Gå til innhold

Hvorfor er det så viktig å kjøpe hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste klarer ikke betale ned lånet før de er gamle eller døde uansett.. 

Anonymkode: 45fdd...78b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å skape verdi og kjøpekraft. 

For å ha en egen plass å bo med de frihetene det medfører.

For stabilitet og trygghet. 

Anonymkode: ce3fb...96d

• Liker 4
Skrevet

Og det har du dokumentasjon på..? Neppe.. 

Jeg kjøpte leilighet, ble gjeldfri etter fem år,  solgte seks år senere, med 700 000 i gevinst. Kjøpte så nytt hus, uten å trenge å ta opp nytt lån. Så snakk for deg selv. 

Å investere i bolig, er som regel en lønnsom affære, om man har langsiktig perspektiv. Og langt mer lønnsomt enn å leie.. 

Anonymkode: 6767b...f23

• Liker 8
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange synes det er kjekt å kunne ha familien under tak, spesielt vinterstid. Selv er jeg ikke så begeistret for telt og campingplasser, så hus passer meg godt. 

Hvorfor skal man på død og liv betale ned lånet før man blir gammel? Man må ha en økonomi som tåler kostnadsnivået man har lagt seg på. Om det åpner for å ha lån er jo det bare kjekt. Med dagens eiendomspriser er det ikke alle som har mulighet til å sikre gjeldsfri bolig før man blir pensjonist. I sentrale områder rundt Oslo koster en enebolig fort 10-20 millioner, så kanskje like greit å ha et lite restlån gjennom pensjonisttilværelsen. Kan ikke la barna arve så altfor mye

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi i stedet for å betale leie til en utleier betaler du avdrag på eget hus som øker din egenkapital. I tillegg blir pengene du "kaster bort" på eiet bolig renter som er avdragsberittiget og en stor skattefordel. For ikke å nevne at prisveksten i boligmarkedet historisk har vært enormt stor.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, newman01 skrev:

Mange synes det er kjekt å kunne ha familien under tak, spesielt vinterstid. Selv er jeg ikke så begeistret for telt og campingplasser, så hus passer meg godt. 

Hvorfor skal man på død og liv betale ned lånet før man blir gammel? Man må ha en økonomi som tåler kostnadsnivået man har lagt seg på. Om det åpner for å ha lån er jo det bare kjekt. Med dagens eiendomspriser er det ikke alle som har mulighet til å sikre gjeldsfri bolig før man blir pensjonist. I sentrale områder rundt Oslo koster en enebolig fort 10-20 millioner, så kanskje like greit å ha et lite restlån gjennom pensjonisttilværelsen. Kan ikke la barna arve så altfor mye

Fordi mange betaler seg ihjel på lånet i måneden hele livet for å dø fra hele huset. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi mange betaler seg ihjel på lånet i måneden hele livet for å dø fra hele huset. 

Mange tenker det er mer meningsløst å betale seg ihjel på leie av tilsvarende bolig resten av livet. Det er det kun utleiere som får glede av.

Anonymkode: 90735...759

• Liker 5
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det egentlig du prøver å formidle? At vi skal leie hus? Bo i leiligheter? Bo mindre sentralt i billigere boliger? 

Ja, mange har mye gjeld. Men gjeld er ikke en negativ ting i utgangspunktet. Dårlig økonomisk styring er negativt. Og det kan man fint klare uten å eie bolig. 

Endret av newman01
  • Liker 4
Skrevet

Noen fordeler jeg kan tenke meg om:

- Frihet til å gjøre det man vil med boligen (oppussing, styre med hagen, osv.)

- Pga. inflasjonen blir gjelden stadig mindre verdt, mens leieprisene stadig justeres oppover

- Betaler ned på eget, ikke noen andre sitt lån

- Stabilitet og forutsigbarhet, ingen som kan kaste deg ut fordi leiekontrakten utløper

- Skattefradrag på renter

- Unngåelse/reduksjon av formuesskatt

- Boligprisvekst

Tja nei vet ikke hvorfor folk vil heller eie..

