang i livet? :) Hadde ikke gjort meg noe. 

Anonymkode: 2f97d...fc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...