Gå til innhold

Ettåring sover bare 40 min i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 13 måneder. Sover 10-11 timer på natten, stort sett uten avbrudd. I helgene eller når han har fri, sover han 1,5-3 timer på dagtid, gjerne avbrudd halvveis der vi må putte i smokken. Sovner som regel ganske raskt etter det igjen. Noen ganger må vi vugge litt, men det er sjelden.

I barnehagen sover han bare 40 min, noe som får meg til å tro at de ansatte ikke orker/har tid til å få barnet til å sovne hvis han våkner. Han er skikkelig grinete på ettermiddagen. Barnehagen sier de vet at de må putte i smokken igjen, og de anerkjenner at 40 min er for lite. 

Han sover 10-11 timer på natten, uavhengig av hvor mange timer han har sovet på dagen. Eneste forskjellen er at han kan sovne raskere på kvelden hvis han har sovet veldig kort på dagtid.

Han sover altså da 10,5 til 11,5 time i døgnet. Er ikke det litt lite? Ser at søvnbehov strekker seg fra 11-14 timer, så våres sover jo helt på grensen. Når han i tillegg er skikkelig grinete på ettermiddagen, er det åpenbart at han trenger søvn. Vi kan ikke legge han 1730 (bruker å legge han 1830), for da våkner han bare tidligere. 

Noen anbefalinger her?

Anonymkode: a5ea2...8e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Har han akkurat startet i bhg? En del barn bruker en stund på å sove godt og lenge nok i bhg pga lyder, andre barn, og generelt mer uro enn hjemme. For mange går det seg til etter hvert. Håper det gjør det for dere også:) Det er helt normalt at ansatte må rugge litt på vogner i en periode:) Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Kan de innføre en ekstra blund? I den alderen sov vår fremdeles to blunder om dagen. En kort blund om i to-tiden. Eller lager det bare enda mer krøll med leggingen? 

Det er ikke uvanlig at de sliter med å sovne igjen om de våkner i bhg. Det er en annen stimuli der enn hjemme, mer lyder, mer spennende ting å følge med på (som andre barn), osv. Og de ansatte kan ikke stå parat med smokken i det brøksekundet det tar ham å våkne, så han gjerne rekker å våkne litt mer enn hjemme før de får puttet smokken i ham - og dermed blir det vanskeligere for ham å sovne igjen. 

Ellers er de "så mye skal barn sove i den og den alderen" veldig varierende hvor godt passer.. Vår sov aldri i nærheten av så mye som han liksom skulle ifølge disse tabellene.. 

Anonymkode: 35cb6...41c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Noe som får deg til å tro at de ikke har tid til å få barnet til å sovne igjen???

nei selvfølgelig har de ikke tid til det!!! Tror du virkelig de har mulighet til at en hel voksen skal vugge et barn til søvns igjen.. tenk om alle barna hadde krevd dette for å sove lenge. Ja man kan putte smokken inn og vugge noen minutter men man kan da ikke stå der og få barnet til å sovne igjen. De ansatte har pause og rydder mens barna sover. Hvis barnet våkner skal den gå og leke med de andre som er våkne

Endret av AnonymBrukern
  • Liker 4
Skrevet

Mitt barn på snart to sover fra ingenting til en time i barnehagen, og så sover hun fra to til tre timer hjemme. Det er fordi det er så gøy der. Hun vil ikke gå glipp av noe. I tillegg bråker det, og hun våkner lett. Har vært sånn siden hun startet da hun var 13 mnd. 

Anonymkode: cb174...212

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBrukern skrev:

Noe som får deg til å tro at de ikke har tid til å få barnet til å sovne igjen???

nei selvfølgelig har de ikke tid til det!!! Tror du virkelig de har mulighet til at en hel voksen skal vugge et barn til søvns igjen.. tenk om alle barna hadde krevd dette for å sove lenge. Ja man kan putte smokken inn og vugge noen minutter men man kan da ikke stå der og få barnet til å sovne igjen. De ansatte har pause og rydder mens barna sover. Hvis barnet våkner skal den gå og leke med de andre som er våkne

Slapp nå av. Jeg har jobbet 10 år i barnehage, og vet hvordan dette fungerer. Som du ser av åpningsinnlegget mitt, så ser du at jeg nevner at de kanskje ikke har tid. Hjemme sovner han ganske raskt. Det er svært sjelden vi står der mer enn 5 minutter for å få han til å sovne igjen. 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er 13 måneder. Sover 10-11 timer på natten, stort sett uten avbrudd. I helgene eller når han har fri, sover han 1,5-3 timer på dagtid, gjerne avbrudd halvveis der vi må putte i smokken. Sovner som regel ganske raskt etter det igjen. Noen ganger må vi vugge litt, men det er sjelden.

I barnehagen sover han bare 40 min, noe som får meg til å tro at de ansatte ikke orker/har tid til å få barnet til å sovne hvis han våkner. Han er skikkelig grinete på ettermiddagen. Barnehagen sier de vet at de må putte i smokken igjen, og de anerkjenner at 40 min er for lite. 

Han sover 10-11 timer på natten, uavhengig av hvor mange timer han har sovet på dagen. Eneste forskjellen er at han kan sovne raskere på kvelden hvis han har sovet veldig kort på dagtid.