• Liker 7
Skrevet

Hvor har du dette fra? Jeg har jobbet med boliglån i over 30 år, og det er flere som nedbetaler lånet sitt lenge før avtalt nedbetalingstid enn som dør før lånet er nedbetalt.

Anonymkode: 1dbed...948

• Liker 4
Skrevet

Har aldri betalt meg ihjel på et eneste lån. 

Newsflash: det koster å leve og det koster å bo. Alternativet er jo å leie, så betaler man ned på noen andres lån i stedet og sitter igjen med 0.

Anonymkode: ce3fb...96d

• Liker 6
Skrevet

Jeg vil heller betale ned på mitt eget lån, enn å leie bolig og betale ned andres lån.

• Liker 4
Skrevet

Vi kjøper stor enebolig nå :) den koster 100-200.000 mer enn rekkehuset vårt som ligger sentralt til. Flytter ut av byen.

Hvorfor? Fordi plassen er flott, og prisen er fantastisk. Du får ikke leid et 200+ kvm hus for ca 7000 kr i mnd (+renter). Du må nok opp i nærmere 20.000 i mnd, og du betaler noen andre.

Vi har tenkt å doble summen og kanskje tredoble, så vi blir gjeldsfrie på ca 10 år. Tenk hva som skjer når vi selger igjen da, og ikke har lån.

Og ikke minst kan vi bo der så lenge vi vil, pusse opp som vi vil, og slå røtter. De som bor seg ihjel er etter min mening ganske dumme, vi ønsker å ha råd til å leve. Reise når det er greit igjen, spise ute, ha det romslig. Og pensjonere oss tidlig. Det å eie et hus gjør alt dette mulig for oss😊

Anonymkode: df61d...824

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt vanskelig å betale ned lån som død 😉 

Men for å være seriøs. Du velger jo selv. Hvis du heller vil leie, så er det helt opp til deg. Null stress, det er et fritt land. 

• Liker 1
Skrevet

Renta er nesten 0. Så i utgangspunktet tar man ut et stort beløp fra banken, og betaler tilbake til seg selv. 

Kjøpte første leilighet. Tjente 1 mill i verdistigning på 2 år.

Kjøpte andre leilighet. Tjente 3 mill i verdistigning på 5 år. 

Kjøpte hus. Er gjeldsfri med stor enebolig som er verdt ca 15 mill før vi er 45. 

Hvorfor kjøper man ikke hus? 

Anonymkode: ab5fb...14c

• Liker 3
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi mange synes det er eksepsjonelt deilig å ha egen tomt, privatliv og selvbestemmelsesrett?

I tillegg til at man opparbeider seg store økonomiske verdier kontra hvis man leier bolig.

Nei, men hadde du nedbetalt hus når du var 67, så har du f.eks. 3-5 millioner du når som helst kan få fristilt / ta opp et lån som banken avregner etter du har gått bort. Økonomisk trygghet da. Leier du en leilighet så er husleien like høy selv om du har blitt 70 og du sitter heller ikke på noen verdier. Får du en dårlig pensjon da så kan du fort få "20" kjipe leveår.

De med barn synes vel det kan være kjekt at man vet at man gir sine unger og barnebarn en god økonomisk plattform (arv) videre i livet.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Skrevet

Fordi hele boligmarkedet og skattesystemet i Norge er tilrettelagt på en måte som gjør det langt mer hensiktsmessig og lønnsomt å eie sin egen bolig fremfor å leie. 

Det er bare å lese noen tråder på KG, eller å ha prøvd å leie selv noen år, så forstår man hvorfor de fleste som har økonomisk mulighet velger å kjøpe eget hus eller leilighet! :ler:

• Liker 1
Skrevet

Fordi vi ikke ønsker å bokstavelig talt «kaste penger rett ut vinduet». Man kan leie i 20 år og sitte igjen med 0,- eller man kan eie sin egen bolig og sitte med hele boligverdien etter 20 år. 

Anonymkode: aa834...b48

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...