Han sover altså da 10,5 til 11,5 time i døgnet. Er ikke det litt lite? Ser at søvnbehov strekker seg fra 11-14 timer, så våres sover jo helt på grensen. Når han i tillegg er skikkelig grinete på ettermiddagen, er det åpenbart at han trenger søvn. Vi kan ikke legge han 1730 (bruker å legge han 1830), for da våkner han bare tidligere. 

Noen anbefalinger her?

Mitt barn sov bare 15-20 min i bhg fra hun begynte da hun var 15 mnd. Hun sov heldigvis godt på natta. Noen barn trenger ikke så mye søvn eller trenger lange dupper. Dette går seg til. Du kan jo eventuelt legge inn en dupp på ettermiddagen når han blir hentet, sove en dupp i bilen eller hva som helst. 

Anonymkode: 14e34...47b

Skrevet
14 minutter siden, Humleguri skrev:

Hei! Har han akkurat startet i bhg? En del barn bruker en stund på å sove godt og lenge nok i bhg pga lyder, andre barn, og generelt mer uro enn hjemme. For mange går det seg til etter hvert. Håper det gjør det for dere også:) Det er helt normalt at ansatte må rugge litt på vogner i en periode:) Lykke til!

Begynt for 2 måneder sider. Han sov to ganger i starten, men vi gikk tidlig bort fra dette. Han har sovet godt en god stund i barnehagen, men nå i det siste har han begynt å sove lite, i barnehagen. Hjemme sover han som før. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slapp nå av. Jeg har jobbet 10 år i barnehage, og vet hvordan dette fungerer. Som du ser av åpningsinnlegget mitt, så ser du at jeg nevner at de kanskje ikke har tid. Hjemme sovner han ganske raskt. Det er svært sjelden vi står der mer enn 5 minutter for å få han til å sovne igjen. 

Men har du spurt dem da? Hvis det bare tar 5 min så er det noe de bør klare å gjøre.. er jo også best for dem om han sover lenger

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen anbefalinger her?

Orker? Er så lei at barnehageansatte fremstilles som en gjeng av late skravlekjerringer som ikke orker noenting!

Er heller ikke sikkert det er tid! Noen ganger våkner flere barn samtidig, og det er umulig for sovevakta å få alle til å sovne igjen!

Anonymkode: 4074f...870

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBrukern skrev:

Men har du spurt dem da? Hvis det bare tar 5 min så er det noe de bør klare å gjøre.. er jo også best for dem om han sover lenger

Jaja, vi snakker med de. De sier at han ikke vil sovne igjen. Har ingen grunn til å tro de snakker usant. Vi gidder ikke grave eller være detektiv. Hvis de sier de prøver å få han til å sovne igjen, så stoler vi på det. Spørsmålet er bare hva vi kan gjøre for at han skal få sovet litt mer. Skjønner at dette er en overgangsfase, og det kan ta opp til 2 uker før en ny søvnrytme tilpasser seg. Men det er litt tidlig å redusere sovingen nå. Derfor er vi ikke så innstilt på å bare la han sove så lite. 

Men ja, det er mer støy i barnehagen, men det har jo fungert før, så det er bare så rart han sover så mye mindre nå. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Orker? Er så lei at barnehageansatte fremstilles som en gjeng av late skravlekjerringer som ikke orker noenting!

Er heller ikke sikkert det er tid! Noen ganger våkner flere barn samtidig, og det er umulig for sovevakta å få alle til å sovne igjen!

Anonymkode: 4074f...870

Vet du hva, jeg har jobbet i barnehage i massevis av år, og jeg vet nøyaktig hvordan det er i barnehager. Som du ser i åpningsinnlegget mitt, undres jeg over om de orker eller har tid. 

Dette har nå pågått i litt over 2 uker. Etter 2 uker burde han være tilpasset søvnmønsteret, men han har ikke det. Og det tyder på at han fortsatt trenger mer søvn. 

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Få han til å sovne igjen? Om du har jobbet i barnehage vet du vel at alt er anderledes der en hjemme.  Mine lider av fomo og jeg er glad for all tid de sover i barnehagen. Hjemme er det mye lettere å styre 

Anonymkode: 0944a...ac0

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jaja, vi snakker med de. De sier at han ikke vil sovne igjen. Har ingen grunn til å tro de snakker usant. Vi gidder ikke grave eller være detektiv. Hvis de sier de prøver å få han til å sovne igjen, så stoler vi på det. Spørsmålet er bare hva vi kan gjøre for at han skal få sovet litt mer. Skjønner at dette er en overgangsfase, og det kan ta opp til 2 uker før en ny søvnrytme tilpasser seg. Men det er litt tidlig å redusere sovingen nå. Derfor er vi ikke så innstilt på å bare la han sove så lite. 

Men ja, det er mer støy i barnehagen, men det har jo fungert før, så det er bare så rart han sover så mye mindre nå. 

Du har urealistiske forventinger

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har urealistiske forventinger

Nei, det har jeg ikke.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Få han til å sovne igjen? Om du har jobbet i barnehage vet du vel at alt er anderledes der en hjemme.  Mine lider av fomo og jeg er glad for all tid de sover i barnehagen. Hjemme er det mye lettere å styre 

Dette går i perioder, men dette har nå pågått i 2 uker. I all min tid i barnehagen, hører dette faktisk til sjeldenheter. Kanskje mitt barn er en sjeldenhet, og da er det vel normalt. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det har jeg ikke.

Eh.. jo. 40 min er det du kan vente.  Du kan ikke forvente at de bruker tid på å få barnet til å sove etter å ha våknet etter en søvnsyklus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...